דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

דעות / היום (א') חל יום המאבק הבינ"ל במדבור ובבצורת | הנה מה שניתן לעשות

אם כל אחד מאיתנו יכניס עוד שיקול למערך השיקולים לגבי המוצרים שאנחנו רוכשים - את מידת השפעתם על סביבתנו - ניתן יהיה לעשות שינוי אמיתי בעולם | ויש אפילו אפליקציות לטלפון הנייד שיסייעו לעשות זאת

צמח מושקה עם טפטפות במדבר (צילום: Shutterstock)
צמח מושקה עם טפטפות במדבר (צילום: Shutterstock)
מוניק ברבוט
מוניק ברבוט
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

האם אתם מוצפים על-ידי החדשות המדכאות המגיעות אליכם מדי יום? סכסוך, הגירה כפויה, רעב, שיטפונות, הוריקנים, שינוי האקלים, איומי מלחמה… רשימה הניראית אינסופית. אולי תופתעו לשמוע, אבל אתם יכולים באמת לגרום לשינוי ברבות מן הסוגיות האלה.

בדיוק כשם שכל טיפת גשם חשובה כדי ליצור נהר וכשם שכל קול חשוב בבחירות, כך גם כל החלטה שאתם מקבלים בקשר למוצרים אותם אתם צורכים. עם כל מוצר שאתם צורכים, אתם מחזקים את נהר הקיימות או אי-הקיימות. מדובר בהצבעה לטובת מדיניות המקדמת יתרונות חברתיים כגון שלום וביעור העוני, או רעות חברתיות כגון – סכסוך או עוני שוחק.

חקלאית קוטפת חסה באתיופיה (צילום: Shutterstock)
חקלאית קוטפת חסה באתיופיה (צילום: Shutterstock)

אנו נוהגים לשאת עינינו אל הממשלות, ושוכחים כי ממשלות קובעות קווי מדיניות אשר מטרתם לעודד אותנו לבצע בחירות מסוימות. עוצמתן של הבחירות שאנו מבצעים לגבי סגנון החיים שלנו רבה עד כדי כך.

דמיינו מה היה קורה אם יותר מ-7 מיליארד הצרכנים בעולם היו מתחייבים, מדי שנה, לשינוי אחד בלבד בסגנון חייהם, במטרה לתמוך באספקת מוצרים מקרקעות המנוהלות באופן בר-קיימא.

בתחילת כל שנה אנו מקבלים החלטות לגבי שינוי. מדוע שלא נכלול בהחלטות אלה גם שינוי של הרגל שיוביל לסגנון חיים צרכני חכם ובר-קיימא? ללא כל התערבות ממשלתית, ביכולתכם לבצע בחירות אשר תסייענה לשים קץ לכריתת היערות, סחיפת וזיהום הקרקע או צמצום השפעות הבצורת או סופות החול והאבק.

עם זאת, כדי לבצע את השינוי הנכון בסגנון החיים, כל אחד מאתנו חייב קודם כל לגלות היכן גדלים ומיוצרים המוצרים אותם אנו צורכים. לדוגמה, אם הם קשורים לסכסוך באזורים המתאפיינים בהתדרדרות מהירה של מצב הקרקע או היערות או זיהומי מים וקרקע, בחרו חלופה המיוצרת באופן בר-קיימא. מדובר בשינוי קטן, אך ניתן להשגה מדי שנה.

לכל מדינה ומוצר יש טביעת רגל קרקעית. מה שאנו אוכלים. מה שאנו לובשים. מה שאנו שותים. היצרן או הספק של המוצרים אותם אנו צורכים. המותגים הקשורים לספקים אלה, בהם אנו תומכים. אנו מעדיפים לקנות מבעלי החווה המקומית הקטנה כדי לצמצם את טביעת הרגל הקרקעית הגלובלית שלנו. לצרכנים יש אפשרויות רבות.

אולם חוסר המידע של הצרכנים הוא חוליה חסרה בשרשרת.

שדה חיטה יבש בעמק חפר לאחר שנת בצורת. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
שדה חיטה יבש בעמק חפר לאחר שנת בצורת. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)

יישומים לטלפונים ניידים הופכים את המעקב אחר מקורם של המוצרים אותם אנו צורכים לפשוט יותר ויותר. מציאת ספקים חלופיים לפי בחירתנו הופכת אף היא לקלה יותר, שכן המגזר הפרטי מאמץ את רעיון הניהול העסקי האתי. המידע לו אתם זקוקים נמצא בטלפון הנייד – או פשוטו כמשמעו – בכף ידכם.

