דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

נאבקים בסגירה / "ברור לכולם שהחינוכית צריכה להיות גוף עצמאי וממלכתי"

ועדת החינוך דנה אתמול (ב') בסגירה המתקרבת של הערוץ | ח"כ זוהר הודיע כי יביא הצעת חוק שגיבש בנושא לאישור ועדת השרים | ומה לגבי העובדים? לדברי מנכ"לית הערוץ, חודשיים לסגירה ומשרד האוצר עדיין לא הציג מתווה לטיפול בהם

הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך והתרבות דנה אתמול (שני) בסגירה המתוכננת של הטלוויזיה החינוכית בעוד פחות מחודשיים, וקראה לראש הממשלה לכנס את שרי החינוך והאוצר ולפעול למניעת הסגירה ולשמירה על עצמאות החינוכית בפורמט הנוכחי.

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), השתתף היום בדיון ואמר כי כוונתו להביא לוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק שיזם להצלת החינוכית ביום ראשון הקרוב. לדבריו, החוק שגיבש אפשרי מבחינה כלכלית משום שבמשרד החינוך מוקצים כיום 50 מיליון שקלים שהשר נפתלי בנט התחייב להעביר לטובת ערוץ לילדים. לדבריו הוסכם כי התקציב הכללי יעמוד על כ-80 מיליון שקלים, ויתרת התקציב תוסט מהתקציב שהוקצע לשידורי ערוץ הילדים בתאגיד השידור.

ועדת החינוך, התרבות והספורט בדיון על הצלת הטלוויזיה החינוכית. 18 ביוני 2018. (צילום: דוברות הכנסת)
ועדת החינוך, התרבות והספורט בדיון על הצלת הטלוויזיה החינוכית. 18 ביוני 2018. (צילום: דוברות הכנסת)

"יש לנו פיתרון כלכלי והמדינה לא תוכל להתנגד" טען זוהר, "מבחינה פרקטית זה ברור לכולם שהחינוכית צריכה להיות גוף עצמאי שמטפל בתכנים לילדים באופן ממלכתי. החלק הרע זה שהעובדים יצטרכו ללכת לקראת ההנהלה ולהבין שיהיה קיצוץ – התוכנית שנוכל להשיג לא מספיקה כדי לשמר את החינוכית במצבה הקיים. היא תצטרך להצטמצם".

חברי ועדת החינוך קראו לוועדת השרים לאשר את הצעת החוק של זוהר, והתחייבו לקדם אותה בהליך חקיקה מהיר.

"ההחלטה הייתה שגויה, למה אי אפשר לתקן אותה?"

לדיון הגיעו גם ענבר גופר מכיתה ב'1 בבית הספר שפרינצק ברחובות, ונעמה ויסוצקי, בת עשר ממודיעין – ממובילות המאבק של צופי החינוכית כנגד הסגירה. "כל לילה, כשאמא ואני הכנו ארוחת ערב, צפינו בחינוכית וראינו שרוצים לסגור אותה ב-15.8" סיפרה גופר, "החלטתי לקחת יוזמה ולעשות עצומה בבית הספר שלי להציל את החינוכית. אני וחברי לכיתה החתמנו הרבה מורים וילדים".

עוד הוסיפה כי "בבית היה לנו ערוץ לוגי של HOT – והחברה סגרה אותו, והייתי מאוד עצובה. אבל החינוכית היא של כולנו, ולא של חברה, ולא צריך לסגור אותה. אני לא רוצה שיסגרו אותה – היא מאוד מלמדת ויש לה תוכניות מאוד חכמות, והיא קיימת למעלה מחמישים שנה. אם יסגרו אותה לא יהיו לאנשים עבודה וזה יהיה עצוב מאוד".

הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)

"אתם בטח יודעים שעשינו הפגנות, שלחנו מכתבים וציורים, וזה עדיין לא עזר" הוסיפה ויסוצקי, "מה יִצֵּא מזה? הרי במילא כולם נגד זה. ההחלטה הייתה שגויה, למה אי אפשר לתקן אותה? החינוכית מעצבת את הילדים של היום כדי שמחר יהיו מבוגרים טובים יותר. בחינוכית יש גם ערכים – לא רק מה אדע כאדם מבוגר – אלא גם איזה ערכים יהיו לי ואיזה אדם מבוגר אהיה".

