דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / בין ארדואן למרקל: בן המהגרים שרוצה להביא לגרמניה גביע נוסף

כוכב נבחרת גרמניה, מסוט אוזיל, בן להורים ממוצא טורקי שנולד בגרמניה, מגיע למונדיאל השלישי שלו עם נבחרת גרמניה וינסה להצעיד אותה לזכייה שנייה ברציפות | על הדרך ינסה לשמור על שתי הזהויות בהן הוא מחזיק

מסוט אוזיל במדי נבחרת גרמניה, במשחק מול צרפת במהלך יורו 2016 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis).
מסוט אוזיל במדי נבחרת גרמניה, במשחק מול צרפת במהלך יורו 2016 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במונדיאל 2010 זומן מסוט אוזיל לנבחרת גרמניה לאחר עונת פריצה מצויינת בליגה הגרמנית במדי ורדר ברמן, במהלכה כבש 9 שערים אליהם הוסיף 16 בישולים. עבור הקשר שהיה אז שחקן צעיר ולא מוכר בן 21, הכל השתנה בעקבות ההחלטה המבריקה של מאמן הנבחרת יוגי לב להציב את שלישית השחקנים האלמוניים אוזיל, תומאס מולר וסמי חדירה בהרכב הנבחרת. נבחרת גרמניה הציגה במהלך הטורניר כדורגל מהפנט וההחלטה של יוגי לב להמר על שלישית הקישור הייתה הצלחה מסחררת. בעקבות ההופעה האדירה במהלך המונדיאל, אוזיל חתם בקבוצת החלומות של ריאל מדריד והפך תוך קיץ אחד נהדר לשחקן מהטופ העולמי.

למונדיאל ברוסיה מגיע אוזיל אחרי עונה בינונית במדי ארסנל. הקשר כבר מזמן הפך לאחד הקשרים הטובים בעולם ובגיל 29 הוא השחקן בעל השכר השני בליגה האנגלית עם 300 אלף ליש"ט לשבוע. אוזיל הוא הלב והנשמה של נבחרת גרמניה, הוא השחקן הכי יצירתי כיום במכונת הכדורגל הגרמנית ויהיה אמון על הברק ומסירות האומן לשחקני ההתקפה, במטרה לשחזר את מסע הקסם לזכיה באליפות עולם שנייה ברציפות.

נבחרת גרמניה לאחר הזכייה במונדיאל 2014 (צילום: AGIF / Shutterstock.com)
נבחרת גרמניה לאחר הזכייה במונדיאל 2014 (צילום: AGIF / Shutterstock.com)

אוזיל הוא סיפור הצלחה מסחרר, בן למשפחה ענייה וחסרת אמצעים, שיצא משכונות העוני והצליח בזכות יכולת ענקית במגרשי הכדורגל. אוזיל הוא דור שלישי למשפחה עם שורשים טורקים. סבו עבר במהלך שנות השבעים כמהגר עבודה מטורקיה העיר גלזנקירכן בעלת הקהילה הטורקית מהגדולות בגרמניה, השכונה בה השתכן סבו בתקווה למצוא עתיד טוב יותר למשפחתו הייתה גם המקום בו גדל אוזיל הצעיר. בילדו הוא פיתח את כישוריו ככדורגלן במה שמכונה "כלוב הקופים" מגרש מקומי מוקף גדרות.

לחיות בתוך שני עולמות

למרות שבמשך שנים נמנע מהצהרות פוליטיות, לפני כחודש הוזמן להצטלם ביחד עם חברו לנבחרת אילקאי גונדואן  עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעת ביקורו באנגליה. ארדואן שנחשב למנהיג עוין ביחסיו עם גרמניה סביב משבר הפליטים ששוטף את אירופה. המפגש עורר זעם על הבחירה של שני קשרי נבחרת גרמניה להצטלם עם מי שנחשב לאוייב המדינה, כאשר שוב העיתונות והתקשורת הגרמנית מתעלמת מהמורכבות בזהות של שנים מטובי שחקניה והעובדה שבת דודה של גונדואן היא שחקנית נבחרת טורקיה בכדוריד.

ביום שישי האחרון במהלך משחק הכנה של נבחרת גרמניה מול ערב הסעודית עלה גונדואן כמחליף בדקה ה-57 וזכה לשריקות בוז מהקהל הגרמני. למזלם מי שמיד לאחר המשחק התייצב לצדם היו אלו המאמן יוגי לב ובלם הנבחרת מאטס הומלס. אשר הדפו באופן מיידי את הכעס של הציבור הגרמני ותמכו בחיבורם של השנים לערכי המדינה בה הם גדלו.

https://twitter.com/janboehm/status/996026638646284288

במשך שנים ארוכות מוסט אוזיל היה סיפור הצלחה בו השתמש השלטון הגרמני להראות הצלחת תכנית ההגירה וההשתלבות של מיליוני הטורקים בגרמניה. הקאנצלרית מרקל עשתה בו שימוש פוליטי כאשר הגיעה כמה חודשים אחרי המונדיאל לבקר את נבחרת גרמניה. לאחר שנבחרת גרמניה ניצחה את נבחרת טורקיה במוקדמות אליפות אירופה, נכנסה מרקל עם צלמי העיתונות לחדרי הלבשה של הנבחרת הגרמנית והצטלמה עם אוזיל במטרה להראות את הצלחת תכניותיה הפוליטיות. במרכזו עמד בן המהגרים הטורקי שניצח למען המולדת החדשה את מדינת אבות-אבותיו.

