דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / צורת הגמישות בעבודה המועדפת על 67% מהעובדים היא בקביעת שעות ההגעה והעזיבה

כך עולה מסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת כנס אלי הורוביץ לחברה ולכלכלה | עוד עולה כי בענף ההיי-טק, הגמישות בשעות העבודה ובאפשרות העבודה מהבית גבוהה מבענפים אחרים

עובד בניין ומשרד הייטק (צילום ארכיון: נורה שבוסניק / נתי שבות / פלאש 90).
עובד בניין ומשרד הייטק (צילום ארכיון: נורה שבוסניק / נתי שבות / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

60% מהשכירים במשרה מלאה קובעים במידה מסויימת את שעות ההגעה והעזיבה שלהם את מקום העבודה, ולכחמישית מהשכירים ניתנת אפשרות מסויימת לעבודה מהבית. 32% בלבד חשים כי אין להם כלל גמישות בשעות ההעסקה, כך עולה מסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת כנס אלי הורוביץ לחברה ולכלכלה.

73% מהשכירים השיבו כי הם חשים התחשבות גבוהה בצורכי הגמישות שלהם. צורת הגמישות המועדפת היא בקביעת שעות ההגעה והעזיבה מהעבודה (67%) לעומת רבע מהעובדים בלבד המעדיפים גמישות באמצעות עבודה מהבית.

גמישות במקום העבודה (מכון הישראלי לדמוקרטיה)
גמישות במקום העבודה (מכון הישראלי לדמוקרטיה)

נשים השיבו בשיעור גדול יותר – 54%, כי הן מרוצות מהאיזון בין שעות עבודתן לחייהן האישיים מגברים – 49%. רק 26% מהנשים העידו כי אין להן גמישות כלל בעבודתן – לעומת 35% מהגברים. הסבר אפשרי לכך הוא ההטייה בסוג המשרות אותן נשים נוטות לקחת על עצמן או מכוונות אליהן בשל הציפיות החברתיות, משרות המאופיינות ככל הנראה מראש בגמישות גבוהה יותר המאפשרת איזון טוב יותר בין משפחה לעבודה. משרות אלו מאופיינות לעתים קרובות גם בשכר נמוך יותר.

עוד עולה מהסקר כי למעלה משליש מקבוצות העובדים המבוגרים, עובדי ייצור, עובדים בלא השכלה אקדמית ועובדים בפריפריה אינם נהנים כלל מגמישות במקום עבודתם. לעומתם, 80% מעובדי ההיי-טק השיבו כי ניתנת להם גמישות מסויימת בשעות עבודתם, ולמעלה ממחציתם יכולים לעבוד מהבית. תחושת ההתחשבות בצורכי הגמישות גבוהה אף היא בקרב עובדי ההיי-טק ומגיעה ל-83%.

נתוני הסקר שהוזמן על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה נאספו באמצעות חברת המחקר בראשות חווי ענבר-לנקרי, בסקר אינטרנטי שנערך באפריל-מאי האחרון בקרב 511 שכירים בגילאי 65-25 העובדים בלמעלה מ-80% משרה. אוכלוסיית המדגם נבנתה באופן שתייצג את התפלגות האוכלוסיה בפרמטרים של מקום מגורים גיאוגרפי, קבוצות גיל, ייצוג אוכלוסיות מיעוטים (ערבים וחרדים), מגדר, השכלה וענפים כלכליים.

שינוי – רק בשיתוף

בצוות המחקר שהוקם בנושא במכון הישראלי לדמוקרטיה, הביעו תמיכה ברוח הצעת החוק שהגישה ח"כ מרב מיכאלי בשנה שעברה, על פיה יוכל עובד להגיש למעסיקו בקשה למודל תעסוקה גמיש (מלווה בתצהיר כי הבקשה הוגשה מרצונו החופשי). המעסיק יחויב לבחון את הבקשה, ויוכל לסרב לה במידה והדבר לא יתאפשר מסיבות הנוגעות לטובת העסק (על בסיס רשימה סגורה ומוגדרת של עילות). במידה ויסרב – יהא חייב לנמק את סירובו ולהציע הסדר חלופי. חקיקה ברוח זו קיימת בבריטניה.

לצד זאת, קראו בצוות לשינוי 'תקופת ההתייחסות', על פיה מחושבות השעות הנוספות. כיום מחושבות השעות הנוספות בישראל על בסיס יומי – כל שעה מעבר לשעה השמינית. במכון סבורים כי נכון יותר לבחון מעבר הדרגתי לחישוב השעות הנוספות על בסיס חודשי. לדבריהם בשל רגישות העניין וריבוי האינטרסים המנוגדים בו, צריכה תקופת ההתייחסות להיקבע במסגרת מו"מ בין נציגי ארגון העובדים, המעסיקים והממשלה.

