דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק המואזין

פרובוקציה? / יו"ר ועדת החוקה על 'חוק המואזין': "הצעת חוק מיותרת"

בדיון לקראת הכנתו של החוק לקריאה ראשונה ניכר היה כי גם בקואליציה מתנגדים לחוק שנתפס כלא נחוץ וכבעייתי | ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "ההצעה מתסיסה ומסוכנת ביותר. אנחנו לא יכולים לתמוך בה"

מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
שי ניר

"הצעת חוק מיותרת". כך כינה אתמול (שלישי) יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) את "חוק המואזין" בדיון הראשון והסוער להכנתו לקריאה ראשונה ודבריו שיקפו כי גם בקרב הקואליציה לא מתייחסים להצעת החוק הזאת כנחוצה או רצינית. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף בחריפות את הצעת החוק ואמר כי היא "הובלה לכיוון של פגיעה ברגשות דת. היא מתסיסה ומסוכנת ביותר" והוסיף בשם סיעתו: "אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעת החוק". היועץ המשפטי לוועדה עו"ד גור בליי אמר על ההצעה כי היא "מעוררת קשיים במישור החוקתי".

הצעת החוק של ח"כ יוגב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב וחברי כנסת נוספים קובעת איסור על הפעלת מערכת כריזה בבית תפילה המצוי באזור מגורים בשעות הלילה (23:00 עד 07:00 למחרת). עם זאת מוצע להעניק לשר להגנת הסביבה, בהסכמת שר הפנים, סמכות לקבוע בצו מקרים בהם יותר השימוש במערכת הכריזה בשעות האמורות. בנוסף, מוצע לקבוע באופן מפורש כי אדם לא יפעיל מערכת כריזה בבית תפילה המצוי באזור מגורים, בניגוד להוראות החוק למניעת מפגעים וכן קנס של 10,000 שקלים למי שהפר את ההוראות ואף לקבוע עונש מינימאלי של 5,000 שקלים על מי שהורשע בעבירה לפי חוק זה.

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעות החוק בקריאה הטרומית בלבד, בכפוף לתנאים לפיהם הצעות החוק לא יקודמו מעבר לקריאה הטרומית עד לקבלת מסקנות צוות משותף לשר להגנת הסביבה, השר לביטחון פנים ועוד, שטרם הוגשו. כמו כן, נקבע בהחלטה כי בטרם יובאו הצעות החוק לדיון בקריאה הראשונה, הן יוחזרו לדיון בוועדת השרים. בנוסף, בעת אישור הצעות החוק בקריאה הטרומית במליאת הכנסת הבהיר השר להגנת הסביבה, חה"כ זאב אלקין, שהמתווה שיקודם הוא רק זה שנכלל בהצעת החוק של ח"כ יוגב ולא הנוסח הרחב המטיל הגבלה כללית על הפעלת מערכת כריזה.

לדברי היועמ"ש לוועדה עו"ד בליי, כיום בחוק הישראלי ישנו מענה למטרדי רעש והוסיף כי אין מה להוסיף עוד חוקים אלא לחתור "לגיבוש פתרונות בהסכמה כפי שנהוג כיום או של אכיפה". בליי העלה קושי לייחד רעש של בתי תפילה כמטרד ודווקא בהקשר שלהם, "הרי שקביעת ענישה מחמירה יותר דווקא על בתי תפילה ביחס למוקדי רעש אחרים מעוררת קשיים במישור החוקתי".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בביקורת כי "הצעת החוק שהגישו הח"כים מיותרת כי יש את כל הכלים למשטרה, למה אתם לא פועלים?" במענה לטענות ח"כ אילטוב על עיכוב הצעת החוק השיב כי הצעת החוק החלה את דרכה בוועדת הפנים שלא רצתה בה ולאחר מכן הועברה לוועדת החוקה. עוד אמר כי אף נקבע מועד לדיון בהצעת החוק כבר לפני מספר חודשים שבוטל לבקשת הקואליציה.

