דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

הקרב על הנהגים / בכפוף להשתתפות המדינה: שכר הנהגים יעלה גם באגד תעבורה וסופרבוס

ארגון כוח לעובדים והנהלות החברות סיכמו אמש על תעריף שעתי בגובה 43 שקלים, זאת בתנאי שמשרד התחבורה יממן את ההעלאה | ההישג מצטרף לשורת עליות שכר בענף, תוצאת מחסור של כ-3,500 נהגים

אוטובוסים של סופרבוס. נהגי החברה ישבתו יחד עם עובדי ״אפיקים״ במחאה על תנאי העסקתם (צילום: מתוך ויקימדיה)
אוטובוסים של סופרבוס. נהגי החברה ישבתו יחד עם עובדי ״אפיקים״ במחאה על תנאי העסקתם (צילום: מתוך ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון כוח לעובדים והנהלות אגד תעבורה וסופרבוס הסכימו אתמול (רביעי) על העלאת שכר הנהגים בחברות ל-43 שקלים לשעה החל מחודש אוגוסט, בכפוף להסכמת המדינה לממן את תוספת השכר. לאור ההסכמה, הודיע כוח לעובדים על ביטול השביתה שתוכננה להתקיים היום סביב הסוגיה.

"לאורך כל הדרך טענו שלנהגים שלנו מגיע יותר ואנו מקווים שנגיע בקרוב להבנות עם הממשלה שיאפשרו את ההעלאה, מבלי שציבור הנוסעים יושפע מסכסוך העבודה" אמר מנכ"ל אגד תעבורה, גדעון מזרחי, "אגד תעבורה תמיד ידעה לתת את התנאים הטובים לנהגים וכעת הדבר יתבטא גם בשכר הגבוה בענף". לשאלת דבר ראשון אם בכוונתם לגבות את ההסכם, מסרו במשרד התחבורה כי הם מצויים במשא ומתן על הנושא מול פורום המפעילים. תגובת משרד האוצר לשאלה טרם התקבלה.

שכר הנהגים בחברות האוטובוסים השונות (עיצוב: אידאה)
שכר הנהגים בחברות האוטובוסים השונות (עיצוב: אידאה)

עוד נקבע בהסכמות בין הצדדים כי אגד תעבורה תכיר בוותק הענפי של הנהגים במסגרת קרן ההשתלמות של העובדים. בנוסף,  יפעלו הנהלות החברות, בצוותא עם איגוד הנהגים בכוח לעובדים, להכרת המדינה במקצוע נהג האוטובוס.

"עשינו היום צעד חשוב לשיפור תנאי ההעסקה בחברה בפרט ועבור נהגים בחברות הפרטיות בכלל. המדינה מתחילה להבין שאין כל סיבה לקפח את נהגי החברות הפרטיות לעומת נהגי אגד", אמר ראיד משעל יו"ר ועד הנהגים באגד תעבורה.

הארון שובש יו"ר וועד העובדים בסופרבוס הוסיף כי "ההבנות הללו הן צעד חשוב במאבק להצלת הענף.  המחסור החמור של 3,500 נהגים בענף חייב שינוי מדיניות. היעד הבא שלנו הוא הכרה במקצוע הנהג- לא ייתכן שהביטוח הלאומי לא מכיר במחלות מקצוע בעבודה קשה ושוחקת כל כך. אנו מברכים את הנהלות החברות על ההיענות ושיתוף הפעולה".

במסגרת הסכם הסובסידיות שנחתם לאחרונה, צפויה המדינה צפויה לממן חלק מעלות הסכם השכר האחרון שחתמו עובדי אגד, שקבע שכר שעתי של 43.5 שקלים (רטרואקטיבית מינואר 2017). בחברת מטרופולין, לעומת זאת, לא המתינו למדינה וקבעו את השכר השעתי הגבוה בענף בסך 44 שקלים, כבר החל מיולי הקרוב – מבלי להתנות זאת בשיפוי כלשהו. לצד זאת הוסכם בשתי חברות אלו שעובדיהן מאוגדים בהסתדרות הכללית גם על מנגנון תוספת ותק בסך אחוז לשנת עבודה, שיינתן לנהגים לאחר שש שנות עבודה.

גם בחברת קווים, שעובדיה מאוגדים בהסתדרות הלאומית, הודיעו לאחרונה כי בעקבות הסכמות עם ועד העובדים יעלה השכר השעתי ל-43 שקלים, החל מה-21 ביולי. בחברה לא התנו עליית שכר זו בהסכמת המדינה לשיפוי.

לאחרונה פרסמה גם חברת דן כי היא נושאת ונותנת עם ההסתדרות ונציגות עובדיה להעלאת התעריף השעתי המשולם לנהגיה.

תחרות השכר בין החברות השונות נובעת, בין היתר, מהחוסר המוערך בכ-3,500 נהגים.  מדד רייטינג לעבודה, שהשיק השבוע משרד העבודה והרווחה, מעניק למקצוע נהגי התחבורה הציבורית ציון 8 מתוך 10 במידת הדרישה שיש לו במשק. עם זאת, מציין המדד כי השכר ההתחלתי במקצוע, נכון לשנת 2016, עמד על  6,344 שקלים בלבד.

על קביעת מדד זה אמרו בפורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בישראל כי "ברוב המדדים על פיהם נקבע הדירוג, התקבלה עבור מקצוע נהג האוטובוס תמונה שאינה משקפת נאמנה את המציאות". לטענתם, "השכר החודשי הממוצע המופיע תחת מקצוע 'נהג אוטובוס' נמוך באלפי שקלים מהשכר בפועל, שנכון להיום עומד על 12,500 ש"ח בחודש. שכר כמעט כפול מהמצוין במדד. בנוסף, במדד הביקוש לעובדים נציין כי הביקוש לנהגים רק עולה משנה לשנה כאשר נכון להיום חסרים כ-3,000 נהגי אוטובוסים".

עוד הוסיפו כי "המידע השגוי שמעניק המדד משקף לציבור תמונה שאינה מהימנה בנוגע למקצוע הנהג, ובכך פוגע ביוקרתו של מקצוע זה. פגיעה זו מגבירה את הקושי של המפעילות לגייס נהגים חדשים. וכך שוב נפגע הציבור כיוון שמחסור הנהגים החמור רק הולך ומעמיק, ומקשה על מתן שירותי תחבורה ציבורית ברמה הנדרשת".

"אנחנו קוראים לשר הרווחה ועבודה לתקן בהקדם את העוול שנעשה במדד למקצוע נהג האוטובוס" אמר יער אמיר, מנכ"ל הפורום, "מקצוע הנהג ותנאי העסקתו עברו שינויים ושיפורים בשנים האחרונות. חשוב שהמדד ישקף לציבור מחפשי העבודה מידע מהימן, ואנו מקווים כי בעקבות התיקון נוכל לצרף לשורותינו נהגים חדשים ומקצועיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!