דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זנות

הפללת הלקוח / "בדרך להפסקת הניצול העתיק בעולם": לקוח זנות יקנס ב-1,500 ש"ח

לאחר חודשים של ציפייה, הוגש תזכיר החוק להפללת הלקוח | שרת המשפטים: "מבקשים לתבוע שינוי התנהגותי על משהו שהיה מותר ואנחנו הופכים אותו לאסור" | ח"כ לביא: "החוק הוא כלי של אמירה מוסרית של חברה"

דיון על תזכיר החוק המטיל קנסות מנהליים על צרכני זנות, השרה שקד, מנכ"לית משרד המשפטים פלמור, ח"כ עליזה לביא, ח"כ שולי מועלם, 13 ביוני 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
דיון על תזכיר החוק המטיל קנסות מנהליים על צרכני זנות, השרה שקד, מנכ"לית משרד המשפטים פלמור, ח"כ עליזה לביא, ח"כ שולי מועלם, 13 ביוני 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

תזכיר החוק להפללת לקוחות זנות הוצג אתמול (רביעי) לראשונה בוועדת המשנה למאבק בסחר בשים ובזנות של הכנסת. גובה הקנס הראשון שיוטל על צריכת זנות: 1,500 ש"ח, ולאחר צריכה חוזרת 3,000 שקלים. בהמשך, חלק מהקנס יוכל להיות מומר בהשתתפות הצרכן ב'ג'ון סקול', סדנה חינוכית למניעת צריכה חוזרת. שופט יכול לקנוס עד 14,000 שקלים, אם צרכני הזנות יבחרו לערער על הקנס שהוטל עליהם ולהישפט. התזכיר חל על צריכת זנות בגירים בלבד, היות וצריכת זנות קטינים הנה עבירה פלילית שעונשה 5 שנות מאסר. 

בדיון השתתפו שרת המשפטים, איילת שקד, ומנכל"ית משרד המשפטים, אמי פלמור, שהציגו את התזכיר, לצד נציגי משרדי הממשלה חברות כנסת, המשטרה, וארגוני הסיוע והשיקום השונים. התזכיר הוצג לראשונה לאחר חודשים ארוכים בהם היה מצוי בעבודה במשרד המשפטים, ואופיו היה מעורפל. רק בשבועות האחרונים הודיעה שקד על החלטתה כי הפללת לקוחות הזנות תעשה במתכונת של ענישה מנהלית ולא פלילית.

על פי עיקרי התזכיר, צרכן זנות שייתפס באותו צורך זנות בפעם הראשונה, יאלץ לשלם קנס בגובה 1,500 ש"ח. צרכן שייתפס צורך זנות פעמים נוספות, יאלץ לשלם קנס בגובה 3,000 ש"ח. לדברי שקד, התכנון הוא להקים תוכניות "ג'ון סקול", בהם תעשה הדרכה חינוכית וטיפולית שמטרתה למנוע מהצרכנים להמשיך ולצרוך זנות. לאחר שתוכניות אלה יוקמו, יתאפשר להמיר חלק מהקנ בהשתתפות בתוכנית זו. בדיון השתתפה עידית הראל שמש, שהקימה את הג'ון הסקול הראשון בארץ, וסיפרה כי "ב2017 עשיתי פיילוט ותוכנית של ג'ון סקול ישראל. עם מעט מאוד משאבים הייתה הענות, הכלי הזה עובד, פנו אלי זנאים מגיל 18-78, כשהגיל הממוצע היה 35. רובם הם אנשים נשואים, עם ילדים בבית, והפגישה הזאת, בה נאמרת להם מה המשמעות של המעשה שלהם, גורמת להם לשנות את דרכם".

בפני אדם שייתפס צורך זנות, תנתן האפשרות להגיש בקשה לביטול הקנס או להגיש בקשה להשפט בכדי להוכיח שלא ביצע את העבירה. שופט שיימצא כי העבירה אכן בוצעה, יוכל  לקנוס את הצרכן בגובה של עד 14,000 ש"ח. בנוסף, ראוי לציין כי הענישה שנבחרה לחוק הינה מנהלית, אך מרגע בו החוק ייחקק, תנתן בידי התביעה האפשרות להעמיד צרכן זנות לדין פלילי, זאת במקרים חריגים ולפי שיקול דעת התביעה. מקרים חריגים יכולים להיות במקרה של צרכן זנות אלים, צרכן זנות שנתפס חוזר על העבירה פעמים רבות, או במקרה של עבירות נלווית לעבירת צריכת הזנות.

