דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפלייה

שיוויון / הגיע הזמן: הצעת חוק לאיסור הפליה בשל נטיה מינית עברה בקריאה טרומית

הצעת החוק של ח"כ דב חנין, המרחיבה את כל המקומות בהם החוק אוסר הפליה גם על נטייה מינית וגם על זהות מגדרית, עברה על חודו של קול, כששני ח"כים מהקואלציה הצביעו בעדה | ח"כ חנין: "זה צריך להיות ברור מאליו בחברה שמכבדת בני אדם"

יהל פרג'

שמחת עניים: למרות התנגדות הקואליציה, אישרה אתמול (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית, ברוב של 37 תומכים מול 36 מתנגדים, את הצעת חוק הפרשנות (תיקון – הגדרת הפליה על רקע זהות מגדרית או נטייה מינית), התשע"ו-2016 של חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת. הצעה זו הוצמדה להצעה של ח"כ מיכל רוזין שלא עברה לאחר שעליה התקיימה הצבעה שמית. ח"כ חנין אמר: "בני אדם הם שונים אבל שווים, אסור להפלות מטעמי נטיה מינית וזהות מגדרית. זה צריך להיות ברור מאליו בחברה שמכבדת בני אדם".

עם האופוזיציה הצביעו חברי הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) וחברת הכנסת מירב בן-ארי (כולנו) שהצבעתם איפשרה את אישור החוק, שעבר על חודו של קול. יש להניח כי בסבבים הבאים, לאחר שבלי הניסוח בוועדות, יתקל החוק בהתנגדות של הקואליציה ויופעלו לחצים רבים על חברת וחבר הכנסת להצביע במשמעת קואליציונית.

חבר הכנסת אוחנה התגאה שבזכות הצבעתו עברה הצעת החוק, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו שמעולם לא הצביע נגד הצעות חוק להט"ביות, גם כשהיתה משמעת קואליציונית, וחתם במילים: "רציתם תגובה לדברי הבלע של סגן ראש עיריית חולון? קיבלתם."

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "לאור התמורות שחלו בחוק הישראלי מאז שנת 1992 ועד היום, ולנוכח הפגיעה התכופה בקהילת הלהט"ב בגין נטייה מינית או זהות מגדר, בדרך של הפליה והתנכלות, הגיעה העת לתקן את חוק הפרשנות, מעבר למשמעות המשפטית, בכוחו של שינוי זה להשפיע גם מבחינה חינוכית וחברתית. מוצע בהצעת חוק זו לקבוע כי בכל מקום בדין הישראלי שיש בו התייחסות לאיסור הפליה יתווסף האיסור על הפליה מטעמים של נטייה מינית או זהות מגדר. באופן זה לא יהיה צורך בעתיד לשנות כל חוק בנפרד.

הצעת חוק זו מבקשת להרחיב את הכללים שכבר קבועים כיום בחקיקה כדי שבכל מקום שבו אסורה או תיאסר בעתיד הפליה, יראו בהפליה על רקע של נטייה מינית או זהות מגדר כאסורה גם אם לא צוין כך בפירוש. עם זאת, כיוון שחוקים שונים עוסקים בסוגים שונים של הפליה, מוצע לאפשר גמישות בפרשנות החוק כך שככל שמטרות החוק או הסעיף האוסר את ההפליה נועדו להגן גם על קהילת להט"ב לא יהיה צורך לציין זאת בפירוש בחוק, אולם במקום שהחוק לא נועד להגן על קהילות אלו, לא תיקרא לתוכו ההוראה המוצעת שבחוק הפרשנות."

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגיבה גם היא לקריאה הטרומית, ואמרה: "צעדנו היום צעד נוסף אל עבר שוויון זכויות לקהילת הלהט"ב. אפליה על כל רקע היא פסולה מיסודה ואיננה משקפת את רוח מגילת העצמאות והחברה בישראל. זה אבסורד שהצעד החשוב הזה אל עבר צדק חברתי בישראל ייזקף לזכות האופוזיציה בעוד שהקואליציה התכוונה להפיל את החוק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!