"אנחנו (ההסתדרות והמעסיקים, נ.כ.) מעדיפים הסכמים קיבוציים על חקיקת עבודה. אנחנו גם חתמנו הסכם ברור עם ההסתדרות שאנחנו מעדיפים הסכמים קיבוציים – ושהיכן שנדרשת חקיקה – מלבנים את המחלוקות, מדברים האחד עם השני והולכים לחקיקה. זה עובד כבר 13 שנה", הבהיר יו"ר התאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש בפאנל שנערך בנושא בכנס אלי הורוביץ לחברה וכלכלה. עם זאת הדגיש כי לאורך שנים אלה לא הצליחו לגייס גם את הממשלה למודל שיתוף פעולה זה. "מזה 8-7 שנים אנחנו מדברים עם ההסתדרות על גמישות בשבוע העבודה, וקשה לה עם העניין. אבל אני בטוח שנכון לעשות את זה, וזה נכון לא רק למעסיקים אלא גם לעובדים. היום כדי לרדת לאילת ביום רביעי צריך לקחת חופשה, במקום לצאת לחופשה בקיץ. במציאות שאני רוצה לתאר, אתה יכול להחזיר את זה מחר (את שעות העבודה, נ.כ)".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ואבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות (צילום: פלאש 90).
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ואבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות (צילום: פלאש 90).

"צריכה להיות מדיניות של שיתוף בלא כיפופי ידיים. לא סתם המדינה לא יושבת פה. היא לא באמת מאמינה ומפנימה את העיקרון של מו"מ משולש בין הצדדים עם המעסיקים והעובדים" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "בסיטואציה כזו – אי אפשר להגיע להסדרים ארוכי טווח. כיו"ר ההסתדרות אני סוגר פעם עם המדינה ופעם עם שרגא – אף פעם לא ביחד. על שכר המינימום סגרתי עם שרגא ועל נושאים אחרים עם המדינה. אין מדיניות 'משולשת' במדינת ישראל כבר שנים ארוכות ולכן קשה להגיע לשינוי סדרי עולם". על כל פנים הדגיש, כי ההסתדרות מחפשת הסדרים המשפרים את הפריון מבלי לפגוע בעובדים.

"בסוגיה של הגמישות אני חושב שכל הסכמה שתהיה של המעסיקים וההסתדרות תזכה גם לתמיכת הממשלה" אמר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. "ישראל נמצאת בנקודת התייחסות מאוד קיצונית ובמובן הזה יש כאן הזדמנות לאבי ולשרגא לקדם משהו משותף. אם תקבלו החלטה מתבקשת אני חושב שאפשר להביא משהו משמעותי לכולנו".

איך נכון להגמיש?

85% מהמשיבים לסקר מעריכים כי הגברת הגמישות תשפיע לחיוב על שביעות רצונם הכללית, ומרביתם סבורים כי תשפיע לחיוב גם על  רמת השכר שלהם (52%), מידת ההיעדרויות וימי המחלה שלהם (55%), תפוקתם ועל ביצועי החברות (כ-75%).

גמישות במקום העבודה (מכון הישראלי לדמוקרטיה)
גמישות במקום העבודה (מכון הישראלי לדמוקרטיה)

67% מהעובדים שהשיבו לסקר, אמרו כי הם מעדיפים להגמיש את שעות ההגעה והעזיבה שלהם מהעבודה על פני אפשרות לעבוד בבית. לעומתם, רבע מהעובדים השיבו כי הם מעדיפים חלופות שיאפשרו להם לבצע חלק מעבודתם מביתם.

פחות ממחצית (47%) המשיבים לסקר ענו כי הם סבורים שצו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה, שנכנס לתוקף בתחילת אפריל בעקבות הסכמות ההסתדרות והמעסיקים, ישפר את מצבם. 60% מבין העובדים שטענו כי לא ישפר את מצבם הם עובדים מבוגרים ובדרגי ניהול ביניים. החוקרים דפנה אבירם ניצן וירדן קידר סבורים כי משמעות הדבר היא שאוכלוסיות המאופיינות כבר היום בגמישות גבוהה לא צופות שיפור כלשהו במצבן בשל קיצור שבוע העבודה. לדבריהם, מדובר בעיקר בעובדים בעלי השכלה אקדמית, שכר גלובלי, וכאלו שאינם נדרשים להעביר כרטיס במקום עבודתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!