דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / האם טיטה הוא המאמן שיוביל את ברזיל לזכייה שישית במונדיאל?

נבחרת ברזיל תעלה היום למשחק השני שלה במונדיאל, כשמעליה עננת הכישלון מהמונדיאל האחרון | מי שתפקידו לחבר את ה"סלסאו" מחדש ולהחזיר להם את החיוך, הוא המאמן המקומי טיטה שמביא איתו כדורגל ברזילאי אמיתי ושמח

מאמן נבחרת ברזיל טיטה (AP Photo/Andre Penner)
מאמן נבחרת ברזיל טיטה (AP Photo/Andre Penner)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

נבחרת ברזיל נחשבת לאחת המועמדות הבכירות לזכות במונדיאל. במיוחד לאחר הכישלון הקשה בטורניר הקודם שהתקיים בביתה ארבע שנים, ה"סלסאו" הגיעו לרוסיה עם מוטיבציית שיא כשהיא מוכנה ומאומנת יותר ובעיקר לא תלויה רק בכוכב אחד אלא מגיעה עם סוללת שחקנים מרשימה במיוחד. במחזור הראשון הנבחרת סיימה בתיקו 1:1 מול שוויץ הקשוחה והיום ב-15:00 תנסה לרקוד על המגרש בדרך לניצחון מול קוסטה ריקה.

ברזיל מול שוויץ, מונדיאל 2018. (AP Photo/Felipe Dana)
ברזיל מול שוויץ, מונדיאל 2018. (AP Photo/Felipe Dana)

ברזיל היא המדינה בעלת המספר הכי גדול של כדורגלנים בעולם, למרות זאת היא סובלת, כמו שכנתה בדרום אמריקה ארגנטינה, משחיתות קשה בהתאחדות המקומית, אשר מנהלת בצורה שערורייתית את הכדורגל המקומי. בארבע השנים האחרונות, שלושה נשיאי התאחדות עזבו את תפקידם בגלל שהואשמו בשחיתות, כאשר אחד מהם, חוסה מריה מרין מחכה בכלא לסיום משפטו.

חלוץ העבר הברזילאי רומאריו, הוא הקול הראשי כנגד השחיתות בכדורגל הברזילאי, כיום הוא מתפקד כסנטור בבית המחוקקים בברזיל, בראיון ל"טלגרף" הבריטי הוא מדבר בכאב על המצב הקשה של הכדורגל הברזילאי: "אנחנו משותקים, חוסה מריה מרין נמצא בכלא, ריקרדו טשיירה ומרקו פולו דה נרו (שני ראשי התאחדות לשעבר) לא יכולים לנסוע למשחקים כי הם חוששים שה-FBI יעצור אותם לבקשת האינטרפול". עוד מוסיף החלוץ האגדי "אנחנו מצליחים ליצר שחקנים נהדרים בברזיל, אבל מיד אחרי שהם עושים את הצעדים הראשונים שלהם, הם נמכרים הכי מהר שאפשר, זה פשט מביש".

רומאריו שהיה אחד השחקנים הטובים בעולם בתחילת שנות ה-90 וכיכב בנבחרת ברזיל שזכתה במונדיאל ב-94 מבין שהשחיטות של התאחדות והשיטה של השבחת ומכירת השחקנים הורסת מבפנים את מסרת הכדורגל הברזילאית, אבל התקופה כיום שונה ורב שחקניה של הנבחרת הזאת גדלו במועדונים ברחבי אירופה, אליהם הגיעו בגיל צעיר מאד.

כל 23 שחקני הסגל של ברזיל נמכרו לקבוצות אירופאיות בגיל צעיר. השחקן שיצא הכי מבוגר לאירופה הוא שוער הנבחרת אליסון שעבר מאינטרנסיונל לרומא בגיל 23, המאוחר יחסית. כל שאר השחקנים נמכרו בין הגילאים 16 עד 21 לקבוצות אירופאיות. השוער אדרסון מהסיטי והקשר קוטיניו מברצלונה עברו בגיל 16 בלבד לפורטוגל ואיטליה בהתאמה. בסגל הנוכחי יש שלושה שחקנים שמשחקים כרגע בליגה המקומית וישמשו כנערי פוסטר בטורניר, לשלושתם ביחד יש רק 7 הופעות משותפות בנבחרת הם יראו את כל המונדיאל מהספסל.

