דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטלוויזיה החינוכית

מאבק חינוכי / קריאה אחרונה לעזרה: עובדי החינוכית עתרו לבג"ץ

בעתירה טוענים העובדים כי המדינה יצרה מבכוון מצב בו יפסיקו לעבוד אך לא יפוטרו כדי להחליש את כוחם הארגוני | "אותם אנשים שפעלו מתחושת שליחות ונתנו את מיטב שנותיהם ניצבים בפני שוקת שבורה"

הפגנת התמיכה בטלוויזיה החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן).
הפגנת התמיכה בטלוויזיה החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מ-140 מעובדי הטלוויזיה החינוכית עתרו היום (שני) לבג"ץכנגד ממשלת ישראל, שרי החינוך, האוצר, נציבות שירות המדינה ותאגיד השידור הציבורי כאן בדרישה שיימצאו להם פתרונות הוגנים עם הפסקת שידורי הערוץ – בקליטה לעבודה בתאגיד השידור הציבורי, בקליטה בתפקידים המקבילים לאלו אותם הם מבצעים כיום בשירות המדינה או במסגרת הליכי פרישה הוגנים הנדרש ביחס לעובדי מדינה בעלי ותק. העתירה כוללת בקשה לצו ביניים להקפאת מועד הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית שנקבע בחוק השידור הציבורי ל-15 באוגוסט. "זוהי קריאה אחרונה לעזרה" נכתב בעתירה, "בטרם ירד המסך, ייכבה האור, ייסגרו השערים והעותרים יפוצו לכל עבר".

העותרים דורשים כי הממשלה תפעל לחתימת הסכם קיבוצי חדש עמם, שיהיה בתנאים הוגנים, וזאת עוד בטרם מועד הפסקת פעילות החינוכית. לטענתם המדינה יצרה בכוונה מצב משפטי בלתי נסבל, המלמד על חוסר תום ליבה: מצד אחד קובע חוק השידור הציבורי כי החינוכית תפסיק את פעילותה ביום 15 באוגוסט – ומצד שני, נציבות שירות המדינה וממשלת ישראל נמנעות מלהכריז על סגירת יחידת-הסמך במשרד החינוך, שהיא הטלוויזיה החינוכית. כתוצאה מכך, העובדים אינם 'מפוטרים' אלא אמורים יהיו להמשיך להגיע לאולפני החינוכית גם אחרי הפסקת שידוריה ולהמשיך לקבל שכר (מופחת) במסגרת אבטלה גלויה, ביוזמת הממשלה – באופן שיחליש את כוחם הארגוני, ויאלץ אותם לבסוף לפרוש או להיות מפוטרים בתנאים נחותים. מצב זה נוצר בין היתר היום ומשרד האוצר נמנע מלהידבר עם הנהלת החינוכית וועדי העובדים משך תקופה ארוכה מחקיקת החוק – והחל במו"מ רק כחודש וחצי טרם הסגירה.

עוד טוענים העותרים כי הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית מנוגדת להסכם ההיסטורי שחתמה ממשלת ישראל עם קרן רוטשילד, שמכוחו הועברו לידי הממשלה בשנת 1969 כל נכסיה של 'נאמנות הטלוויזיה הלימודית', שהוקמה על-ידי קרן רוטשילד ושבמסגרתה פעלה הטלוויזיה החינוכית בשנותיה הראשונות. כאמור, עובדי החינוכית מבקשים מבג"ץ להוציא צו-ביניים מיידי, שיקפיא את יישום סעיפים 120-122 לחוק השידור הציבורי, הקובעים כי החינוכית תפסיק את פעילותה בעוד שבועיים.

"מדינת ישראל מבקשת להפסיק את עבודתו של גוף ערכי וחינוכי חשוב זה, מבלי סיבה נראית לעין, ולהחליפו בערוץ ילדים נוסף שיספק עוד מהתוכן שכבר קיים בשפע. זאת, חרף תהליכי התייעלות משמעותיים שנערכו בחינוכית, והגם שתקציבה המצומצם, וודאי ביחס למימון לו זוכים גופי שידור והפקות פרטיות, אינו מונע ממנה ומהפקות המקור הרבות שלה לתפוס את המקום הראשון כערוץ הנצפה ביותר בקטגורית הילדים" נכתב במבוא לעתירה.

