דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטלווזיה החינוכית

מאבק חינוכי / ח"כ זוהר נגד האוצר ולמען העובדים: "הזדמנות אחרונה לחינוכית"

ח"כ זוהר התנה את החוק למניעת פיצול התאגיד, חוק בו נתניהו מעוניין כדי לקיים את האירווזיון בישראל, במציאת פתרון לעובדי הטלווזיה החינוכית | "סגירת הטלוויזיה החינוכית היא פעולה מאוד לא מובנת מבחינתי", אמר זוהר והזהיר מתרגיל של האוצר

חבר הכנסת מיקי זהר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת מיקי זהר (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק השידור הציבורי, אמורה היתה להתכנס אתמול (שני) לדיון טכני לאישור החלטת הממשלה לבטל את פיצול התאגיד, אלא שיו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) זרק פצצה, והתנה את אישור החוק לקריאה שניה ושלישית, במציאת פיתרון לעובדי הטלוויזיה החינוכית.

אוזה ונולי מוחות נגד סגירת החינוכית (צילום: דפנה טלמון)
אוזה ונולי מוחות נגד סגירת החינוכית (צילום: דפנה טלמון)

"נעביר את תיקון החוק ונמנע את סגירת 'הטלוויזיה החינוכית' בו זמנית", הבהיר זוהר. "נכניס בחקיקה רשת הצלה לקליטת 50 עובדים מהחינוכית בתאגיד, ובמקביל ננסה להעביר במליאה הסתייגות שתאפשר להאריך את פעילות החינוכית לשנה נוספת בתקציב רזה של 90 מיליון".

"פעולה מאוד לא מובנת"

"סגירת הטלוויזיה החינוכית היא פעולה מאוד לא מובנת מבחינתי. אני לא מבין למה סוגרים בלי לתת לחינוכית הזדמנות לפרוח ולשגשג"? הוסיף זוהר, שהצעת חוק שלו להצלת הטלוויזיה החינוכית הוסרה לפני שבועיים מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה בהוראתו של ראש הממשלה. "אני לא מוכן לקבל את הדבר הזה. עכשיו יש הזדמנות לראות איך מתקנים את העוול הזה. בואו ניקח כסף ממשרד החינוך ומהתאגיד, בואו נצמצם את שידורי החינוכית לתוכן איכותי לילדים בלבד, והיא תוכל להתקיים בהצלחה בלי פיטורי 184 עובדים".

חברי האופוזיציה בדיון הופתעו מהמהלך והתחייבו לתמוך בחוק. "גם אנחנו בתחושה שצריך לשמור על החינוכית", אמרה ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנ"צ). "התאגיד עומד על רגליו והוכיח את עצמו והחינוכית היא מקור לתכנים מאוד טובים. מבחינתנו כל פעולה בעניין הזה מבורכת ונתמוך בה כשנבין מה סלע המחלוקת בממשלה".

הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)

תרגיל?

"אני לא אתנגד להצלת החינוכית, אבל אל תעמיד אותנו בסיטואציה שעלולה להיות מביכה" אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, אשר היה בין החתומים על חוק השידור הציבורי מ-2014, הקובע את סגירת החינוכית מלכתחילה, כחבר מרכזי בוועדה המיוחדת לדיון בחוק השידור הציבורי. "אולי ימצא מצב ששר האוצר יתנגד למהלך הזה ואני יודע מה יהיה בסוף… אני אומר לכם שאני אתמוך אם לא תהיה ברירה, אבל לדעתי הממשלה תעמוד על רגליה האחוריות נגד המהלך שלך. שלא ייווצר מצב שהחיבור הזה יגרום לעוד עיכוב בביטול פיצול התאגיד".

דבריו של כבל ככל הנראה כיוונו לדעת האוצר, אשר נדהמו מהצעתו של זוהר וניסו למנוע אותה. רעיה עדני, רכזת התקשורת במשרד האוצר טענה כי דחייה עומדת בניגוד לאינטרס העובדים. "הארכת אי הוודאות בשנה נוספת היא לא לטובתם. אנחנו עובדים על מתווה מוסכם שרוב העובדים הולכים לתוכנית פרישה. התקציב של הטלוויזיה החינוכית עומד על 150 מיליון שקלים וחלקו הולך על אחזקה של מבנים ועובדים ולא בהכרח הפקות מקור לילדים. אין סעיף תקציבי לחינוכית ותקציב התאגיד הוא לא חלק מתקציב המדינה".