ח"כ יוגב יוזם ההצעה אמר: "אנחנו עדים לתופעה כבר שנים אך לאחרונה הופנו רמקולים במכוון והחוק לא נאכף. אני מעריך את האנשים המאמינים המוסלמים והערבים ואין בלבי שנאה לשום אדם בעולם, מטרתי לאפשר מנוחה לכל אדם בישראל. אין כאן שום מחשבה להכניס אצבע בעין לאף אחד אלא לטפל בבעיה. כתוצאה מפניות של תושבים ערבים צמצמתי את החוק רק לשעות המנוחה ולילה".

חה"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) התפרץ במהלך הדיון לדבריו של יוגב ואמר כי הוא מחרים את הדיון במחאה: "זו הצעה גזענית ואין לכנסת זכות לדון בה. אתם מתנחלים עבריינים".

ח"כ מקלב (יהדות התורה) הדגיש כי "הבעיה היא לא של חקיקה אלא של מדיניות ומה תעזור עוד הצעת חוק שלא תיאכף? הרי החוק כבר היום נותן מענה. הצעת החוק היא הובלה לכיוון של פגיעה ברגשות דת. היא מתסיסה ומסוכנת ביותר. לכן אנחנו לא יכולים לתמוך בה. החוק יפגע בסוף רק בבתי תפילה במגזר היהודי ונראה אכיפה בסליחות ובשמחת בית השואבה".

"יש פה שני צדדים צודקים הן אלו שרוצים לישון ומפריעה להם קריאת המואזין והן אלו הרגילים לכרוז", אמר ח"כ יהודה גליק (הליכוד) והוסיף: "כמי שהשתתף בלא מעט שיחות ראיתי שמפקדי התחנות ידעו לנהל הידברות טובה. ברמלה כיוונו רמקולים לכיוונים אחרים ובבית צפאפא סידרו מכשירים מיוחדים. חקיקה דתית שכתוב בה ספציפית איסור על בתי תפילה אף פעם לא מקדמת שום דבר. החוק לא ישיג שום הישג בעיקר כשנציגי המשטרה אומרים שהכלים קיימים".

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני): "כל ענין הצעות החוק הוא פופוליזם, התרסה והסתה ללא שום רצון לפתור את הבעיה. כל הכלים נמצאים ברשותנו ולא בכדי ועדת השרים לענייני חקיקה דאגה לוודא שהצעת החוק לא תקודם. לא בכדי יש פה אחדות נדירה בין החרדים, האופוזיציה וחה"כ גליק מהקואליציה. על הדרך אתם פוגעים בעקרונות חוקתיים של חופש הדת, בזכות לשוויון ובמבחן ובמידתיות. כל זה כדי לפגוע בזכויות המיעוט.

"מדובר על עבירה של אוכלוסייה נורמטיבית ולכן היא נאכפת במדורג תחילה בהידברות והגעה להבנות ורק לאחר שלא מגיעים לעמק השווה נעשית אכיפה", ציין רפ"ק עידן כץ ע' יועמ"ש משטרה. "זהו מצב רגיש בלי קשר לסוג האוכלוסייה. בכל שנה נפתחות אלפי פניות על הפרעות של בתי תפילה והן זוכות למענה".

לעומתו אמר עמיחי לנגפלד חבר מועצת העיר לוד כי "הרעש הופך למטרד רק בגלל השעות והעוצמה. אנחנו חסרי אונים בבתים שלנו שאנחנו לא יכולים לעזור לילדים שמתעוררים ב-4 בבוקר מהרעש ובפגיעה בעובדים ובסטודנטים. היינו כל הזמן בהידברות ובסוף חברי מהמגזר הערבי אמרו שאם אנחנו לא נפעל בחקיקה זה לא ישתנה". תושבת העיר שהשתתפה בדיון הוסיפה: "יש לי חברים ושכנים ערבים ואני לא נגדם אבל כל לילה ב-4 בבוקר אני צריכה להתמודד עם הילדים שלי ולשים קונסילר כדי לצאת מהבית. כל האימהות הערביות סובלות כמוני ואין סיבה שזה יקרה ושאנחנו נמשיך לספוג את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!