העתירה הדגישה כי הפסקת השידורים בעלת השפעה מכרעת על עתידם של 180 העובדים, "אותם אנשים שפעלו עם תחושת שליחות ועשייה ש'גדולה מהם', שהינה הרבה יותר מסתם עוד יום במשרד. אותם אנשים שכיום כבר אינם צעירים, ונתנו את מיטב שנותיהם למפעל החינוכית שהינו ייחודי בערכיותו ואיכותו בנוף השידורים הציבוריים בישראל, מקום הגדול בהרבה מסך חלקיו, משפחה שאף שידעה זעזועים רבים לאורך השנים; הנהלות כושלות, ייבוש תקציבי וקיפוח מתמשך, המשיכה ליצור ולעשות טלוויזיה איכותית בתנאים מדומיינים ובלתי אפשריים אלו. כעת ניצבת החינוכית בפני כליה המותירה לנו לדמיין כיצד היו נראים חיינו – ילדותנו, אך גם בגרותנו, בלעדי הטלוויזיה החינוכית". הודגשו המאמצים הציבוריים הרחבים של ציבור צופי הערוץ ועובדיו למניעת הסגירה הצפויה.

"הטלוויזיה החינוכית ואנשיה ניצבים כיום אל מול שוקת שבורה, ללא כל הסבר או צידוק אמתי ומספק מדוע נגזר על מפעל חשוב זה להגיע לקיצו. עובדי המדינה המסורים של טח"י עומדים להיזרק אל צידי הדרך ככלי אין חפץ בו על ידי מעסיקתם המדינה, שכשלה מלהבין את חשיבות עבודתם ותרומתם שלא תסולא בפז לחברה הישראלית, ובמקום זאת בחרו לנהוג בהם בשרירותיות ובחוסר הגינות הזועק לשמים, תוך שהיא גוזרת על טח"י ועובדיה חיים בחוסר ודאות לגבי עתידם האישי, עתיד תכניה ואף עתיד חינוכם של ילדי ישראל" כתבו, והוסיפו כי הדבר מנוגד להבטחות שניתנו ולא קוימו לאורך השנים לעובדים בדבר לרפורמה במבנה התחנה, בצורת ההשתכרות ובהעלאה בדרגות. "כעת מתבקשת פרישתם בהתאם לדרגות הנמוכות שנותרו להם, בהמשך לעוול המתמשך כלפיהם ובניגוד למצב הצודק והתקין שהיה מחובתה של המדינה לממש".

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת, ממשרד יועז-ברקת, לאחר שלפני כשבועיים פנו ועדי העובדים של החינוכית לנציבות שירות המדינה ולשרים במכתב טרם בג"ץ.

נזכיר כי במקביל הבהיר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, נוכח דרישתו של מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי 'כאן' אלדד קובלנץ, כי ארכיון הטלוויזיה החינוכית הוא חלק מסכסוך העבודה שהכריזו העובדים, וכי יסרבו לאפשר את העברתו לתאגיד, ככל שלא יוסדרו תנאיהם עם סיום שידוריה. קובלנץ טען במכתב למנכ"לית החינוכית ד"ר אורנה שמחון כי אי העברת הארכיון לידו עד מועד תחילת שידורי ערוץ הילדים החדש בכאן – יפגע ביכולתם לתכנן לוח שידורים, היות ושידורי הערוץ החדש 'כאן חינוכית' יתבססו ככל הנראה בתחילה – על פירות עבודתם של עובדי הטלוויזיה החינוכית לאורך השנים, שנשמרו בארכיון.

נכון לסוף השבוע האחרון, העביר התאגיד הצעות עבודה בשיעור של 6.5 משרות בלבד לעובדי הטלוויזיה החינוכית, בעוד על פי חוק היה מחוייב להעביר הצעות עבודה בשיעור של 40 משרות מלאות, ועד 21 יום טרם הפסקת שידורי הטלוויזיה החינוכית. לצורך כך אף הוסכם עם האוצר כי תקציב התאגיד יגדל ב-12 מיליון שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!