לשחקנים הצעירים שעוברים לאירופה יש בסך הכל ביחד 58 עונות בליגה המקומית כלומר ממוצע בלתי נתפס כמעט של 2.5 עונות בלבד לשחק. עונות שרובם שיחקו כשחקנים צעירים מבטיחים בין הגילאים 18-20. השחקן הברזילאי לא גדל ומתפתח בכדורגל המקומי ומתרחק יותר ויותר מהסגנון השונה בין ברזיל לאירופה. כאשר אדרסון, פליפה לואיס ופרמיניו מעולם לא שיחקו בליגה הבכירה בברזיל ואילו מרסלו ומרקיניוס עברו אחרי 7 ו-6 משחקי ליגה בלבד. השחקנים נצפו בגיל צעיר מאוד מככבים בליגות הנוער ובנבחרת הנוער ונמכרו למרבה במחיר.

הרצון של הקבוצות הברזילאיות להתעשר בכמה שיותר וכמה שיותר מהר גרם לדילול הכישרון בליגה המקומית ולהתרסקות כלכלית של הקבוצות. שחקני הנבחרת עזבו בממוצע בגיל 19.5 את הליגה המקומית ומעטים מהם חזרו אליה שוב. חלק גדל משחקני הכדורגל כמו הקשר פאליניו נקנו על-ידי אנשי עסקים שמחזיקים קבוצות קש בליגת הנמוכות בברזיל ונמכרו יחסית בזול על-ידי אתם אנשים שמחפשים רווח כלכלי מהיר.

באופן מפתיע המדינה שקנתה הכי הרבה שחקנים אליה בגיל מאד צעיר, היא דווקא אוקראינה עם חמישה שחקני סגל בנבחרת. ארבעה מתוכם הגיעו לאלופה המקומית שחטאר דונייצק שמצליחה לייצר מערך סקאוטינג מרשים בעשור האחרון בליגות הקטנות בברזיל. השנייה אחריה באופן טבעי היא פורטוגל עם ארבעה נציגים. שחקני הנבחרת נמכרו גם לליגות בצרפת, ספרד, גרמניה, ליטא, הולנד ואנגליה.

בעונה האחרונה אנו ממשיכים לראות את ההשפעה הקשה של התהליכים בכדורגל המקומי על איבוד התשוקה והאמון של אוהדי הכדרגל בברזיל. בעונת 2017 ירד ממוצע הצופים בליגה הבכירה ל-15 אלף צופים למשחק. התדרדרות קשה שאוהדי הכדורגל פשוט נוטשים את המגרשים ומאבדים עניין בכדורגל המקומי. את האהבה שלהם לכדורגל הם מפנים הרחק מעל הביצה הרקובה והמושחתת המקומית לעבר הנבחרת ברוסיה.

במונדיאל הקרוב אנחנו הולכים לראות נבחרת שונה לגמרי מהגרסה ב-2014, קבוצה מגובשת עם משמעת טקטית מצויינת ובעלת טביעות אצבע של המאמן שהפך את סגל הכוכבים שוב לנבחרת גדולה. המאמן טיטה מונה לאמן את ברזיל בחודש יוני 2016, לאחר מספר שנים בקבוצת הצמרת הברזילאית קורינתיאנס, אותה הוביל תוך ארבע שנים לשתי אליפויות, אליפות העולם לקבוצות וזכייה בגביע הליברטדורס. תוך זמן קצר טיטה הצליח לייצר הרכב אנושי מיוחד ויחידה מגובשת שמגיעה להסתער על המגרש.

