דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיאטל

שלטון ההון / בעל המאה הוא בעלה הדעה (והדירה): החוצפה של אמזון צריכה להטריד אותנו

167 מחוסרי דיור מתו בשנה שעברה בעיר סיאטל שבארה"ב, חברת אמזון, האחראית המרכזית על העלייה המטאורית במספר חסרי הבית בעיר, מתנערת מאחריות | מי קובע את המדיניות הכלכלית בערים שלנו, נבחרי ציבור או בעלי הון?

מחאת תושבים נגד הכוונה לבטל את המס על חברת אמזון, 14 במאי 2018, סיאטל (AP)
מחאת תושבים נגד הכוונה לבטל את המס על חברת אמזון, 14 במאי 2018, סיאטל (AP)
יונתן קירשנבאום

השבוע העבירה חברת אמזון שיעור חשוב לתושבי ארה"ב, כשהצליחה להביא לביטול תכנית רווחה בעיר סיאטל, תוכנית שהייתה אמורה להקל על משבר מחוסרי הבית בעיר. חברי מועצת העיר הודיעו היום (שלישי) כי יבטלו את ההצעה למיסוי שנועדה לממן את התכנית, בעקבות איומיה של חברת המסחר האלקטרוני שלא תרחיב את עסקיה בעיר.

169 עדים אילמים

למעשה, מדובר בתזכורת לכך שהריבונות על קביעת המדיניות הכלכלית-חברתית לא נמצאת בידי נבחרי הציבור בלבד, ולעיתים קרובות מושפעת יותר מהאינטרס של בעלי ההון הגדול מזה של הציבור הרחב. "ההחלטה לבטל את המס היא כניעה לביריונות של אמזון", כתבה קשמה סוואנט, חברת מועצת העיר סיאטל, בחשבון הטוויטר שלה.

"באמצעות האיומים שלה, חברת אמזון משדרת את המסר הבא לערי ארה"ב: אנחנו עובדים לפי החוקים שלנו"

בשנת 2017 מתו 169 מחוסרי דיור בסיאטל, והעיר סובלת משיעורי מחוסרי דיור מהגבוהים ביותר בארה"ב, בעקבות זינוק במחירי הדירות בשנים האחרונות. אחת הסיבות לעלייה במחירי הדירות היא הרחבת משרדיה של חברת אמזון בעיר, והפיכתה ליעד נחשק לעובדים בשכר גבוה. אמזון מעסיקה כיום כ-45,000 עובדים בסיאטל והסביבה.

לפני מספר חודשים הכריזה מועצת העיר על יוזמה להתמודדות עם משבר הדיור: העיר תטיל מס נוסף על חברות ענק שפועלות בה, כדי לממן בנייה של דיור ציבורי ובר השגה, ותכניות רווחה למחוסרי דיור. על פי התכנית, היתה אמורה עיריית סיאטל להטיל מס שנתי של 500$ על כל עובד של חברת אמזון בעיר.

אמזון: "מודאגים מאוד לגבי העתיד"

עם זאת, לפני חודש הודיעה חברת אמזון כי הצעד איננו מקובל עליה, והודיעה על הקפאת תכנית ההתרחבות בעיר, שאמורה להוסיף 7,000 מקומות עבודה נוספים – דבר שתושבי העיר מעוניינים בו מאד. "אנחנו מאד מודאגים לגבי העתיד, בהקשר של היחס והרטוריקה העוינת מאד של עיריית סיאטל כלפי חברות גדולות. היחס הזה גורם לנו להטיל ספק בהמשך הצמיחה שלנו כאן", הודיעה החברה, ואמרה כי היא תחפש ערים חלופיות להשקעה.

באופן טבעי, נבהלה ראש עיריית סיאטל מהאיום. עם רווחים של כמעט 2.5 מיליארד דולר בשנה, חברת אמזון היא מהחברות בעלות קצב הצמיחה הגבוה ביותר בארה"ב, וערים רבות מתחרות ביניהן על התנאים אותם יעניקו לחברה, בתמורה להשקעה. ערים רבות הציעו הקלות מס אדירות כדי למשוך את אמזון אליהן, וראש עיריית סיאטל, ג'ני דורקן, הסתכנה באיבוד השקעה עצומה בעיר שלה. באופן זה, מפעילה אמזון כוח אדיר על נבחרי הציבור, ומנהלת למעשה "מרוץ לתחתית" בין הערים השונות, כאשר העיר המיטיבה ביותר זוכה בהשקעה.

האיום של אמזון הוביל את דורקן ומועצת העיר לשקול מחדש את הצעד. "אני מאד מודאגת מההשלכות שיהיו להחלטה הזו על מגוון של מקומות עבודה", אמרה ראש העיר בראיון, והוסיפה כי "במקביל, סיאטל צריכה לדאוג בדחיפות למשבר מחוסרי הבית, ולדאוג לדיור בר השגה למי שנותר מאחור". מועצת העיר הכריזה כי תהיה מעוניינת לעבוד יחד עם החברה על תכנית מיסוי שתהיה מקובלת על שני הצדדים, וכי הציעה להוריד את המס המוצע מ-500$ דולר לעובד ל-275$.

עם זאת, חברת אמזון סירבה לשיתוף הפעולה. מייק או'בריאן, חבר מועצת העיר סיפר כי במפגשיו עם נציגי החברה, הם סירבו לכל פתרון מלבד ביטול מוחלט של המס. "הם לא ביקשו שום דבר, לא ניהלו משא ומתן. הם פשוט אמרו לנו מה הם הולכים לעשות" אמר או'בריאן לניו יורק טיימס. "אני צריך לנהל עיר שיש בה עסקים רווחיים, אבל לא על חשבון אנשים שנדחפים לעוני".

לפני חודש שלחו מעל ל-50 נבחרי ציבור אמריקאים מכתב פתוח לחברי מועצת העיר של סיאטל, בקריאה שלא להיכנע ללחציה של אמזון. "אני חושב שזה לחלוטין לא מקובל שהחברה תפעיל לחצים ואיומים פוליטיים באופן הזה" אמר רובין קנייץ', חבר מועצת עיריית דנבר, שמתחרה גם היא על השקעותיה של אמזון. "באמצעות האיומים שלה, חברת אמזון משדרת את המסר הבא לערי ארה"ב: אנחנו עובדים לפי החוקים שלנו", כך נכתב במכתב. "לנו יש מסר משלנו: אנחנו מודים להנהגת סיאטל ותושביה על המאמצים שלהם ליצור עיר שוויונית יותר".

הקמפיין של אמזון – 'מתנגדים למיסים על עבודות'

https://twitter.com/jamesmaiocco/status/1001579284853440512

עם זאת, לאחר שיצרה קמפיין ציבורי בשם 'מתנגדים למיסים על עבודות' שקראה למשאל עם בנוגע למס והציגה אותו כניסיון לפגוע ביצירת מקומות עבודה, נכנעה מועצת העיר. "בשלב זה ברור כי הניסיון לחוקק את חוק המס יביא למאבק פוליטי ומשפטי ממושך, ולא יעזור לפתור את בעיות מחוסרי הדיור" אמרה דורקן. מספר חברי מועצת העיר טענו כי הנסיגה איננה מקובלת ללא תכנית חלופית להתמודדות עם המשבר, אך כרגע עיריית סיאטל לא יכולה להרשות לעצמה הוצאה בהיקף כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!