דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עישון

נלחמים בעישון / אושרה בקריאה ראשונה: איסור פרסום מוצרי עישון והגבלת מכירתם

החרגה מסוימת ותמוהה ניתנה לעיתונות הכתובה, אך בתנאי שיצמידו מודעת אזהרה בגודל זהה לפרסומת | נאסרה מכירת הסיגריה האלקטרונית ג'ול | הגבלות גם על הצגת מוצרי עישון | הקנס הצפוי- 450 אלף ש"ח

סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

צעד נוסף בדרך לאיסור על פרסום מוצרי עישון. ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר איתן כבל וח"כ יהודה גליק לאסור פרסום של מוצרי עישון ולהטיל הגבלות חמורות על מכירתם לצרכן. אמצעי התקשורת הכתובים הוחרגו והם יוכלו להמשיך לפרסם מוצרי טבק – אך העיתונים יידרשו להצמיד מודעת אזהרה אותה יספק משרד הבריאות, שתהיה בגודל זהה לפרסומת. כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון – והם יחולו גם על הדיוטי-פרי. במהלך הדיון גם אושר הסעיף האוסר את מכירת הסיגריה האלקטרונית ג'ול. חברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

ההגבלות על שיווק הסיגריות יבואו לידי ביטוי בכך שבחנויות המוכרות סיגריות ומוצרים אחרים לא יוצגו הסיגריות. ח"כ מוסי רז אמר בעניין זה כי "כמו שמסתירים את החמץ בפסח כך צריך להסתיר את הסיגריות". היו"ר כבל הוסיף והבהיר כי בחנויות בהן מוכרים מוצרים נוספים הסיגריות לא יוצגו ומי שירצה לרכוש אותן יצטרך לבקש, עם זאת ההצגה תתאפשר אך ורק בחנויות שמוכרות סיגריות בלבד.

ח"כ כבל מסר כי הוא "מוביל מהפכה שתציל חיי אדם – וכל מי שינסה לעצור אותנו הוא אויב של אזרחי ישראל כי העישון הוא אויב מספר אחת של האנושות". ח"כ גליק, שגם שבת רעב סביב העלאת המסים סביב הטבק לגלגול, אמר כי זהו "ניצחון גדול לאנשים הטובים".

סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן בירך על אישור הצעת חוק פרסום מוצרי עישון והטלת מגבלות למכירה. ״אני שמח שהצעת החוק אושרה בתמיכת משרד הבריאות. העישון הורג ואנו נמשיך במאבק למניעת נזקי העישון בכל דרך שהיא״. ליצמן הוסיף: ״הצעת החוק המשותפת לוועדת הכלכלה ולמשרד הבריאות שאושרה היום לקריאה ראשונה תשנה מהיסוד את הרגלי העישון בישראל ותביא להורדת שיעור העישון בדגש על אוכלוסיות בהן שיעור העישון גבוה במיוחד".

מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: ״אנו שבעי רצון מכך שהוועדה הכלילה את הפרק המחיל על סיגריות אלקטרוניות את כלל המגבלות החלות על מוצרי טבק ואת הצעתנו לאיסור מוחלט לשיווק סיגריות אלקטרוניות עם תחולת ניקוטין העולה על 20 מ״ג למיליליטר.״

מהלכים אלו נעשים לאחר דו"ח של מבקר המדינה שמתח ביקורת קשה על העצירה בירידת מספר המעשנים הארץ, על חוסר התיאום והטיפול במניעת מעשנים חדשים, ובגיל הצעיר בו מתחילים נערים ונערות לעשן בישראל. הדו"ח גם מתח ביקורת על האחוז הגבוהה של מעשנים בקרב המגזר הערבי ועל היעדר תכניות ייעודיות בנושא.

בדיון קודם בנושא, שסער סביב ההחרגה של אמצעי התקשורת הכתובים, חברי כנסת מהאופוזיציה רמזו כי מדובר בסעיף שהוכנס על רקע קשרים בין חברות הטבק לשר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה). שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן (יש עתיד) אמרה ש"זו החרגה שנגועה לדעתי באינטרס זר. זה סעיף שחייבים להתנגד לו". ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני אמר ש"צריך לעשות את החוק כראוי ולא להיכנע ללחצים הפסולים של סגן שר הבריאות".

מו"ל עיתון הארץ, עמוס שוקן, שהשתתף בדיון לצד מנכ"ל ידיעות אחרונות ינון אנגל, אמר כי "קוראי העיתונות המודפסת הם בגילאים מבוגרים. ההרגל של קריאת העיתון המודפס הוא של אנשים מבוגרים, ולא נשפיע עליהם להתחיל או להפסיק לעשן, אולי לשנות סוג. הפרסום של סיגריות בפרינט הוא לא גדול אבל כל שקל חשוב".

ח"כ כבל, מצידו, אמר כי "אני לא אוהב את העובדה שהעיתונות הכתובה הוחרגה, אבל אנחנו חיים עם פשרות. אני רוצה להעביר את החוק ומעדיף חוק של 80%. בעזרת השם ממשלות אחרינו יסגרו את הפער".

כאמור ההחרגה אושרה, אך העיתונות הכתובה נדרשה גם לפרסם מודעת אזהרה באותו הגודל של זו המעודדת עישון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!