דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בהלת הברום / דליפת הברום במפעלי ים המלח: "ישנה שליטה מלאה על האירוע"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הדליפה נגרמה בשל חור בתחתית מיכל האיזוטנק המכיל 18 טון ברום | נשיא החברה הישראלית לכימיה, פרופ' אהוד קינן: "דליפה מאיזוטנק לא אמורה להתרחש. ככל הנראה מדובר במיכל ישן, שלא נבדק כהלכה"

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות דליפת ברום ממיכל איזוטנק שארעה היום (שישי) במפעלי ים המלח התבקשו חקלאי האיזור להתפנות, ותושבי היישובים נאות הכיכר ועין תמר התבקשו להסתגר בבתיהם. בהמשך, לאחר שהדליפה טופלה והסכנה חלפה, הוסרו ההנחיות. צוותי כיבוי מתחנת נגב מזרחי פועלו יחד עם צוות המפעל לייצוב המצב ומניעת התפשטות העננה. מצוותי הכיבוי נמסר כי מיכל האיזוטנק המכיל 18 טון ברום נהפך על ידי מנוף ובוצעו בו פעולות אטימה.

ממפעלי ים המלח נמסר כי "הבוקר בשעה 9:30 זוהתה דליפת ברום באיזוטנק בתוך מתחם סדום. למקום הגיעו כוחות כוננות של החברה, כיבוי אש והמשרד להגנת הסביבה. בעקבות פעולות הצוותים הדליפה הופסקה לחלוטין. ריתוך האיזוטנק בוצע בהצלחה. ברגעים אלו מתחילות ההכנות לשאיבת החומר לאיזוטנק אחר. האירוע נמצא בשליטה, אין נפגעים ולא קיימת סכנה לציבור".

דליפת ברום ממיכל איזוטנק במפעלי ים המלח (כבאות והצלה נגב)
דליפת ברום ממיכל איזוטנק במפעלי ים המלח (כבאות והצלה נגב)

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הדליפה אירעה בשל חור בתחתית האיזוטנק. "בשל מדידת ערכים גבוהים על גלאי גדר המפעל במערכת שאת התקנתה דרש המשרד מהמפעל כדי למנוע סיכון לאוכלוסייה, הוחלט לפנות חקלאים מהאזור ולסגור בהוראת כוחות ההצלה את כביש 90 באזור לתנועת כלי רכב".

המשרד מדגיש כי הישוב הקרוב ביותר הוא במרחק של כ-7 ק"מ מהמקום (ישובי נאות הכיכר). עוד נמסר כי כחלק מהטיפול בדליפה בוצע היפוך מלא של האיזוטנק, דבר שהוביל לירידת הפליטה בצורה דרסטית, והערכים על הגדר ירדו, וכי נציגי המשרד להגנת הסביבה והיחידה הסביבתית נמצאים בשטח ובודקים את נסיבות האירוע. בסיומו, המשרד "יבצע תחקיר מעמיק בנושא למנוע הישנות מקרים אלה ויעדכן במידת הצורך בהמשך".

על רקע האירוע הגיבה חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני), יו"ר השדולה להצלת ים המלח בחשבון הטוויטר: "‏יום שישי מקסים ושוב אנחנו מקבלים תזכורת לסכנה שמרחפת מעלינו ממפעלים מזהמים. שוב תקלה ודליפה ושוב התושבים בחזית הסכנה, באזור שגם כך פגוע סביבתית. אני מקווה שהפעם לא יהיו נפגעים. אני קוראת להנהלת מפעלי ים המלח לקחת אחריות ולנקות את השטח ומהמשרד להגנת הסביבה למצות את החקירה והאכיפה".

ראש המועצה האיזורית תמר, דב ליטבינוף מסר: "אני מודה לכוחות משטרת ישראל וכיבוי האש ולאנשי המשרד להגנת הסביבה, היחידה הסביבתית והמפעל על הטיפול המהיר באירוע. אני קורא להמוני בית ישראל להגיע אלינו במהלך סוף השבוע ולטייל באיזור הקסום של ארץ ים המלח".

מ'הירוקים של חיפה' נמסר: "כך נראה ענן ברום שדלף במפעלי ים המלח. הברום חומר מסוכן מאד שמשונע בקביעות לנמלי אשדוד וחיפה. זו אחד מתקלות הברום הקשות שאירעו בים המלח ובארץ בכלל. תארו לכם שאירוע כזה היה מתרחש חלילה בנמל חיפה, אשדוד או בסמוך לאוכלוסייה צפופה בדרך לשם. ריבוי התקלות החמורות במפעלים המייצרים ומטפלים בחומרים מסוכנים מחייב שינוי גישה מהותי מצד הרגולטורים שעד היום הקלו מאד על בעלי המפעלים. הלקח השני: חייבים להרחיק מפעלים ומתקנים מסוכנים ופוגעניים מריכוזי אוכלוסייה כמו במפרץ חיפה או אשדוד".

מד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז מחקר סביבתי חיפה נמסר: ״אירוע ברום במדבר, תושבים מפונים… מה היינו עושים עכשיו בשישי בצהרים עם אירוע חומרים מסוכנים בתוך בירת הצפון – חיפה? אתם אולי לא יודעים אבל 1,500 מכולות של ברום נכנסות כל שנה לחיפה רק בשביל לייצא אותם לחול. הסכנה הזו משונעת לאורך כל המדינה: מאזור ים המלח עד לנמל חיפה. כמה סכנה! כמה סיכון! כמה מיותר! כבר אחרי מלחמת לבנון השנייה הומלץ בדו"ח שפיר 2006 לבחון מחדש את שינוע הברום דרך חיפה ולהעדיף חלופה קרובה יותר ומסוכנת פחות. מה עשו עם זה לדעתכם? אנו קוראים לממשלת ישראל ולמשרד להגנת הסביבה לפעול למניעת אירוע הברום הבא שעלול להתרחש בבירת הצפון ולשאול חיי אדם. אנו מצפים לעצירת שינוע הברום צפונה".

דליפת ברום ממיכל איזוטנק במפעלי ים המלח (כבאות והצלה נגב)
דליפת ברום ממיכל איזוטנק במפעלי ים המלח (כבאות והצלה נגב)

נשיא החברה הישראלית לכימיה, פרופסור אהוד קינן מהטכניון, הסביר ל'דבר ראשון' כי ברום הוא גז רעיל, כבד מאוד מהאוויר, הגורם לנזק במערכת הנשימה ולצריבה בריאות. בחשיפה גבוהה הוא עלול להרוג, אך בחשיפה נמוכה הנזק שהוא גורם הפיך. הברום מסוכן מפני שהוא פחות נדיף מחומרים מסוכנים אחרים, דוגמת כלור והוא מזדחל על הקרקע. קינן הוסיף כי "דליפה מאיזוטנק לא אמורה להתרחש, מאחר שאחזקתו מחייבת בדיקות מתמידות. ככל הנראה מדובר במיכל ישן, שלא נבדק כהלכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!