דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / למרות הבטחת ארדן, חוק איזוק אלקטרוני לגברים אלימים עדיין מתעכב

כך עלה בדיון שערכה אתמול (ד') הוועדה לקידום מעמד האישה | לטענת המשטרה, הליך בחינת הנושא, עדיין לא הסתיים | ח"כ תומא סלימאן: "אפנה לשרת המשפטים על מנת לזרז את הפצת תזכיר החוק, את השינויים תכניסו תוך כדי חקיקה"

פעילות מחאה כנגד רצח נשים שהתקיימה הבוקר בכנסת, 20 ליוני 2018   (אירה מקיינקו)
פעילות מחאה כנגד רצח נשים שהתקיימה הבוקר בכנסת, 20 ליוני 2018 (אירה מקיינקו)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מדוע לא הוצג לציבור תזכיר החוק לשימוש באזיקים אלקטרוניים כלפי גברים אלימים שגובש כבר לפני חצי שנה? שאלה זו עמדה במרכז הדיון שערכה אתמול (רביעי) הוועדה לקידום מעמד האישה  בנושא הגנה על נשים נפגעות אלימות המצויות בסיכון גבוה לפגיעה נוספת. "כבר לפני חצי שנה ישב פה השר לביטחון פנים והודיע שאפשר להפיץ את התזכיר. ריבונו של עולם, 16 נשים נרצחו מאז שנאמרו הדברים פה בוועדה בראשותי, איך עדיין לא התקדמתם מאז? אין אצלכם תחושת חירום נוכח המצב?", שאלה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) את נציגי משרדי המשפטים וביטחון הפנים. עוד אמרה כי תפנה לשרת המשפטים על מנת לזרז את הפצת התזכיר.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).
ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).

ל', נפגעת אלימות, שהעידה בדלתיים סגורות כמתחייב בחוק, אמרה לחברי הוועדה כי "אני מפחדת על החיים שלי. אני מפחדת להתקלח, אני מפחדת מכל רעש שנשמע בחוץ. הגיע הזמן להוציא לפועל חוק שיאזוק את הפוגע באזיק אלקטרוני".

על פי הצעת החוק המדוברת, האיזוק האלקטרוני אמור להיות מושם על מי שכבר הוצא נגדו צו הרחקה, במטרה לוודא כי צו ההרחקה אינו מופר, ובמקרה בו הוא אכן מופר – לדווח על כך למשטרה, ולהזהיר בזמן אמת את קורבן האלימות שהביאה להוצאת הצו. ככל הנראה, יעשה שימוש באזיק דק שיולבש על קרסולו של מי שהוצא נגדו צו הרחקה, יחד עם מכשיר הנמצא אצל קורבן העבירה, ומודיע לה האם הדמות האלימה מתקרבת למקום הימצאה.

כיום, הפתרונות שמציעה המדינה להגנה על נשים הנתונות בסכנה מצד בני זוגן, מוגבלים בעיקר למקלטי הגנה לנשים. אישה הנכנסת למקלט נאלצת לקטוע את שגרת חייה, לעזוב את ביתה ועבודתה, לעתים עם ילדיה הקטנים ותוך מצוקה כלכלית.

בדיון הושמעה ביקורת נרחבת כנגד המשטרה, שבוחנת בחודשים האחרונים את אופן השימוש באזיקים אלקטרונים כנגד גברים אלימים. הביקורת העיקרית הייתה בטענה כי הנושא נמצא בבחינת המשטרה זה חודשים ארוכים, ועדיין אינו קרוב לסיום.

אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).
אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).

לטענת נציגות המשטרה בדיון, במרץ האחרון הסתיים פיילוט בן שלושה חודשים אותו ערכה המשטרה במטרה לבחון לעומק את האיזוק האלקטרוני על גברים שכבר עברו עבירות מתחום אלימות במשפחה בעבר. על פי תוכנית המשטרה, ביולי הקרוב תצא משלחת לימודית של המשטרה לספרד, שם נעשה שימוש באיזוק אלקטרוני. רפ"ק נירה ראובן אמרה כי "בנושא הזה מעורבים חיי אדם, א

הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')

נו מחויבים לבחינה המדויקת ביותר".

