דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

מאבק הנכים / היום: דיון בעתירת 'נכה לא חצי בנאדם' בדרישה להעלאת קיצבאות הנכות

העותרים צפויים להציג דו"ח של כלכלן בכיר הטוען כי סכום הקיצבה הראוי עומד על 6,000 שקלים | "באותו מצב ואולי גרוע מכך, נמצאים גם הקשישים" | המדינה מצידה מציגה נפש חפצה, אך טורחת להזכיר כי הכל יעמוד בהתאם למגבלות התקציב

הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

העתירה של ארגון 'נכה, לא חצי בן אדם' להעלאת קצבאות הנכות חוזרת לבג"צ הבוקר (שני). העותרים, אלכס פרידמן, מיוזמי 'נכה לא חצי בן אדם' ועמוס רון, המיוצגים על ידי עו"ד עמית חלמיש, דורשים מבג"ץ פסק דין הצהרתי כי לא ניתן להתקיים מסכום שהוא פחות משכר המינימום. העותרים מחזקים את טענתם בדו"ח של כלכלן בכיר, שטוען כי הסכום הנדרש אף גבוה יותר, ועומד על 6,000 ש"ח. מנגד, טוענת המדינה בתגובתה שהתקבלה ביום ה', כי מסגרת החוק שעבר בחודש פברואר מספיקה.

"גם לאחר העברת החוק, ציבור הנכים מתקשה לסגור את החודש" אומר פרידמן. "באותו מצב ואולי גרוע מכך, נמצאים גם הקשישים המקבלים קצבת זקנה נמוכה מאד. מדובר בעיוות מתמשך שחייבים לשים לו סוף. כולנו תקווה שבג"ץ יענה למצוקתם של הציבור הכי חלש בהבנה ובהתחשבות. אנו קוראים לציבור להגיע לדיון ולהביע תמיכה".

נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)
נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)

מאז שהוגשה העתירה, עבר החוק להעלאת קצבאות הנכות, הקצבה גדלה ב-470 שקלים ועומדת על 3,272 שקלים. מדובר בהישג יוצא דופן, אך עדיין לא הושלם המאבק להגיע לקצבה בגובה שכר המינימום.

המדינה: "בשים לב לאילוצים הקיימים"

בתגובה שהוגשה לאחר דחיות, ציינה המדינה כי "במהלך החודשים האחרונים ערכו המשיבים בדיקה יסודית ומקצועית בנוגע לגובה קצבאות הנכות בישראל, תוך בחינת האפשרות להגדיל את גובה הקצבאות המשולמות ולהעביר תקציבים נוספים לציבור האנשים עם מוגבלות". עוד ציינה המדינה כי היא רואה "חשיבות רבה בבירור הסוגיה דנן לעומקה, ברגישות הנדרשת נוכח ייחודיותו של ציבור האנשים עם מוגבלות – בשר מבשרה של מדינת ישראל – ובשים לב לאילוצים הקיימים".

בנוסף, טענה המדינה כי בתקופה האחרונה "נבחנים בחיוב" מספר כיווני פעולה אפשריים שישפרו את רמת חייהם של ציבור האנשים עם מוגבלות בישראל, אך הדגישה כי הדבר ייעשה "בכפוף למציאת מקור תקציבי מתאים כחלק מדיוני חלוקת תקציב ההתאמות וסדרי העדיפויות לשנת 2018, על פי חוק תקציב המדינה לשנים 2018-2017".

בהתאם לכך, עמדת המדינה הינה כי "מדובר בעתירה מוקדמת, אשר אינה מגלה עילה להתערבותו של בית המשפט הנכבד, וזאת מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עודה מצויה על המדוכה, וכי מכל מקום, העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה. המדינה הבהירה כי מעבר לכך שבעת הזו אין מקום להתערבות שיפוטית בעניין, הדרך המתאימה לבירור סוגיה חשובה וכבדת משקל זו היא באמצעות קיום דיון ציבורי בכנסת ישראל, ולא במסגרת התערבות שיפוטית".

מבחינת טענות העותרים ביחס לגובה הקצבה, ועל כך שלא התעדכנה ועלתה רק בשיעור זעום, טוענת המדינה כי בשנת 2000 הקצבה הבסיסית לנכה יחיד עמדה על 1,698 שקלים לחודש ובשנת 2003 הוגדרה קצבה נוספת (קח"ן) למקבלי קצבת נכות עם אי-כושר עבודה מלא ו-50% לפחות נכות רפואית. בשנת 2017 הועלתה הקח"ן וכיום עומדת על 151-451 שקלים בהתאם לאחוזי הנכות. לפיכך, טוענת המדינה, הקצבה הבסיסית עלתה משנת 2000 ועד היום בכ-38% מדובר בעליה הגבוהה בכ-6% מעלות מדד המחירים לצרכן בתקופה זו.

בנוסף טוענת המדינה כי הקצבה הכוללת (בסיס בתוספת קח"ן) ליחיד שאינו יכול לעבוד ושנקבעה לו 40% נכות לפחות עלתה משנת 2000 ועד היום בשיעור שנע בין כ-47% לכ-64% בהתאם לכך מדובר בעליה הגבוהה בכ-15%-32% מעלות מדד המחירים לצרכן לתקופה זו.

עוד טוענת המדינה, שבעקבות שינויים טכניים שנעשו בשנת 2012 באופן מדידת וקביעת קו העוני קיים קושי להפריד בין עליה בקו העוני שנובעת משיפור במצב כלכלי חברתי לבין עליה הנובעת משינויים טכניים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!