ד"ר זהר שטלריד, אמא שנאבקת למניעת סגירת החינוכית הטיחה בה: "איך את כאישה צעירה, אמא לילדים הולכת למהלך שיסגור את הערוץ הזה שנותן מענה לכל כך הרבה ילדים. אתם הורסים חלקה טובה בשביל משהו לא טוב". נציגי העובדים בדיון טענו כי "ישנם מספר קטן של עובדים שמוכנים לצאת לתוכנית פרישה".

ציורי ילדים נגד סגירת החינוכית מתוך חוברת שחולקה לחברי הכנסת בועדת החינוך
ציורי ילדים נגד סגירת החינוכית מתוך חוברת שחולקה לחברי הכנסת בועדת החינוך

באוצר אמרו כי אין מקורות תקציביים לפעילות החינוכית, וח"כ זוהר טען כי מדובר בשקר. "באגף התקציבים שיקרו לי עשרות פעמים. יש כל כך הרבה כסף מיותר שנזרק לפח. אנחנו צריכים את החינוכית כגוף רזה יותר שמייצר תכנים לילדים. אין עוד הזדמנות אחרת. זאת הזדמנות אחרונה לחינוכית". נזכיר כי על פי הצעת החוק של זוהר שנדחתה על ידי ועדת השרים, אמורה היתה הטלוויזיה החינוכית להיכנס לתהליך התייעלות נוסף, על אף היותה זוכת פרס ההתייעלות של נציבות שירות המדינה לשנת 2015, במסגרתו כמחצית מעובדיה היו אמורים לסיים העסקתם, ותקציבה אמורה היה להיות מקוצץ בכ-40%.

מספיק עם מכבסת המילים

מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי כאן, אשר כיהן בעברו במקביל גם כמנכ"ל החינוכית, ונאלץ לפרוש מתפקידו זה על רקע טענות העובדים כי אינו פועל להצלת הערוץ, אמר בדיון: "נשמח לקלוט את עובדי החינוכית אם יפתחו את שיא קליטת כוח האדם שלנו ויתנו לנו מקורות תקציביים. השינוי התקציבי הזה צריך להופיע בחוק. כמנכ"ל התאגיד אני מתחייב שהתכנים שהם ייצרו אצלנו יהיו מושתתים כמעט במאה אחוז על תכני החינוכית".

שוקי ברקן, עובד קבלן כוח אדם במחלקת הדיגיטל של הערוץ, הבהיר כי התוכנית לסגור את הטלוויזיה החינוכית ולהקים במקומה ערוץ ילדים במסגרת התאגיד אינה 'תוכנית להעברת הטלווזיה החינוכית' לתאגיד. "אתם מדברים על 'מעבר' לתאגיד ועל 'הטמעה'… אז הנה מכתב הפיטורין שלי שנכנס לתוקפו ב-14 באוגוסט", אמר והציג את המכתב לחברי הוועדה. "תקראו לילד בשמו. אתם סוגרים משהו אחד ופותחים משהו אחר. ולסגירה יש עלות ולפתיחה יש עלות אז תפסיקו עם מכבסת המילים הזו!"

בסוף הדיון ביקש חה"כ זוהר מחברי הוועדה שיצביעו נגד הצעתו להעברת 50 מיליון שקלים מתקציב שהבטיח משרד האוצר למשרד החינוך ולקיחת 40 מיליון שקלים מתקציב התאגיד שניהם להפעלת החינוכית למשך שנה נוספת. "אם תתנגדו", הסביר זוהר, "אז תעלה הסתייגות בנושא למליאה ואולי נוכל להעביר את הנושא בתמיכת חברי כנסת". במקביל הגיש ח"כ זוהר רביזיה כנגד הצעת החוק מה שיאפשר לו לשוב ולדון בחוק ואף לאחד אותו עם חוק של ח"כ כבל בנושא.

את ההחלטה למניעת פיצול חטיבת החדשות מתאגיד השידור הציבורי, מעוניינים להעביר בהקדם האפשרי, שכן  איגוד השידור האירופי EBU פנה לממשלה והבהיר כי פיצול חטיבת החדשות מהתאגיד עשוי להביא להרחקתה של ישראל מהאיגוד, ולהעברת תחרות האירוויזיון מישראל למדינה אחרת. מדובר בהצעת חוק ממשלתית, על אף שהחלטת הפיצול מלכתחילה היתה אף היא אג'נדה ממשלתית שקודמה במאמץ רב של הקואליציה. כבר כעת נשמעים קולות על פיהם תבקש הממשלה בעתיד לחוקק פיצול זה מחדש, לאחר קיום תחרות האירוויזיון בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!