דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

החוק להפללת הביקורת / למרות התנגדות היועמ"ש, ועדת השרים אישרה חוק איסור צילום חיילי צה"ל

הצעת החוק קובעת עונש מאסר למי שיתעד חיילים בתפקיד ויפיץ את החומרים "בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל" | ההצעה תעלה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב, אל לא ברור אם הליך החקיקה ימשיך לשלבים מתקדמים יותר

מתוך הסרטון של 'בצלם', בו נראה החייל אלאור אזריה יורה למוות במחבל מנוטרל 24/3/2016 (צילום מסך מתוך יוטיוב).
מתוך הסרטון של 'בצלם', בו נראה החייל אלאור אזריה יורה למוות במחבל מנוטרל 24/3/2016 (צילום מסך מתוך יוטיוב).
שי ניר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק "איסור צילום ותיעוד של חיילי צה"ל" שיזם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, זאת למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה. ההצעה צפויה לעלות לקריאה טרומית במליאה כבר ביום רביעי השבוע, אך אין כל וודאות כי הליך החקיקה יימשך לאחר שלב זה.

הצעת החוק קובעת כי מי שיתעד חיילי צה"ל בתפקיד ויפיץ את החומרים, ב"כוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל", דינו חמש שנות מאסר. בנוסף נכתב כי "במידה והמסריט התכוון לפגוע בביטחון המדינה" דינו יהיה עשר שנות מאסר.

המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, הסתייג במהלך הדיון מהצעת החוק ואמר כי "ההצעה כפי שהיא לא עומדת במבחן חוקתי. לאסור צילום של חיילים ולהגיד שזה פלילי – לא עומד במבחן חוקתי. יש אפשרות ללכת להצעה מדודה בהשוואה לשוטרים. הבעיה שהיא קובעת עונש מינימום. המשמעות היא שלא תהיה אפשרות שלא להגיע לרישום פלילי".

ח"כ אילטוב, יוזם החוק, אמר אחרי החלטת הוועדה כי "הגיע הזמן לשים סוף להפקרות הזאת, לא יתכן שכל פעיל או ארגון שמאל, אשר נתמך על ידי ישויות זרות, יקבל גישה חופשית ויתעד באין מפריע את חיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם". אילטוב הוסיף כי "עלינו מוטלת האחריות לספק לחיילי צה"ל את התנאים האופטימליים לביצוע תפקידם, מבלי שיצטרכו לחשוש שארגון שמאל כזה או אחר יפיץ את תמונתם לשם עשיית שיימינג והטלת קלון עליהם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך גם הוא על ההחלטה. בחשבון הטוויטר שלו, כתב השר כי "חיילי צה"ל נתונים במתקפה מבית של עוכרי ישראל ותומכי טרור שמחפשים להשפיל לבזות ולפגוע בהם. נשים לזה סוף!"

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון תקף את היוזמה, ואמר כי היא "המשך מדיניות בת היענה של הממשלה בכל התחומים. במקום למנוע את התופעות הפסולות, להפיק לקחים ולחדד נהלים, בוחרת הקואליציה לקדם הצעת חוק אנטי חוקתית ואנטי דמוקרטית בניגוד לדעת היועהמ"ש". גילאון הוסיף כי "חיילי צה"ל הם ילדינו וכולנו תומכים בהם ואוהבים אותם, אבל בתופעות פסולות יש להלחם באומץ וללא טיוח והסתרה".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "לא ברור לאן מוכנים לדרדר חברי כנסת את המדינה בשביל ספינים נמוכים וכמה כותרות. הצעת החוק הזאת מאיימת לגרור את ישראל למטה רק בשביל להכניס לכמה ארגוני זכויות אדם. אם יש בעיה עם המציאות שהכיבוש מייצר, צריך לנסות לשנות אותה ולא לנסות להסתיר אותה. אם הממשלה כל כך חפצה לדאוג לחיילי צה"ל אולי כדאי שתתחיל לטפל במתנחלים שמפרקים רכבים צה"לים, פוצעים שוטרים וזורקים אבנים על חיילים. רק היום 11 שוטרים נחבלו מאבנים, אקונומיקה וחפצים נוספים שהושלכו לעברם, בשבוע שעבר נעצרו 3 צעירים על תקיפות דומות בנתיב האבות. כולם שוחררו בתוך יממה. עד עכשיו כל פעולה כזאת של המתנחלים נענתה בשקט מביך וצורם של כל שרי הממשלה וחברי הכנסת מהימין שרק מחפשים כותרות ולא איכפת להם בדרך לא מהחיילים ולא מהדמוקרטיה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!