דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר מטרה

סערה בכוס חלב / הקרב על החלב בוועדת הכספים - האם נשלם יותר?

מחיר המטרה אותו משלמות המחלבות לרפתנים עלה לפני כשנה, ובוועדת הכספים דנו בעלייה מותאמת במחיר החלב ומוצריו המפוקחים | העלאת המחיר דורשת את חתימת שרי החקלאות והאוצר - ובינתיים שר האוצר לא חותם

חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאור סירובו של שר האוצר לחתום על עדכון מחיר החלב המפוקח (5.75 שקלים לליטר חלב בקרטון) המחלבות מאיימות בפיטורי עובדים. לטענתן צעד זה יידרש כדי לכסות על ההפסדים שנגרמים להן לאחר שמחיר המטרה (המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים) עלה ביולי האחרון. בתנובה מדווחים כי מתחילת השנה הפסידה החברה כ-150 מיליון ₪ משיווק החלב ומוצרי החלב המפוקחים וכי בקרוב היא תאלץ לפטר עובדים כדי לכסות על ההפסדים.

על פי הנוהל של ועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד החקלאות, עלייה של פחות מ-3% במחיר המטרה לא מחייבת העלאה אוטומטית של מחיר החלב, כששיקול הדעת בעניין נתון לוועדה ולשרי האוצר והחקלאות שחותמים על הצו. בעוד ששר החקלאות אורי אריאל חתם לאחר הדיון על הצו להעלאת המחיר ב-3%, שר האוצר משה כחלון נמנע מלחתום עליו.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הגיע לדיון והסביר את המצב שנוצר כשאמר כי "כל עוד לא מאפשרים לחברות המזון להעלות את מחיר החלב על אף העלייה במחיר המטרה, הן נאלצות לספוג הפסדים כספיים קשים. ההפסדים הללו מצריכים התארגנות מחדש מצד החברות וההתארגנות הזו תוביל לבסוף לפיטורי עובדים. והכל רק בגלל ששר האוצר חושש ש- 'הציבור יכעס' על העלאת המחירים. אבל הציבור הוא חכם והוא לא יכעס, אלא הוא יבין שחייבים מדי פעם לייקר את המוצרים בהתאם לעלות הייצור. לכן על שר האוצר להתנהל באומץ ולהפגין מנהיגות, ולומר לכולם 'אין ברירה – במצב הנוכחי חייבים להעלות את מחיר החלב'".

אולי האיומים של ברוש ושל מנכ"לי המחלבות לא משפיעים על שר האוצר, אבל חברי ועדת הכספים דווקא לקחו אותם ברצינות. בקרב חברי הועדה נרשמה תמיכה גורפת הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה לעדכן את מחירי החלב בכ-7 עד 9 אג' לליטר.

חבר הכנסת יעקב וקנין (ש"ס) אמר בועדה כי "יש הסכם שאם יש עלייה במחירי התשומות אז צריך לעדכן את המחיר של מוצרי החלב וכן להיפך אם יש ירידה. יש שיטתיות שחוזרת שיש ירידה מורידים את המחיר, וכשיש עלייה לא מעדכנים למרות שיש הסכם ברור. אני מעביר מסר לשר האוצר – אם אתה רוצה שנתקע את כל מה שיש לך פה נתקע, לא יכול להיות שאתה מכבד הסכמים רק כשנוח. החברות משלמות למחלבות את מחיר המטרה במלואו, אתם מביאים את המצב לכאוס".

חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) הוסיף לדבריו של וקנין כי "המחירים יעלו בין 7 ל-9 אגורות, זה הרבה אך אם הם לא יעלו המצב יהיה חמור. אם לשר האוצר אכפת שישים יד בכיס על הסכם לוקר. זה הדבר הזול ביותר שיהיה למשק בסופו של דבר, גם לשמור על העובדים וגם להתייעל".

אל מול טענותיהן של חברי הכנסת אמר נציג משרד החקלאות בדיון, ד"ר אסף לוי כי "השר אמר שהוא מתכוון ורוצה לחתום, הוא רק רוצה לדעת שכוונת שר האוצר לחתום. לפני שבועיים הציע שר החקלאות לשר האוצר להעביר את הנושא לסעיף של היתר ההעלאה שאינו מצריך חתימות שרים". עם תום הדיון חתם השר על ההעלאה.

מנגד, נציג משרד האוצר כפיר בטט, טען כי העיכוב בחתימת שר האוצר נובע מסיבות אישיות שאינן קשורות לעניין כשאמר כי "הוועדה פרסמה את החלטתה ב-10 למאי, הנושא על סדר יומו של שר האוצר ועל שולחנו, היה לו אירוע גם במשפחה לכן חלק מהדיונים עוכבו. אין לי מה להוסיף".

חברי הכנסת יצחק וקנין ומיקי לוי זעמו על תשובת האוצר והצהירו כי מעתה יתנגדו לכל העברה תקציבית שתגיע לועדה עד שהנושא יוסדר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!