דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זנות

הצד האפל של המונדיאל / לא ספורטיבי: גידול בסחר בנשים וילדים ברוסיה בתקופת המונדיאל

מאות אלפי אוהדים מכל המדינות המשתתפות מתכנסים ברחבי רוסיה שהקלה בשל כך את מדיניות הכניסה אליה | אולם יש מי שמנצלים את הפרצה הזאת, כמו גם את ה"ביקוש" הגובר כדי לסחור בבני אדם | כל זאת – בחסות אירוע שאמור להיות אך ורק חגיגה של ספורט

אוהדי כדורגל ברחובות מוסקבה יום לפני פתיחת המונדיאל. 13 ביוני (AP Photo/Rebecca Blackwell)
אוהדי כדורגל ברחובות מוסקבה יום לפני פתיחת המונדיאל. 13 ביוני (AP Photo/Rebecca Blackwell)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

יום שבת האחרון, שעות הערב המוקדמות. תשע ילדות וילד אחד ניגשים אל עבר אולם ההמראה בשדה התעופה בלאגוס, ניגריה. הילדות מחפשות את מטוס טורקיש איירליינס, שיביא אותן לרוסיה. כל אחת מחזיקה בידיה כרטיס טיסה, דרכון בין-לאומי, ותעודת אוהד של פיפ"א. למזלנו הרב, רגע לפני שהן עולות על הטיסה, עובדי הרשות הלאומית למניעת סחר בבני אדם בניגריה פושטים על המקום, עוצרים אותן ואת חמשת הסוחרים בבני אדם שהביאו אותן למקום. בין הסוחרים, מתגלים שוטר ועובד מכס. למרבה הצער, הם לא היחידים שמנצלים את המונדיאל המתקיים החודש ברוסיה, ואת מדיניות הכניסה למדינה שהוקלה עבורו, על מנת לסחור בנשים, ילדות וילדים.

כבר לפני שבועיים, קיימה הרשות הניגרית למניעת סחר בבני אדם מסיבת עיתונאים, שמטרתה להזהיר את הציבור הניגרי מפני סוחרים בבני אדם, מבריחים ועבריינים, המנצלים את המונדיאל על מנת לשנע קורבנות סחר למוסקבה, וממנה – גם ליתר מדינות אירופה.

https://twitter.com/ConcordTimesNg/status/1001371088788574209

מנכ"לית הרשות, ג'ולי אוקה-דונלי, הודיעה במסיבת העיתונאים כי כנופיות פשע ברחבי המדינה מתכננות לנצל את היתרי הכניסה המוקלים לרוסיה בעקבות המונדיאל, על מנת לסחור בצעירים וצעירות ניגרים למטרות ניצול. היא הודיעה גם כי עובדי הרשות אוספים מידע מודיעיני על מנת למנוע את הסחר בילדים.

אוקה-דונלי הסבירה כי המבריחים החלו להגיע אל מועדוני אוהדי כדורגל וארגוני נוער לא רשומים, ולגייס מהצעירים החברים בהם סכומי כסף גדולים, בתמורה לויזה לרוסיה. לטענתה, הסוחרים תכננו להשתמש במונדיאל כפתיון עבור הצעירים. לפי המידע שבידיהם, הסוחרים שיתפו פעולה עם סוחרים בבני אדם במדינות היעד לסחר באירופה, על מנת להביא את הצעירים אל מוסקבה, במטרה לנצל את היתרי הכניסה המוקלים לרוסיה על מנת לשנע אותם משם למדינות אירופה האחרות. "רוסיה היא מדינה עם מקרים רבים של סחר בבני אדם, וקורבנות ניגרים רבים של סחר בבני אדם מוחזקים בה, ומחפשים כעת סיוע שיחזיר אותם הביתה", אמרה אוקה-דונלי. "סיפורים מפי קורבנות סחר שניצלו על ידי הרשות ברוסיה בעבר מלאים בכאב ובצער".

אוקה-דונלי הוסיפה כי הרשות פועלת על מנת להבטיח מונדיאל נקי מסחר בבני אדם, וסיימה את דבריה באמירה שנותר רק לנחש מה עומד מאחוריה. לדבריה, מי שייתפס בכל זאת במעשה הסחר, ייענש בחומרה, לא משנה כמה גבוה תפקידו במדינה.

