דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חלוקת העוגה / עמדת הציבור: להפנות את הרזרבות בתקציב לקשישים, לבריאות ולהורדת מיסים

כך עולה מסקר שערך המכון הישראלי לדמקורטיה לקראת כנס אלי הורביץ שנפתח היום (ג') | רק 6% סברו כי יש להפנות את הרזרבות, לביטחון | מחצית מהציבור רואה באור חיובי את תרומתו של השר משה כחלון למצבה הכלכלי של ישראל

מטבעות (צילום: shutterstock)
מטבעות (צילום: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

טיפול באוכלוסיית הקשישים והיכולת להזדקן בכבוד, הפחתת מיסים וקידומה של מערכת הבריאות – אלו התחומים המועדפים על הציבור הישראלי לשימוש ברזרבות בתקציב המדינה, כ-20-15 מיליארד שקלים בשנה. כך עולה מסקר עמדות הציבור שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת כנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה שנפתח היום (שלישי).

19% מהמשיבים לסקר השיבו כי טיפול בסוגיית הזיקנה הוא היעד המועדף עליהם לכספים אלו, ו-19% נוספים ענו כי הם מעדיפים הורדת מיסים. 18% השיבו כי היעד המועדף עליהם הוא השקעה בתחום הבריאות. 14% סברו כי יש להשקיע את הכסף בתחום החינוך ו-13% בתחום הרווחה. נתון מפתיע העולה מהסקר הוא השיעור הנמוך שסבור כי יש להפנות את הרזרבות לביטחון ולתשתיות – רק 6% ו-5% בהתאמה. אחוז בודד סבור כי יש לעשות ברזרבות שימוש לשם עידוד המגזר העסקי.

מתוך סקר עמדות הציבור של המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת כנס אלי הורוביץ 2018.
מתוך סקר עמדות הציבור של המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת כנס אלי הורוביץ 2018.

בחינת העמדות המובאות בסקר על פי הכנסות המשיבים, עולה כי בעלי ההכנסה הנמוכה מעניקים חשיבות גבוהה יותר לטיפול בסוגיית הזקנה והפחתת המיסים. 16% מבעלי ההכנסות הנמוכות סבורים כי יש להשקיע את כספי הרזרבות בתחום הרווחה. 26% מבעלי ההכנסה הממוצעת, סברו כי יש להשקיע את כספי הרזרבות במערכת הבריאות.

שיעור התמיכה בהשקעה בסיוע לקשישים גבוה יותר, אולי לא במפתיע, בקרב בני ה-555 עד 89, ועומד על 24%, שיעור דומה של בני גילאים אלה תמך בהפניית הרזרבות למערכת הבריאות. גם בקרב בעלי השכלה גבוהה נרשמה העדפה לחיזוק תחום הבריאות, ואילו בקרב בעלי השכלה נמוכה – לסיוע לקשישים.

עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהציבור רואה באור חיובי את תרומתו של שר האוצר משה כחלון למצב הכלכלי, לעומת כ39% הסבורים כי אינו תורם לו. בקרב כלל רמות ההכנסה שיעור המרוצים ממדיניותו של שר האוצר גבוה משיעור בעלי הדעה השלילית.

שר האוצר כחלון.ארכיון (צילום: פלאש90)
שר האוצר כחלון.ארכיון (צילום: פלאש90)

44% בלבד סבורים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תורם למצב הכלכלי-חברתי בישראל, זאת לעומת 46% הסבורים כי אינו תורם לה. לבעלי ההכנסות הנמוכות דעה חיובית יותר על תרומתו של ראש הממשלה – 47% סבורים כי הוא תורם, לעומת 39% המתנגדים לה. מחצית מבעלי ההכנסה הממוצעת סבורים כי נתניהו תורם למצב הכלכלי-חברתי של המדינה, לעומת 43% הסוברים את ההפך.

עוד השיבו המשיבים על תרומתם של דמויות נוספות למצב הכלכלי-חברתי. כך השיבו בחיוב 37% באשר לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, וכרבע מהמשיבים השיבו כי אינם יודעים את השפעתה. 33% השיבו בחיוב באשר לשר התחבורה ישראל כ"ץ ו-29% השיבו בחיוב באשר ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

הסקר נערך להזמנת המכון הישראלי לדמוקרטיה באמצעות חברת פאנל פוליטיקס בקרב 633 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי, אקראי ומייצג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!