דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המשבר בנמלים / שר התחבורה במסר חריף לעובדי הנמלים: "גם אם ישבתו שנתיים, לא יקבלו כלום"

הדברים נאמרו בכנס PORT2PORT בת"א | יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני: אפשר לסיים את הסכסוך תוך שבוע גם בלי בית משפט | מנכ"ל צים פנה לכ"ץ ואמר: "שר התחבורה צריך להבין שיש לו אחריות לא רק לתחרות אלא גם למצב עד שתתחיל התחרות"

השר ישראל כ"ץ  (ארז רביב)
השר ישראל כ"ץ (ארז רביב)
ניצן צבי כהן
ארז רביב
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"התחזיות שלנו התממשו, תהיה תחרות הוגנת וצפוי מחסור עצום בשטחי עורף נמל", אמר אתמול (רביעי) שר התחבורה ישראל כ"ץ בכנס PORT2PORT שנערך בגני התערוכה. "העובדים צריכים להתייעל ולהגדיל את הפריון כדי להשתלב בחזון הזה", אמר השר.

בעוד שיו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, טען כי ניתן לסכם את הרפורמה בתוך שבוע, גם בלא הסתייעות בבית הדין לעבודה או שביתה, כ"ץ הציג עמדה קשוחה על פיה יסרב להעביר לבעלות הנמלים רציפים נוספים המצויים במחלוקת, וכן יסרב להרחבה כלשהי של רשת הביטחון לשכר העובדים.

"אני עם העובדים באשר להבטחת התחרות ההוגנת, אבל נגדם במניעת תחרות", אמר כ"ץ והעביר ביקורת על עובדי הנמלים: "הם רוצים שיוכלו להשבית, שיוכלו לקבל כסף בלי לשלם". השר קרא להם לאמץ את גישתו: “תלכו איתי כמו בשמיים הפתוחים, וכמו בתשתיות, לכן מקימים כאן תשתיות בקנה מידה חסר תקדים. גם אם ישבתו שנתיים, לא יקבלו כלום. יש הסכמים עם זכיינים ויש אותי, לא אשנה את המדיניות שלי". השר הכחיש כי הבטיח לעובדים רשת ביטחון מפני פיטורי צמצום והסביר: "הסמכתי את מנכ"לית המשרד לאשר רשת ביטחון תעסוקתית בהיקף של 70%, תמורת הסכמי התייעלות. בלי האחד לא יתממש השני. זה בניגוד להסכמים ב-2005 שם נקבע שעובדי דור ב' לא יזכו להגנה, העובדים קיבלו מיליארדים בלי שנתנו שום תמורה. כעת הנסיבות השתנו. רבים מדור א' כבר פרשו".

את הנכונות העקרונית למתן רשת ביטחון נימק כ"ץ כך: "רשת בטחון נכונה היא רשת ביטחון שלא צריך לממש אותה". השר הביע ביקורת נוספת על רצון העובדים להוסיף רציפים לנמלים הותיקים: "אם העובדים חוששים שלא תהיה די פעילות למלא את הרציפים הקיימים, מדוע הם צריכים עוד רציפים? כדי לחסום את התחרות?". ביקורת נוספת הביע על השירות שמעניק נמל אשדוד: "נפגשתי עם חברת ספנות, ויש שם התעללות בלקוח. זה הזמן לשפר את היחס ולשמר את הלקוח". השר הסביר כי המדינה מחויבת לשדרוג הנמלים הוותיקים וכי הדבר מוסדר בחוק באחריותה של חברת נמלי ישראל.

"באו העובדים וההסתדרות ואמרו, הבנו שלא ניצחנו ושתהיה תחרות הוגנת. גם אנחנו רוצים משקיעים אסטרטגיים. זה נראה לי נכון מאוד, זה הופך את רשת הביטחון, זה עוד יותר תיאורטי, כי החברות האלו יביאו תוצרת נוספת לטפל בה, יהיה מחסור בעובדים טובים", אמר השר כ"ץ לגבי הרעיון של השלמת השילוב של נמלי ישראל בקרטל הספנות העולמי.  נתחבר דרך ירדן וסעודיה למדינות המפרץ", הוסיף כ"ץ וסימן את יעדיו העתידיים. "זהו חזון מזרח תיכון ריאלי. הטורקים המציאו אותו עם הרבת החיג'אזית, הבריטים המשיכו אותו ואנחנו רצינו, אבל הנסיבות הפוליטיות עיכבו אותו. התובלה הימית תהיה פי 4.5 מהיקפה כיום".

כ"ץ לא דלג גם על טפיחה עצמית על השכם: "ראש הממשלה חופף את כהונתי ואני את כהונתו כבר למעלה מ-9 שנים. שלושה שרי אוצר התחלפו וגורמים אחרים בממשלה – כולם באותה המדיניות ומאפשרים לי להוביל באופן בלעדי וברור את המדיניות מול הנמלים. לגיבוי הזה יש משמעות רבה. אין צירים עוקפים. צירים עוקפים טובים בתשתיות ולא בהובלת נמלים. אין פגישות ומתן תמורות של תן וקח, כמו בתחומים אחרים במשק מול ההסתדרות. ולכן הגענו עד הנה – המקום שיש רפורמה גדולה בנמלי ישראל".