בראיון שקיים לפני שנה בעיתון הגרמני "Süddeutsche Zeitung" תיאר אוזיל תמונה מורכבת יותר בסביבה הגאו-פוליטית בה הוא גדל. למרות שהוא נולד להורים שנולד בגרמניה, הוא גדל בסביבה דוברת טורקית ודיבר עד גיל 4 רק טורקית. כאשר הגיע לגיל שבו הולכים לגן ילדים, הוריו החליטו לא לשלוח אותו למסגרת גן ממשלתית, אלא במקום זאת הם שלחו אותו למסגרת הכנה לבית ספר בו "99% היו זרים ודברנו בנינו רק בשפה הטורקית" אוזיל מספר שרק עם המורה הם דיברו בגרמנית. "לכן היה לי קשה יותר ללמוד את השפה הגרמנית ואפילו היום (בגיל 29) אני צריך להתרכז כדי לדבר בשפה הגרמנית".

למרות שאוזיל טוען שהוא לא גדל בבועה טורקית והוא תמיד היה בעל זיקה חזקה לשתי התרבויות יחדיו "לא הרגשתי כך בכלל. בשבילי גרמניה הייתה תמיד הבית שלי.  אני אסיר תודה על כך ששני התרבויות נמצאות בליבי, כדי שאוכל לבחור את הטוב ביותר משניהן. אבל כמובן שזוהי משימת החיים של כל ילד מקהילה מהגרת, לחיות בתוך שני עולמות".

אוזיל היה בן המהגרים השני בלבד שהגיע לנבחרת גרמניה ובכך לקח חלק משבירת את המוסכמות שהיו קיימות עד אז בכדורגל הגרמני. במונדיאל 2010 הופיעו לראשונה במדי הנבחרת חמישה בני מהגרים. ביחד אם אוזיל היו אלו הבלם סרדר טסקי, סמי חדירה, ג'רום בואטנג ודניס אוגו בני מהגרים מטורקיה, טוניסיה, גנאה וניגריה. שעשו ביחד היסטוריה גרמנית ושינו את תפיסת החשיבה של הכדורגל הגרמני שנתן במה פתוחה יותר לשחקנים הצעירים הנוספים שהגיעו אחריהם.

אבל מאחורי סיפורו של אוזיל מופיע הנרטיב הבלתי מסופר של אוכלוסיית מהגרים מוחלשת עם משבר אמון קשה בין דור ההורים המהגרים לילדיהם שנולדו לתוך שכונות העוני הקשות בגרמניה. סיפורם  של הורים שאינם מתפקדים כהלכה וילדים ממוצא זר, שלא מצליחים להשתלב בבתי הספר הציבוריים ונושרים מוקדם מהלימודים. קהילה בעלת אחוזי אבטלה גבוהים שאינה מצליחה למצוא את דרכה במדינה שעושה מעט מדי, כדי ליצור להם שוויון הזדמנויות אמיתי.

הכדורגל עזר לאוזיל להשתלב בתוך התרבות הגרמנית, היכולת שלו בכדורגל. פתחה לו דלות בלבבות האנשים, דלות שלא היו נפתחות בקלות כזאת אם הכישרון שלו לא היה כובש כל פסגה אפשרית. "לעולם לא הרגשתי שאני לא שייך" אומר אוזיל, "אבל תמיד הייתי חייב להיות קצת טוב יותר מחברי לקבוצה הגרמניים. לא היו לי כל כך הרבה הזדמנויות להוכיח את עצמי כמו האחרים. בשבילי זה היה יתרון, כך נעשיתי לטוב יותר ובסופו של דבר הכדורגל פתח את העולם בשבילי".

הקלישאה תגיד שאוזיל וחבריו יצטרכו להניח את המורכבות התרבותית-פוליטית בצד, כדי להתאחד ביחד למען המטרה המשותפת, אבל זאת רק קלישאה כי אי אפשר ולא צריך להניח בצד את הסינתזה המורכבת בה נמצאת חברת המהגרים בגרמניה, כי דווקא השילוב בין הדברים הטובים שכל תרבות מביאה אותה, נותנת את התקווה לנבחרת גרמניה ולמדינה כולה להפוך לטובה יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!