דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הדרת נשים / חב"ד נגד החלטת עיריית ת"א לאסור הפרדה מגדרית באירוע 'משיח' בכיכר רבין

חוות דעת של המשנה ליועמ"ש אישרה לעיריית ת"א לאסור על קיום אירוע שיפריד גברים ונשים בשני הבא - על אף שהמארגנים עורכים את האירוע במתכונת דומה מזה מספר שנים | ח"כ סמוטריץ': "פגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם"

כינוס חב"ד לזכרו של הרבי הרבי מלובביץ. 4 ביולי 2011 (צילום: יעקב נחומי/ פלאש90)
כינוס חב"ד לזכרו של הרבי הרבי מלובביץ. 4 ביולי 2011 (צילום: יעקב נחומי/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שעיריית ת"א הודיעה כי לא תאפשר הפרדה בין נשים לגברים באירועים במרחב הציבורי – פנה ח"כ סמוטריץ ליועמ"ש בבקשה להורות על העירייה לבטל את החלטתה. גם ארגון חב"ד הודיע כי הגיש הבוקר עתירה לבית המשפט המנהלי בדרישה לקיום האירוע תוך הפרדה מגדרית.

ביום שני הקרוב מתוכנן להתקיים בתל אביב אירוע "משיח בכיכר", אותו מקיים ארגון חב"ד. האירוע צפוי לכלול הופעות מוזיקליות, תפילות, ודברי תורה, בנוכחות רבנים ואנשי ציבור מהארץ ומהעולם.

עוד בתחילת החודש, כשנודע כי האירוע, שמתוכנן להתקיים בכיכר רבין בת"א, אמור לכלול הקמת מחיצה בין נשים וגברים, וכי לא יופיעו בו כלל נשים, פנתה שדולת הנשים בישראל אל עיריית ת"א ואל עו״ד דינה זילבר, המשנה ליועמ״ש הממונה על מיגור תופעת הדרת הנשים, בדרישה למנוע הפרדה מגדרית באירוע.

בעקבות פניית השדולה, הועברה לעיריית תל אביב עמדת היועמ״ש בנושא, שקבע לראשונה כי בסמכות העירייה לקבוע שלא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים באישורה, כולל אירוע 'משיח בכיכר'. ביום שני הודיע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כי לא יאפשר לקיים אירוע בהפרדה מגדרית בכיכר. חולדאי ציין כי בהחלטתו נלקחה בחשבון העובדה כי האירוע מתוכנן להתקיים בכיכר מרכזית המשרתת בשגרה עוברי אורח רבים, וכי האירוע אינו בעל אופי דתי מובהק.

בעקבות ההודעה, הגישו מארגני האירוע עתירה דחופה לבית המשפט המנהלי בדרישה להקמת המחיצה בין הנשים לגברים, לפי כללי ההלכה – כפי שסוכם עם העירייה מראש, וכפי שהיה בכל האירועים שערכו המארגנים בכיכר בשנים הקודמות. עוד הודיעו המארגנים כי האירוע לא בוטל בעקבות הכרזת העירייה.

גם ח"כ סמוטריץ הצטרף להתנגדות, ופנה הבוקר ליועמ"ש, בטענה כי החלטת חולדאי מהווה "פגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם ולאורחות חייהם במרחב הציבורי". לטענת סמוטריץ', חוות הדעת אותה העביר היועמ"ש לעיריית ת"א בנושא, הינה "בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל", היות והיא נוגדת לדבריו הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, ואת הוראותיו המפורשות של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".

כיכר רבין ריקה (צילום: StockStudio / Shutterstock.com)
כיכר רבין ריקה (צילום: StockStudio / Shutterstock.com)

לטענת סמוטריץ', המלחמה בהדרת נשים משמשת בפועל רק ככלי לניגוח זכויותיהם של דתיים, וכעת קיבלה חיזוק מוטעה מהיועמ"ש. סמוטריץ' סיים את פנייתו בבקשה מהיועמ"ש להורות בדחיפות לעיריית תל אביב כי האיסור הגורף שהיא מטילה על קיומם של אירועים בהם מתקיימת הפרדה מגדרית הינו בלתי חוקתי וכי אין בסמכותם למנוע את קיומו של אירוע "משיח בכיכר".

על פי שדולת הנשים, התנגדותן לאירוע במתכונתו הנוכחית החלה לאחר קבלת פניות ממספר נשים תושבות ת"א בנושא הדרת ואפליית  נשים באירוע. על פי הפרסום, על במת המופע לא צפויה להופיע אף אישה. בנוסף, מצוין בפרסום האירוע כי קיימים בו "מקומות מיוחדים לנשים", כשהכוונה העולה מהניסוח היא כי האירוע יתקיים תוך הפרדה מוחלטת בין גברים לנשים בהסדרי הישיבה.

לדברי השדולה, הפקת מופע מעין זה בכיכר רבין, מרחב ציבורי השייך לכל תושבי העיר, ללא נשים על הבמה ובהפרדה מגדרית, פוגעת בערך השוויון ומפלה נשים.

השדולה ביקשה לדרוש מעיריית תל אביב לבטל באופן מיידי את קיומו של האירוע בתחומה של עיריית תל אביב ותוך שימוש במתקניה, אלא אם תובטח השתתפותן של נשים על בימת האירוע ויובטח שלא תתקיים הפרדה מגדרית בקרב הקהל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!