החוק נוכחי יוכל כהוראת שעה לתקופה של 5 שנים, במהלכן משרד המשפטים יעקוב ויחקור את השלכותיו בפועל. 

פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג (צילום: דוברות המשטרה).
פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג (צילום: דוברות המשטרה).

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד): "לפני 7 חודשים אישרנו בקריאה טרומית את החוק שלנו. הצעה שמדברת על איסור צריכת זנות, ואני מבקשת להודות לשרה שקד על הדיון הזה כאן, על המעורבות שלך ושל המשרד, על הדיון המעמיק ועל הנכונות לסייע ועל הדברים שאמרת גם בעקבות הסיור, גם על התהליך של ההכרה וההתמודדות עם הסוגייה הזאת. יש חשיבות גדולה מאוד להשלים את החקיקה לחוק החשוב הזה במושב הקרוב, כך שיחול על זה דין רציפות, אם תשתנה המציאות הפוליטית וגם מול ההשלכות בשטח. גבירתי יודעת ומכירה את הדיווחים אחרי שהחוק עבר בטרומית, דיווחו לנו על ירידה בהגעה למוקדי הזנות, בעקבות החוק שעבר בקריאה טרומית. רוב אזרחי מדינת ישראל הם אזרחים נורמטיבים. ברגע שהחוק עולה לדיון אנו רואים את ההתמודדות בשטח. מעל הכל עומד החוק הזה. הוא כלי מרכזי, ומעל הכל הוא כלי של אמירה מוסרית של חברה – איפה היא ממוקמת? להעביר מסר ברור ואמירה שאנו אוסרים את זה."

שרת המשפטים אייל שקד (הבית היהודי): "לפעמים אנו שומעים קולות שכוחה של הכנסת הולך ונחלש מול הממשלה, אני חושבת שמה שאנו רואים כאן זו דוגמה ליוזמה שצמחה בכנסת, הם היו הכוח המניע, הם גייסו את משרד המשפטים ואותי למהלך. הקרדיט מגיע לחברות הוועדה שנמצאות פה. הבוקר נפיץ את התזכיר עצמו. צריך להגיד שלפני שנתיים כשנכנסו למהלך הזה העמדה של כולנו הייתה שאין בזה צורך. אנחנו לא אוהבים לעשות הליכי הפללה גדולים, וגם אנחנו עברנו תהליך. אני התלבטתי הרבה זמן אם נכון להפליל או ללכת בדרך של אכיפה מנהלית מכמה סיבות. אני חושבת שאנחנו מבקשים לתבוע שינוי התנהגותי על משהו שהיה מותר ואנחנו הופכים אותו לאסור. אנחנו נמצאים בתהליך של אכיפה מעבירות פליליות לעבירות מנהליות. כמו פשיעה חקלאית. דווקא עבירות שהממשלה שמה כיעדי אכיפה, אנחנו מעבירים. מצאנו שאכיפה מנהלית היא הרבה יותר אפקטיבית. מייתרת את הליך ההפללה הארוך."

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור התייחסה בדיון אל הצורך באכיפה אפקטיבית של המשטרה. "האם עכשיו הולכים לעצור אלפי גברים מדי חודש? אני מזכירה לכם שהבעיה עתיקת היומין שנקראת סדרי העדיפויות של המשטרה, נמצאת באותו מקום. בסוף משטרת ישראל לא מתבטלת, אבל היא כל פעם צריכה להבין לאן היא מפנה את הכוחות". עוד התייחסה פלמור אל אפקט ההרתעה הטמון בחוק: "כשאדם צריך להסביר לקופה המשפחתית שצריך לרדת 1500 שקל כי הוא נתפס צורך זנות, זה לא נעים. החוק מאפשר להעמיד לדין. עדיין אפשר להעמיד לדין. בוא נראה שאנחנו מגיעים להליכים האלה, לנסות ולהמשיך להבין את תהליך הלמידה ולהבין מה אפקטיבי".

בתחילת השבוע הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשה להסרת אתרי אינטרנט המפרסמים שירותים של מתן זנות. כן הוגשה בקשה להגבלת גישה לאתר האינטרנט "סקס פורום" בו נוהגים צרכני זנות לפרסם את התרשמותם מנשים המספקות שירותי מין בתשלום.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "מדינת ישראל עושה היום עוד צעד משמעותי בדרך להפסקת הניצול העתיק בעולם! פרסום תזכיר החוק על-ידי השרה שקד הוא בשורה של ממש לכ-14,000 נשים בזנות. לאחר עשור של מאבק, נראה כי יש מחויבות אמיתית של המדינה למאבק בתעשיית הזנות. הגיע הזמן לשינוי מהיסודות, שיתחיל בחקיקה של חוק לאיסור צריכת זנות, עם סנקציות משמעותיות. זאת לצד המחויבות להשלמת התהליך עם מענה שיקומי לאלפי נשים בזנות שיהיה רציני ואפקטיבי, ולא מבוסס על תקציבים מגוחכים או עמותות. הגיעה העת שמי שפוגש צעירות ברגעי המצוקה הכי בחייהן לא יהיו עוד סרסורים, אלא הרווחה. הגיע הזמן שהמדינה תיקח את האחריות על חינוך הציבור בנושא הכה חשוב הזה ותאמר – שמים סוף לניצול נשים."