אך עליכם להאמין בכוח שלכם לשנות את העולם. ההשפעה הגלובלית על השוק עשויה להפתיע אתכם.

אנו נתגמל את יצרני המזון, מנהלי משאבי הטבע ומתכנני הקרקע המתמודדים כנגד כל הסיכויים לשמור על הקרקע שלנו בריאה ופרודוקטיבית. זו הדרך הזולה ביותר לעזור לכל משפחה וקהילה בעולם לשגשג, ולמנוע את הנזק ואובדן החיים הנגרמים כתוצאה מפגיעות ואסונות סביבתיים.

מדבור בסין בשנת 1996 (AP Photo/MaxVision)
מדבור בסין בשנת 1996 (AP Photo/MaxVision)

הפכו את 17 ביוני, יום המאבק העולמי במדבור ובבצורת, לדייט שלכם עם הטבע. זו נקודת אמצע השנה וזמן טוב לבחון את ההתקדמות שלכם לעבר ההחלטה שתקבלו בתחילת השנה לעבור לסגנון חיים בר-קיימא.

ב-2030, כאשר הקהילה הבינלאומית תבצע הערכה של המידה בה השיגה את יעדי הפיתוח ברי-הקיימא שלה, תוכלו להצביע על שינויים חיוביים להם תרמתם לטובת הדור הנוכחי והדורות הבאים.

יש לכם יותר כוח ממה שאתם חושבים. קחו את הכוח הזה בחזרה והשתמשו בו.

מוניק ברבוט, מזכירת האו"ם לענייני מדבור. ארכיון (Photo by Murat Kula/Anadolu Agency/Getty Images IL)
מוניק ברבוט, מזכירת האו"ם לענייני מדבור. ארכיון (Photo by Murat Kula/Anadolu Agency/Getty Images IL)

לקריאה נוספת

למידע נוסף לגבי אפשרויות המעקב אחר טביעת הרגל הקרקעית שלכם, קראו: Fixing what the land is losing between the farm and your fork

ניתן למצוא ידע אודות היום העולמי למאבק במדבור כאן: 2018 WDCD

על מנת להבין את הקשר בין בצורת להתנוונות הקרקע, קראו: Recurring droughts are clear and present dangers

אפליקציות שניתן להשתמש בהן

 trase.earth– עוזרת לכל ממשתף בכל שלב בה לקבל החלטות מודעות יותר באמצעות השקיפות בשרשרת האספקה. באמצעות הקשירה בין מה שאנחנו צורכים למצב של הקרקע באותו מקום בו המוצר הצריכה יוצר נוכל לעזור לחברות הממשלות ובסופו של דבר כל הצרכנים להבין את הסכנות ולזהות את ההזדמנויות לעוד מוצרים ברי-קיימא.

 LandPKS – מציעה לכל משתמש בקרקע את הזדמנות לתרום מידע לגבי האדמה והצמחייה שלהם במטרה ליצור תמונה מקיפה ומלאה יותר של הפוטנציאל של הקרקע שיוכל להנחות אותה לניהול בר קיימא שלה.

אודות UNCCD

UCDD (כינוס האו"ם למאבק במדבור) הוא הסכם בינלאומי לניהול נכון של הקרקע. ההסכם מסייע לאנשים, קהילות ומדינות ליצור עושר, להצמיח כלכלות ולהשיג כמויות מספיקות של מזון, מים ואנרגיה, בכך שהוא מבטיח למשתמשי הקרקע סביבה המאפשרת ניהול קרקע בר-קיימא. 197 הצדדים להסכם יוצרים מערכות איתנות להתמודדות מהירה ואפקטיבית עם נזקי בצורת באמצעות שותפויות. ניהול נכון של קרקע, המבוסס על מדיניות מבוססת ומדע מסייע בשילוב והאצת השגתם של יעדי הפיתוח ברי-הקיימא, יוצר עמידות בפני שינוי האקלים ומונע את אובדן המגוון הביולוגי.


מוניק ברבוט היא תת-מזכירה כללית של האומות המאוחדות והמזכירה של אמנת האומות המאוחדות למאבק במדבור

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!