דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סקר תפיסת הרווחה / 37% מהאוכלוסייה אינם מרוצים ממצבם הכלכלי, אך 45% חושבים שהוא ישתפר

על פי הלמ"ס ניכרת ירידה בשיעור המדווחים שהם כלל לא מצליחים לכסות את הוצאות משק הבית, מאז שנת 2003 | ערבים, גרושים, וחרדים דיווחו על מצוקה גבוהה יותר | 8% מאלו שקיבלו תרופה במרשם רופא וויתרו על קניית התרופה | שיעור דומה ויתרו על מזון

מצב הארנק (shutterstock)
מצב הארנק (shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

נתחיל מהבשורות הטובות: 45% מעריכים שבשנים הקרובות מצבם הכלכלי ישתפר, ורק 9% חושבים שהוא יורע. כך עולה מנתונים שמפרסמת אתמול (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך סקר העוסק בתפיסת הרווחה האישית בעיני הציבור.

בני 20 ומעלה שהרגישו עניים לפי שנה (גרפיקה: למ"ס)
בני 20 ומעלה שהרגישו עניים לפי שנה (גרפיקה: למ"ס)

על פי הנתונים, שיעור המעריכים שמצבם הכלכלי ישתפר בשנים הקרובות גבוה יותר בקרב יהודים מאשר בקרב ערבים – 47% לעומת 40%, בהתאמה. עם זאת, 37% מהאוכלוסייה אינם מרוצים ממצבם הכלכלי כעת, ו-10% נוספים בכלל לא מרוצים. בפילוח מפורט יותר: 40% מהנשים ו-36% מהגברים לא כל כך או בכלל לא מרוצים ממצבם הכלכלי; 47% מהערבים לעומת 34% מהיהודים ו-30% מהחרדים. גרושים מרגישים יותר עניים, וכך גם צעירים. על פי הסקר, אנשים המשתתפים בכוח העבודה אופטימיים יותר ביחס להשתפרות מצבם הכלכלי. הנתונים, שעדכניים נכון לשנת 2017, מתארים הן את עמדותיהם של הנשאלים בייחס למצבם והן את הוויתורים אותם הם נאלצים לעשות בשל מצבם הכלכלי.

בסקירה כללית, מאז שנת 2003 ניכרת ירידה באחוז המדווחים שהם כלל לא מצליחים לכסות את הוצאות משק הבית. אחוזי המדווחים על תחושת עוני ועל חוסר יכולת לכסות הוצאות גבוהים יותר בקרב האוכלוסייה הערבית. בקרב האוכלוסייה החרדית ניכרת ירידה באחוזי הדיווח על חוסר יכולת לכסות את הוצאות משק הבית.

8% דיווחו שבשנה האחרונה הם ויתרו על אוכל בגלל קשיים כלכליים, כ-409 אלף איש. 14% מהערבים לעומת 6% מהיהודים; 10% מהחרדים. 7% דיווחו שבשנה האחרונה הם אכלו פחות משרצו בשל קשיים כלכליים, כ-394 אלף איש. 12% מהערבים לעומת 6% מהיהודים; %11 מהחרדים.

כ-67% מבני 20 ומעלה נזקקו לתרופות במרשם רופא ב-2017, כ-7.3 מיליון איש. 8% מהם ויתרו על התרופות בשל קשיים כלכליים, כ-277 אלף איש. 20% מהערבים לעומת 5% מהיהודים; 7% מהנשואים לעומת 13% מהגרושים; 22% מהמגדירים את מצבם הבריאותי לא טוב וזקוקים לתרופות במרשם רופא, ויתרו על התרופות בשל קשיים כלכליים. 56% מבני 20 ומעלה נזקקו לטיפול רפואי ב-2017, כ-1.3 מיליון איש. 9% מהם דיווחו שהם ויתרו על הטיפול בשל קשיים כלכליים, כ-281 אלף איש.

למרות תמונה עגומה זו, לאורך השנים ניכרת ירידה באחוזי המוותרים על תרופות בשל קשיים כלכליים. 5% ב-2017 לעומת 11% בשנת 2003. בקרב האוכלוסייה הערבית ניכרת ירידה באחוזי המוותרים על תרופות, אך נותרו פערים ביחס לכלל האוכלוסייה. גם בקרב האוכלוסייה החרדית ניכרת ירידה באחוזי המוותרים על תרופות בשל קשיים כלכליים.

בני 20 ומעלה שהרגישו עניים ושכלל לא מצליחים לכסות ההוצאות, אחוזים, שנים נבחרות (גרפיקה: למ"ס)
בני 20 ומעלה שהרגישו עניים ושכלל לא מצליחים לכסות ההוצאות, אחוזים, שנים נבחרות (גרפיקה: למ"ס)

תחושת עוני מלווה גם במצוקות נוספות, וזאת באחוזים גבוהים ביחס לכלל האוכלוסייה. %28 מאלה שהרגישו עניים בשנה האחרונה מדווחים על המצוקות הבאות: 11% אינם מרוצים מחייהם; ל-18% אין למי לפנות בשעת משבר או מצוקה7% אינם מרוצים מהקשר שלהם עם בני משפחתם, 17% חשים דיכאון לעיתים קרובות. ל-27% דאגות המפריעות לישון, וזאת לעתים קרובות. 22% מרגישים שהם לא מצליחים להתמודד עם בעיותיהם.

"מערכת הבריאות חולה"

ח"כ איציק שמולי, אמר היום בעקבות פרסום הנתונים: "מאות אלפי ישראלים לא מצליחים להשיג טיפול רפואי או תרופה וזה מראה יותר מכל כמה מערכת הבריאות שלנו חולה. מדינה נורמלית לא מפקירה את המוני אזרחיה מאחור בלי מענה רפואי רק מפני שהתרופה לא מצויה בכיסם. משרד הבריאות חייב לעשות פה חשבון נפש ולהרחיב באופן רציני את שעורי הסבסוד כדי להבטיח את הזכות לבריאות".

ח"כ אילן גילאון יו"ר השדולה לשוויון בבריאות, על סקר הלמ"ס שהתפרסם היום: "המצב בו מאות אלפי ישראלים נאלצים להתלבט אם לקנות פרוסה או תרופה, הוא חרפה למדינת ישראל. נתוני הסקר הם הוכחה לכישלון המוחלט של הממשלה והחברה הישראלית. תפקידה של המדינה הוא לאפשר קיום בכבוד ובטחון רפואי ותעסוקתי לאזרחי המדינה – אלה החיים עצמם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!