דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגד

תחבורה ציבורית / בתוך עשור: כל קווי אגד יוצאו למכרזים, 3,100 עובדים יפרשו

ההסכם החדש שחתמה מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל אושר אתמול (ד') במשרדי התחבורה והאוצר | במסגרתו תהפוך מקואופרטיב לחברה, תחדש את צי האוטובוסים ותעבור תהליך התייעלות | משרד התחבורה יפעל להעלאת שכר בכלל הענף

נהג אגד. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com).
נהג אגד. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אגד חתמה על הסכם עקרונות חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית שברשותה עם משרד האוצר ומשרד התחבורה, שבסיומו תהפוך למפעילה פרטית נוספת, ללא מעמד מיוחד. בעשור הקרוב יוצאו כל קוויה אגד למכרזים, הראשונים יהיו מחצית מקווי השירות בירושלים.

בתום משא ומתן ארוך, אושר אתמול (רביעי) ההסכם בין הצדדים, שמתווה את הדרך שתעבור אגד ממונופול לשעבר בתחום התחבורה הציבורית, למפעיל פרטי מסחרי, הדומה בצורתו ובהגיונו העסקי לשאר החברות בשוק.

אישור הסכם העקרונות באגד, 13 ביוני 2018. מימין לשמאל: אסף וסרצוג – רכז באגף תקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון – סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אבי פרידמן – יו"ר אגד, ישראל כץ – שר התחבורה והמודיעין וקרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד התחבורה (צילום: דוברות משרד התחבורה).
אישור הסכם העקרונות באגד, 13 ביוני 2018. מימין לשמאל: אסף וסרצוג – רכז באגף תקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון – סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אבי פרידמן – יו"ר אגד, ישראל כץ – שר התחבורה והמודיעין וקרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד התחבורה (צילום: דוברות משרד התחבורה).

בצד התעסוקתי, אגד מתואגדת כיום כקואופרטיב, שרוב עובדיו הם שכירים והיא מפעיל התחבורה הציבורית הגדול בישראל. אגד תזכה למימון המאפשר לה להוציא לפרישה את מרבית החברים (1,300 מתוך 1,500) ועובדי דור א' (1,800 מתוך 2,400), בתנאים הולמים.

לפי הודעת משרד התחבורה,  אגד תהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה, ותידרש לעמוד ברמת השירות המקובלת בקווי השירות שיוצאו לתחרות. עד 2021, יחודש צי האוטובוסים של אגד כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ- 15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד.

במהלך 2019 צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית עירוניים ובינעירוניים. מדובר, בין השאר, בקווים בינעירוניים בין אשקלון ואשדוד לירושלים ותל אביב ופרברי העיר רחובות. ב-2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות בין השאר בפרברי ראשון לציון וחיפה. בהמשך יפורסמו מכרזים להפעלת קווי השירות של אגד גם קווי בחולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, הנגב והגליל.

לנרמל את אגד ולתקן את הנזק למעמד הנהגים

 פתיחת התחבורה הציבורית בישראל לתחרות היא מהלך ארוך טווח ושנוי במחלוקת של המדינה. התהליך אכן הוריד את מחירי הנסיעה בחלק מהקווים, אך פיצל את השוק לחברות רבות וגרם לסרבול רב לנוסעים, שגם אחרי מאמצים רבים כרטיסי הרב-קו לא הצליחו לפתור את כולו.

בעיה קשה נוספת היא ה"מרוץ לתחתית", במסגרתו התחייבו מפעילי התחבורה הציבורית להפעלת הקווים במחירים נמוכים שפגעו קשות בשכר הנהגים בענף, עד שנוצר מחסור של אלפי נהגים.

בשנה האחרונה פועל משרד התחבורה לשנות את המצב על ידי העלאת שכר משמעותית דרך הסכם קיבוצי ענפי, בתקווה לעודד נהגים להיכנס למקצוע ולהישאר בו, ולא לעבור לנהוג באוטובוסים של חברות ההסעה פרטיות.

ככלל, כל החברות המפעילות הן בעצם קבלניות משנה של משרד התחבורה, שקובע את כלל ההתנהלות לגבי התחבורה הציבורית, ובכך "נחסכת" למדינה ההוצאה של הכרה בנהגים כעובדי מדינה, למרות שכל פעילותם מוסדרת על ידי המדינה ונעשית בשירותה.

לפי הודעת המשרד, ההתייעלות תכלול חיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות. החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין כי משרדו רואה בנהגי התחבורה הציבורית "שותפים מרכזיים וחיוניים במהפכה המתרחשת בענף התחבורה הציבורית". לדבריו, בשנים האחרונות פעל המשרד להסדרת תנאי העסקה ומעמד הנהג, כך שיהלמו את מורכבות המקצוע. "שיפור פני התחבורה הציבורית בישראל הוא אחד היעדים המרכזיים שאני מקדם מיום כניסתי לתפקיד" אמר השר, "זהו יעד לאומי התורם לכלכלה, לחברה, לאיכות הסביבה ולאיכות החיים של כל תושבי ישראל".

בעבר, יזם השר את העלאת השכר השעתי של נהגי התחבורה הציבורית מ-24 שקלים ל-39 שקלים, ובהמשך לעלייה נוספת ומתמשכת בשכר הנהג בהתאם לשנות הוותק שלו. בנוסף, השר הנחה כי בכל מכרזי התחבורה הציבורית ישולבו מנגנונים המתמרצים את המפעילים לשלם יותר.

בהמשך להסכמות עם אגד בנושא השכר, השר הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד לפעול לעדכון שכר הנהגים בכלל הענף , בהתאם לעקרונות אגד, שעלותו מוערכת בכ-200 מיליון שקלים בשנה. מטרתו של המהלך להפוך את מקצוע הנהג למבוקש ובעל אופק תעסוקתי ממושך.

אגד מפעילה כיום כ- 2,950 אוטובוסים. נתח הפעילות של אגד בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום.

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר אתמול כי, "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד.

"מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא ומתן שנמשך ברציפות כ- 3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחויבות בלתי מתפשרת להעניק בטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ- 6,500 העובדים והחברים".

פרידמן הוסיף כי אגד התחייב בהסכם החדש לבצע שינוי מבני תוך ביצוע מעבר מקואופרטיב לחברה לרבות, הכנסת שותף ויישום צעדי התייעלות, שיאפשרו לאגד להתמודד טוב יותר עם אתגרי התחרות שעומדים בפניו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!