נבחרת ברזיל זוכה במדליית הזהב באולימפיאדת ריו 2016.(AP Photo/Andre Penner)
נבחרת ברזיל זוכה במדליית הזהב באולימפיאדת ריו 2016.(AP Photo/Andre Penner)

המאמן הקודם דונגה גדל כשחקן בליגה האיטלקית ואימץ שיטה הגנתית מדי בשביל נבחרת ברזיל. השיטה לא עבדה אבל בהתאחדות הברזילאית התקשו להיפרד ממנו. למזלם במהלך קופה אמריקה ב-2016 הודחה ברזיל לאחר טעות שיפוט קשה של השופט מאורגוואי אנדרס קוניה שאישר את השער שהבקיע ראול רואידיאס הפרואני בידו  וגרם להדחת נבחרת ברזיל ולפיטוריו של דונגה.

במסיבת העיתונאים במהלכה הוא הוכרז כמאמן הראשי שיחליף את דונגה, ניסה טיטה להרגיע ואמר לתקשורת הברזילאית הלחוצה: "אני מודע לאחריות, אבל אני מוכן ואני רוצה להמשיך להשתפר". הוא חייב להביא תוצאות מהירות, כי הסלסאו פתחו בצורה נוראית את מוקדמות המונדיאל עם שני ניצחונות בלבד מתוך שישה משחקים. האתגר הראשון והמיידי שלו היה להוביל תוך פחות מחודשיים את הנבחרת האולימפית לזכייה בתואר באולימפיאדה הביתית. הפעם למרות הלחץ לאכזב שוב את מיליוני אוהדי ברזיל, הצליח טיטה המנוסה לאחד את הכוכבים הצעירים תחת הנהגתו ולזכות בתואר החשוב.

נבחרת הכדורגל של ברזיל באולימפיאדת ריו 2016 (צילום: Marcelo Camargo/Agência Brasil / ויקיפדיה).
נבחרת הכדורגל של ברזיל באולימפיאדת ריו 2016 (צילום: Marcelo Camargo/Agência Brasil / ויקיפדיה).

המשימה השנייה שהוא היה חייב לעשות היא להחזיר את הכדורגל השוטף היפה לעין בנבחרת ברזיל. תחת הדרכתו הנבחרת הברזילאית התחברה והחלה לאסוף ניצחונות. טיטה החזיר את שמחת הכדורגל לנבחרת המקומית והוביל אותה לתשעה ניצחונות רצופים שהבטיחו את מקומם במונדיאל.

טיטה עשה מספר מהלכים מבריקים. הוא נתן את המפתחות בקישור היצירתי לקוטיניו שחילק כדורי אומן לחברה בהתקפה, העלה את גבריל ז'סוס להרכב ההתקפה בגיל 19 בלבד, שחרר את ניימאר לעבודה התקפית משוחררת והחליט להעניק את סרט הקפטן בכל משחק לשחקן אחר, כדי להראות שבנבחרת הכוכבים הזאת כולם שווים וכולם יקבלו את ההזדמנות להיות המנהיגים על המגרש.

הנבחרת של טיטה רקדה על המגרש והצליחה להצית מחדש את הלהבה הכבויה של הכדורגל הברזילאי. במהלך טורניר המוקדמות, כבשה ברזיל הכי הרבה שערים בבית המוקדם וסיימה את משחקיה עם 41 שערים, 9 יותר מארגוואי השנייה. הכישרון ההתקפי של ברזיל התפוצץ עם טיטה כאשר מולה משחקות כמה מהנבחרת בעלות ההגנה החזקה בעולם, כמו אורגוואי, צ'ילה ופרגוואי.

האוהדים בברזיל מייחלים שהנבחרת של טיטה תצליח להגיע כמה שיותר רחוק במונדיאל, עם ים בלתי נגמר של כישרון, כוכב על כמו ניימאר ושחקנים מעולים בכל עמדה, ברזיל היא מועמדת בכירה לזכייה שישית בגביע העולם. היא רק צריכה שהמאמן שלה טיטה לא ישכח את הסגנון המרשים שהביא אותו למונדיאל וימשיך לאמן את הנבחרת לפי בסיס השורשים שלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!