דקלה פוגל, נציגת הייעוץ המשפטי במשטרה אמרה כי "עם סיום הפיילוט שנעשה לאורך שלושה חודשים, החלנו בתהליך למידה. הכל מתוך ההבנה שברגע שנותנים כלי שאמור לתת בטחון אנחנו רוצים לוודא שהכלי הזה נותן בטחון. ברגע שהסתיים הפיילוט, הגענו לכל מני סוגיות שיש להן היבטים משפטיים. ברגע שאנו באים ונותנים תזכיר, צריך גם להתאים אותו".

על כך השיבה ח"כ תומא סולימאן כי "הצעת החוק עברה בקריאה טרומית ביולי 2017. בינתיים, אוטוטו נהיה שנה אחרי ההצבעה הטרומית שנתבקשנו לא לקדם, וקשרנו את העברתה לתזכיר החוק. הייתה שנה שלמה – מה מעכב את הוצאת התזכיר? אני רוצה לראות התקדמות. 50% מהנשים שנרצחות במדינת ישראל מתלוננות קודם למשטרה. הייתי מצפה שאתם תהפכו עולמות, תגישו את התזכיר, תתחילו עם זה".

 

ביקורת נוספת שהושמעה על ידי חברי הוועדה נגעה לעובדה כי כיום מדינות אחרות בעולם, בהן ספרד, עושות שימוש בטכנולוגיית איזוק אלקטרוני שהומצאה בישראל, בזמן שבישראל החקיקה בנושא נגררת לאיטה. על כך אמרה ח"כ תומא סולימאן כי "פתרנו את הבעיה בספרד – זה כואב. כואב לראות שיש כלי שהוא בידיים שלנו, הוא פותח במדינה הזאת, משווקים אותו בעולם, ואנחנו עדיין מתקשים פה למצוא פתרונות".

עו"ד אבישג חדד, נציגת ויצו ישראל, אמרה בסיום הדיון כי "אני קצת מאוכזבת מכל מה שנאמר פה. יש פיילוט שממה שאני מבינה הוא כן מוצלח, וצריך להבין שאזיקון הוא פתרון מציל חיים ואנו חייבים לקדם אותו. זה נאמר פה לאורך כל הדיון. כל הנושא של אזיקונים מונע הפרות של צווי הרחקה מצד גברים אלימים כמעט לאפס. היה לי מאוד קשה לשמוע מהבחורה שדיברה בתחילת הדיון – היא הותקפה, נמצאת בפחד, והיא הנרדפת, כשהמטרה היא שאותם נשים שנפגעו או נמצאות בחשש תמידי ימשיכו לחיות בתוך הקהילה ולא לברוח למקלטים".

ח"כ תומא סולימאן אמרה כי "נשים רוצות עוד אמצעי, אפילו אם הוא לא 100%. אם האמצעים הקיימים היו מספקים 100% לא היינו צריכות לחפש עוד אמצעי. בלתי מתקבל על הדעת שהצעת החוק הטרומית עברה ביולי, תכף תעבור שנה ואין תזכיר חוק. אם לא יכריזו על מצב חירום אנחנו לא נתקדם לשום מקום. לא יכול להיות ששר יושב לפני שישה חודשים ואומר שאפשר להגיש את תזכיר החוק ולשנות אותו תוך כדי חקיקה, לא יכול להיות שעברו שישה חודשים ואין הסכמה להגיש את תזכיר החוק. אפנה לשרת המשפטים על מנת לזרז את הפצת תזכיר החוק, ואת השינויים תכניסו תוך כדי חקיקה. אפשר להכניס שינויים כאלה תוך כדי ולא לחכות להתחיל את תהליך החקיקה לאחר מכן".

פעילות מחאה כנגד רצח נשים שהתקיימה מול הכנסת, 20 ליוני 2018 (אירה מקיינקו)
פעילות מחאה כנגד רצח נשים שהתקיימה מול הכנסת, 20 ליוני 2018 (אירה מקיינקו)

לקראת הדיון, פעילות פמיניסטיות מירושלים תלו מודעות אבל על נשים שנרצחו בשנה החולפת. המודעות נתלו מול הכנסת, בבנייני האומה ועל גשר המיתרים בירושלים. בשלטים שמותיהן של הנרצחות אשר נרצחו על ידי בני זוג, אחים ואבות. לטענת הפעילות, מדי שנה נרצחות בישראל כעשרים נשים, במקרים רבים לאחר שהכתובת הייתה על הקיר והנשים פנו למשטרה או לשירותי הרווחה. על גשר המיתרים תלו הפעילות שלט "20 נשים נרצחות בכל שנה – ארדן תבוא להלוויה שלי?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!