ח"כ זהבה גלאון ח"כ עליזה לביא וח"כ שולי מועלם. (צילום: פלאש 90)
ח"כ זהבה גלאון ח"כ עליזה לביא וח"כ שולי מועלם. (צילום: פלאש 90)

ח"כ אעידה תומא סולימאן (הרשימה המשותפת): "זאת דרך ארוכה וחיכינו ליום הזה, ואכן הגענו. אני חייבת להגיד שאני לא היתי עד כדי כך אופטימית שנגיע כל כך רחוק. אני יודעת שהמאבק הזה נוהל בחברה האזרחית שנים רבות. עד שמשכו את תשומת לבנו וגייסו אותנו. אני התרגשתי גם לשמוע את השרה אומרת על השינוי והלמידה תוך כדי התהליך. אני בטוחה שהעבודה שנעשתה בצוות בהובלת המנכ"לית היא עבודה אדירה. היה חשוב להפוך את התעשייה הכוללת הזאת למשהו מגונה ולא מקובל. ניצול הנשים בצורה המחפירה הזו היה חייב להיות כתם לכל מי שמעורב בו."

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, שיזמה והובילה את הצעת החוק הפרטית להפללת לקוחות זנות: "השלב הבא הוא גיוס משרד החינוך לקידום שינוי תודעתי. יום חג למדינת ישראל שעשתה היום עוד צעד משמעותי במאבק בזנות. לאחר מאבק בלתי פוסק בתופעת הזנות מאז כניסתי לכנסת ה- 19 ולאחר עבודה משותפת ומשמעותית עם שרת המשפטים איילת שקד, הציגה היום  השרה את תזכיר החוק הממשלתי שהוא בשורה משמחת של ממש למעל מ-12000 נשים, גברים ובני נוער המנוצלים במעגל בזנות. תזכיר החוק הוא אמירה יהודית, ערכית, מוסרית וחברתית  ברורה של מדינת ישראל וכולל בתוכו את הפללת צרכני הזנות ואת שיקום הנשים והגברים שנקלעו לזנות. העבודה לא נגמרה, יש עוד הרבה עבודה ובראשה גיוס משרד החינוך למאבק בתופעה, כי הכל מתחיל בחינוך. היום החברה הישראלית התקדמה למקום טוב יותר, ובתוכה אני מבקשת לציין בהתרגשות את הציונות הדתית שמעולם לא עסקה בנושא, ובחרה מתוך ערבות הדדית ומתוך הרצון לבער את הרע לעסוק בנושא הקשה של הזנות , מהנושאים שנמצאים בחצר האחורית של החברה הישראלית באמצעות קואליציית הארגונים הדתיים שהקמתי, קואליצייה בה שותפים עשרות ארגונים מרכזיים מכל גווני הקשת של הציונות הדתית".

"כשנכנסו לתהליך הזה אחת הסיבות למה לא ללכת להפללה הייתה שלא אוכפים צריכת זנות קטינים", אמרה שקד, "ביקשנו להגביר את האכיפה על צריכת זנות קטינים ואני מקווה שזה מה שנעשה. שר המשפטים יוכל לקבוע בתקנות אמצעי חלופי כמו 'ג'ון סקול' שיוטל על מי שעבר עבירת צריכת זנות כחלק קנס, מהלך שדורש הערכות של הממשלה להקים את בתי הספר האלה. זה ישלב סדנה טיפולית חינוכית."

"התזכיר הזה יכול כהוראת שעה ל-5 שנים וילווה במחקר", הבהירה השרה בהתייחסה לחששות של מובילות החקיקה. "אנו רוצים לראות מה יקרה. יש מדינות שעשו את זה כבר. הצעת החוק תכנס לתוקף שנה לאחר סיום החקיקה שלה כדי לאפשר הערכות והתאמה של כל הגופים. נדרשת תקופת הערכות לאכיפה. הכשרה של גורמים רלוונטים". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!