דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

גיבוי לישראל / אמריקה OUT: ארצות הברית פרשה ממועצת זכויות האדם של האו"ם

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי ומזכיר המדינה פומפיאו הודיעו על הצעד הדרמטי במסיבת עיתונאים | הסיבה הרשמית: תקיפה חוזרת ונשנית של ישראל במועצה | בימים האחרונים ביקרה המועצה את ארה"ב על מדיניות הפרדת ילדים מקסיקנים מהוריהם בגבול הדרומי | לשכת רה"מ: "החלטת ארה"ב לפרוש מהגוף המוטה הזה מהווה אמירה חד-משמעית - עד כאן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי, ירושלים, יוני   2017 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי, ירושלים, יוני 2017 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
שי ניר

ממשל טראמפ הודיע הלילה על יציאתה של ארצות הברית ממועצת זכויות האדם של האו"ם. מזכיר המדינה מייק פומפיאו ושגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי מסרו הצהרה משותפת, בה טענו השניים כי ישנה "הטייה כרונית" נגד ישראל במועצה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישראל מודה לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו ולשגרירה היילי על החלטתם נגד הצביעות והשקרים של מועצת "זכויות האדם" של האו"ם. במשך שנים, המועצה הוכיחה שהיא גוף מוטה, עוין ואנטי-ישראלי שבוגד במשימתו להגן על זכויות אדם. במקום לעסוק במשטרים המפרים באופן סדרתי זכויות אדם, המועצה מתמקדת באובססיביות בישראל, הדמוקרטיה האמיתית היחידה במזרח התיכון. החלטת ארה"ב לפרוש מהגוף המוטה הזה מהווה אמירה חד-משמעית – עד כאן."

סיבת הפרישה הרשמית היא היחס של המועצה לישראל, אך קשה להתעלם מהביקורת והגינויים שסופגת ארה"ב ביומיים האחרונים בעקבות התמונות מהפרדת הילדים מהוריהם בגבול מקסיקו. מהלך הפרישה הוא אם כן חלק ממדיניות כוללת המבטאת קו מתמשך של ממשל טראמפ, שנבחר תחת הסיסמה "אמריקה קודם", לסגת מהסכמים ופורומים בינלאומיים.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמם בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמם בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, בירך על הודעת ארה"ב ומסר כי "המועצה לזכויות האדם הפכה כבר מזמן לאויבת זכויות האדם. ארה"ב הוכיחה שוב את המחויבות שלה לאמת ולצדק והבהירה שלא תאפשר לשנאה העיוורת נגד ישראל במוסדות בינלאומיים להיוותר ללא מענה." דנון הוסיף: "אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו ולשגרירה היילי על המנהיגות שהפגינו וקוראים למדינות נוספות להבהיר במעשיהן כי מוסדות האו"ם אינם חסינים מלתת את הדין על פעולותיהם".

רצף של פרישות

מאז החל טראמפ את כהונתו בינואר 2017 הכריז הממשל על נסיגה מהסכם האקלים (פריז), על עזיבה של אונסק"ו ונסיגה מהסכם הגרעין האיראני. ממשל טראמפ הנהיג מהלכים בינלאומיים נוספים שנויים במחלוקת בהם הטלת מכסים על מוצרי פלדה ואלומיניום נגד שותפות מסחר מרכזיות, הכרה בעיר ירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לשכונת ארנונה בירושלים.

מזה זמן שהיילי דוחפת ליציאתה של ארה"ב ממועצת זכויות האדם, מהלך חסר תקדים לאורך 12 שנות קיומו של המוסד. אף מדינה לא יצאה מהמוסד באופן וולונטרי. לוב הייתה המדינה היחידה שהוצאה בכוח לפני כשבע שנים.

המהלך עשוי לחזק את התפיסה שממשל טראמפ מבקש לקדם את סדר היום הישראלי בזירה העולמית, תוך כדי ההכנות לחשיפת תוכנית השלום הישראלית-פלסטינית, המיוחלת על אף הזעם הפלסטיני על מדיניות החוץ בהקשר הישראלי ומעבר השגרירות. במקביל חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, מבקר השבוע במזרח התיכון, בעוד הבית הלבן פועל להעמיד את היסודות לחשיפת תוכנית השלום.

בשנה שעברה הזהירה היילי את מועצת זכויות האדם כי ארה"ב תפסיק את חברותה בארגון אם לא תיפסק ההתייחסות הסיסטמתית לנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. היילי גינתה את המועצה כ"פורום לפוליטיקה, צביעות והשתמטות" והאשימה מדינות חברות כמו ונצואלה, קובה, סין, בורונדי וסעודיה על אי מילוי תפקידן "לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר" של זכויות האדם, תוך הדגשת מה הקו המוטה האנטי-ישראלי של המועצה.

ישראל על המוקד

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמצב זכויות האדם מובע לדיון בכל כינוס המועצה, תחת סעיף 7 בסדר היום. סעיף 7 עוסק ב"ישראל והשטחים הפלסטיניים הכבושים" ועומד על סדר היום הרגיל של המועצה כמעט מאז היא קיימת.

לדברי הבכירים בממשל הגיעו למסקנה כי המאמצים לקדם את הרפורמה בהקשר הישראלי במועצה נכשל וכי היציאה היא הצעד היחיד שיוכיח את רצינותם. לפי שעה לא ברור אם ארה"ב תישאר במועצה כמשקיפה.

משרד החוץ הישראלי סרב להתייחס לדיווח. ישראל איננה בין המדינות החברות במועצה אך משתפת עם המועצה פעולה. שגרירות ישראל למוסדות האו"ם בג'נבה מואמנת בין היתר למועצת זכויות האדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!