יו"ר נמל אשדוד, אורנה בכור, אמרה כי בנמל אשדוד נמצאת על הפרק תכנית השקעות בהיקף של מיליארד וחצי שקל, כחלק מאתגר ההיערכות לתחרות והגדלת הפעילות. "אין שום כוונה להחליש את הנמלים הקיימים", אמר השר כ"ץ, אף כי הסכמי התפעול של הנמלים החדשים סודיים, והם יזכו ליתרונות נוספים כמו מנופים חדישים בעלי אוטומציה גבוהה. אשל ארמוני, יו”ר נמל חיפה התייחס למשא ומתן עם העובדים על הסכמי ההתייעלות ואמר כי “ניתן לשפר וצריך לשפר את הדינמיקה של המשא ומתן, אבל למרות זאת יש התקדמות. אם זה היה תלוי בי היה ניתן לסגור הכל תוך שבוע. אין שום סיבה שהתעשייה והציבור ישלמו מחיר על מלחמות ואגו”.

"בניגוד למה שאתם שומעים מהתקשורת, אני סבור שניתן להגיע להסכמות בין המדינה, ההסתדרות והנהלת נמל חיפה בטווח הזמן המיידי", אמר יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני. "אין לטעמי אף סוגיה עקרונית שאינה ניתנת לגישור. ללא ספק ניתן וצריך לשפר את הדינמיקה של המשא ומתן, דיונים צריכים להתחיל ולהסתיים בזמן. צריך להיות להם סיכום דיון. כך חונכתי. למרות זאת יש התקדמות בו, ואם זה היה תלוי בי אפשר היה לסיים אותו תוך שבוע". לדבריו, "כל הנתונים המשמעותיים, הנחוצים לשם קבלת ההחלטות המהותיות מצויים כבר על השולחן, והחלטות נוספות התלויות בנתונים שאינם גלויים עדיין – ניתן לדחות להמשך.

"אין סיבה שהציבור והנמלים ישלמו מחירים על האגו. מי שרוצה לעסוק בתיאטרון שילך לתיאטרון" סיכם את דבריו כשהוא מתייחס לכך שההסתדרות מבקשת את זכות השביתה עבור עובדי הנמלים. "הגיע הזמן לסגור את הדברים ובשביל זה לא צריך בית משפט. יש לסיים את הרפורמה מהר ככל שניתן ונתפנה כולנו לשפר את ההתייעלות, השירות ויישום הרפורמה בעתיד.

יו"ר נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, הציגה שלושה אתגרים מרכזיים העומדים לדבריה בפני נמלי הים הוותיקים: שיפור השירות, הכנה לתחרות ויחסי העבודה המורכבים. "אני רואה את שלושת האתגרים הללו כקוביה הונגרית שצריך להרכיב אותה ביחד. התל"ג שלנו ברוך השם עולה, יש צמיחה במשק ואנחנו לא צריכים לחשוש". לדבריה הנהלות הנמלים מקבלות גיבוי משמעותי משר התחבורה להשקעות, ובימים אלו מאושרת השקעה גדולה בלמעלה ממליארד וחצי שקלים ברציף המרכזי של הנמל (21). "ביוני השנה השר קיבל החלטה לתת הגנה לעובדי דור ב', שהיא הגנה מאוד גדולה עם משמעות לאותם עובדים, עם אופק וביטחון – לראות איך עם אותם עובדים משלבים ידיים ונותנים שירות לכם הלקוחות בשילוב ידיים. אנחנו על המגרש נהיה שישה שחקנים שמתמודדים בתחרות שווה והוגנת ואני מקווה שיחד אתכם נמשיך להוביל ולהצליח".

על סף פיצוץ

מנכ"ל צים אלי גליקמן, הזכיר לשר כ"ץ ולעובדים כי עם כל הכבוד לתחרות העתידית, צריך לחשוב גם על המצב הנוכחי. "אם אנחנו מתעכבים בארץ יש לקוחות בכל העולם שמחכים ונפגעים, ואותם זה לא מעניין ששר התחבורה וממשלת ישראל החליטו לעשות תחרות בישראל ושלעובדי הנמלים והוועדים יש שנתיים לתחילת התחרות כדי להשיג את ההישגים הטובים ביותר ולייצב את מעמדם ותנאיהם לאורך שנים", הוא העיר. לדבריו, "הרצון של הוועדים ברור לי, אבל בסופו של דבר אנחנו משרתים לקוחות. אמרתי בעבר בהרמת הכוסית, לעובדים שהקשיבו לי, שבתור ישראלי, ציוני, איש ביטחון ומנכ"ל חברת החשמל לשעבר – העדיפות הראשונה שלי היא להזדהות ולקבל את השירותים מהעובדים הקיימים, אבל למשוואה הזו יש שני צדדים. אם אתם פוגעים בנו ובלקוחות שלנו וגורמים לנו נזקים בעשרות מיליוני דולרים, בסופו של דבר אני אחראי על חברת צים והלקוחות שלה. ברור לי שהשביתות עוד ימשכו ואני מעביר דרככם מסר לוועדים ולעובדים – שבסופו של דבר אם לא נעמוד ברמת השירות – יבחרו באחרים. שר התחבורה צריך להבין שיש לו אחריות לא רק לתחרות אלא גם למצב עד שתתחיל התחרות. הנזק שיכול להיגרם בשנה שנתיים הקרובות הוא אדיר ולא רק לצים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!