חברי כנסת שהשתתפו בדיון – מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד – הביעו התנגדות לסגירת הערוץ, אך התווכחו ביניהם על מי נדרש להטיל את האחריות לכך. אחדים אמרו כי האחריות רובצת לפתחו של משרד האוצר, בעוד אחרים סברו כי לשר החינוך היכולת לעצור את המהלך גם בלי האוצר. היה גם מי שהפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה. היו שהצביעו על כך שבעקבות זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון, והכוונה לערוך את התחרות בשנה הבאה בישראל, נסוג ראש הממשלה מכוונתו לפעול להפרדת החדשות מתאגיד השידור הציבורי – וקראו לדרוש ממנו לעשות מהלך דומה למניעת סגירתה של הטלוויזיה החינוכית.

"לעשות טלוויזיה טובה זה קשה. זה לא בא בקלות" אמר רוני צייג, מפיק תוכן ותיק בטלוויזיה החינוכית, העובד בה כשלושים שנה, "אני מפרגן לתאגיד – אבל הם מדשדשים ולא מתרוממים: לא בחדשות ולא באקטואליה ולא בתרבות ולא בערוצי הערבית. ואני חושש שהמדינה הולכת לאבד משהו מוביל וזוכה פרסים, טוב ואיכותי כמו החינוכית. הכפלנו בשנה האחרונה את כמות הצופים שלנו עד גיל 12. הולכים לכרות משהו טוב עבור משהו שלא יודעים מה הוא".

מה יהיה על העובדים?

"המחוקק לא קבע מה יעשה עם 180 העובדים" אמרה מנכ"לית החינוכית אורנה שימחון, שהדגישה כי בעבר הועסקו בערוץ כ-400 עובדים, "למרות החרב המונחת על צווארנו, הטלוויזיה החינוכית ועובדיה מפיקים עשרות תוכניות, כולל כאלו שהופקו במיוחד עבור חופשת הקיץ הקרבה"

עוד הוסיפה כי "כעובדת מדינה אני נמנעת מלהיכנס למאבק, אבל אני מסבירה לחברי הכנסת ולשרים למה חשוב שהמפעל הזה יישאר. הצעתי תוכנית התייעלות בשתי פעימות: ראשונה ב-2019 ל-90 מיליון שקלים, ושנייה ב-2020 ל-70 מיליון שקלים. האוצר כרגע עומד על רגליו האחוריות, ומבחינתו לא הצלחנו להבקיע. למרות זאת אנחנו מפיקים תוכניות איכות, בסימן 70 שנה לישראל".

הפגנת הילדים נגד סגירת החינוכית, 22 באוקטובר 2017(צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת הילדים נגד סגירת החינוכית, 22 באוקטובר 2017
(צילום: ניצן צבי כהן)

יו"ר הועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) טען בפני העובדים כי אינו שומע די את מאבקם. על כך השיבה יו"ר ועד העיתונאים בערוץ שרון ויינברג-שפיגלר כי "מדהים אותי כאדם וכעובדת שדרך הארץ שבה אנחנו עובדי החינוכית נוהגים, הפכה להיות בעוכרינו". לדבריה, "פעלנו בדרך מכובדת. וחודשיים לפני הסגירה לאף אחד אין שום דבר קונקרטי להגיד לנו? אנחנו המומים. הייתה כאן תמימות דעים מוחלטת לפני שמונה חודשים שגוף לא מקולקל לא צריך לתקן". ויינברג-שפיגלר הדגישה כי "גם בתסריט החיובי שצויר פה, 50 אחוז מהעובדים ילכו הביתה, וצריך להציע להם פיתרונות".

גם יו"ר ועד הטכנאים לילך גבאי-שזר אמרה כי "אנחנו אנשי מקצוע שיודעים לעשות טלוויזיה ולא יודעים ולא רוצים לעשות שום דבר אחר בשירות המדינה, והתאגיד לא ערוך כרגע להכיל אותנו. משרד החינוך יצטרך לתת גם את הדעת איך נוכל להיקלט בשירות המדינה". חשוב להזכיר כי במידה ולא תיבלם סגירת החינוכית, לערוץ הילדים שיחליף אותו במגדרת תאגיד השידור מוקצים כ-12 תקנים בלבד.

"כעובדת מדינה אני מחוייבת לשמירה על העובדים שלי" הדגישה שימחון, "היו לנו שלוש ישיבות משא ומתן עם הוועדים והאוצר לעיגון זכויותיהם. חודשיים לפני יום הסגירה האוצר עוד לא הניח מתווה. אני אומרת זאת בכאב גדול כאשת חינוך – סגירת הטלוויזיה החינוכית זו בכייה לדורות".

על כך אמרה נציגת אגף התקציבים באוצר כי "מדובר בעובדי מדינה ואנחנו מחויבים להם ונדאג להם. זה נכון שאמרנו שנפרסם מתווה פרישה והוא יפורסם בימים הקרובים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!