נסיונות סחר אלה מניגריה לרוסיה, לא בהכרח כיוונו אל ניצול קורבנות הסחר ברוסיה עצמה. אך להם ולתעשיית הזנות שפועלת בתוך רוסיה, יש דבר מרכזי במשותף: שתיהן נהנות, ומנצלות, את העובדה שרוסיה הקלה בצורה משמעותית את מדיניות היתרי הכניסה אליה לקראת המונדיאל. בימים כתיקונם, רוסיה אינה ידועה במדיניות ויזה מקלה במיוחד. אך לקראת הטורניר הגדול, על מנת לאפשר למאות אלפי התיירים הנוהרים אליו להגיע בקלות, היא אפשרה באופן זמני מדיניות מקלה מאוד: כל זר עם כרטיס משחק בידו, יזכה להיכנס בשערי המדינה. מדיניות זו אכן מקלה על אוהד הכדורגל הנלהב, אך מקלה בצורה משמעותית גם על מבריחי קורבנות הסחר.

ארגון 'אלטרנטיבה' הוא ארגון הממוקם במוסקבה, ופועל למאבק בעבדות. פעילת הארגון יוליה סילוינובה, סיפרה השבוע ל'מוסקבה טיימס' כי "גביע העולם הוא מתנה עבור הסוחרים". סילוינובה, שעובדת בעיקר עם קורבנות סחר ניגרים, סיפרה למוסקבה טיימס שמדי שנה מובאים לרוסיה כמה אלפי קורבנות סחר. עם זאת, היא ציינה כי גם במהלך משחקי גביע הקונפדרציות שנערכו ברוסיה בקיץ האחרון, עשתה רוסיה שימוש במדיניות הוויזה המקלה בה היא משתמשת עתה. לדבריה, דבר זה הביא לעלייה חדה במספרי קורבנות הסחר שהובאו למדינה.

סחר בנשים למטרות זנות. אילוסטרציה. (צילום: פלאש 90)
סחר בנשים למטרות זנות. אילוסטרציה. (צילום: פלאש 90)

סילוינובה מספרת כי לכחצי מקורבנות הסחר נאמר כי הם יעבדו בתעשיית המין, ולכחצי מהם מובטחות עבודות נורמטיביות. מה שלא נאמר לאף אחד, זה שבהגיעם ילקחו מהם הדרכונים שלהם, אותם הם ייאלצו לקנות חזרה בתשלום עשרות אלפי דולרים למבריחים. היא מתארת מציאות בה הנשים מוחזקות בדירות בקבוצות קטנות, ומורשות לצאת מהן רק לאחר שצרכן זנות מתאם עמן מפגש. מי שמתנגדות זוכות לאלימות פיזית ואיומים. סילוינובה סיפרה על אישה אחת שהוחזקה בחדר שירותים באחת הדירות במשך 3 ימים, ללא אוכל ומים, וזהו רק מקרה בודד מבין רבים אליו נחשפה.

למרות שזנות אינה חוקית ברוסיה, היא קיימת בה – על פי אחד הארגונים האקטיביסטים במדינה, 'סילבר רוז', מנוצלות ברוסיה כ-3 מיליון נשים בזנות באופן רגיל. עד עתה, המשטרה נטתה להעלים עין מהתופעה. אבל, כשמאות אלפי תיירים מגיעים לרוסיה לחודש של כדורגל, המשטרה עושה כל שביכולתה כדי לנקות את הרחובות. עבור נשים בזנות, שפועלות בערים המארחות כעת את באי המונדיאל, משמעות הדבר היא פשיטות קבועות על זירות הזנות הידועות. למרות מאמצי הרשויות, אקטיביסטיות במדינה, בינהן סילוינובה, טוענות כי היתרי הכניסה לרוסיה, שלקראת המונדיאל הפכו קלים מהרגיל, מקלים גם על חייהם של סוחרי הנשים, שכעת יוכלו להבריח אל המדינה באמצעות כרטיס משחק בלבד.

בית בושת. אילוסטרציה (צילום: משה שי / פלאש 90).
בית בושת. אילוסטרציה (צילום: משה שי / פלאש 90).

בין שתי התופעות, אין הרבה שוני. בין אם קורבנות הסחר מוטסים דרך שערי רוסיה על מנת להגיע ליתר מדינות אירופה בצורה קלה מבעבר, ובין אם קורבנות הסחר מוטסים אל ערי רוסיה המארחות את המשחקים על מנת לספק את צרכי עשרות אלפי האוהדים המגיעים לגביע העולם, המשמעות היא אותה משמעות. ילדות, ילדים ונשים, שנשלחים הרחק מבתיהם ומנוצלים למטרות מין, כל זאת – בחסות אירוע שאמור להיות אך ורק חגיגה של ספורט והנאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!