דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

מיוחד ל"דבר ראשון" / בין חוק הפונדקאות לזכות השביתה: יו"ר ועד חברת חשמל ויו"ר אגודת הלהט"ב בראיון משותף

מיקו צרפתי וחן אריאלי פועלים לכאורה בעולמות מקבילים, אך בראיון מיוחד ל'דבר ראשון' התברר כי לשניים יש הרבה מן המשותף | שיחה על הקשר בין סולידריות, מרחב בטוח ללהט"ב, זכות השביתה ועל החיבור הנחוץ בין מאבקים

הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים / הפגנת עובדי חברת החשמל ֿ(תומר ניוברג / יונתן זינדל / פלאש 90)
הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים / הפגנת עובדי חברת החשמל ֿ(תומר ניוברג / יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

את מצעד הגאווה של לונדון הובילו ב-1985, באופן מפתיע, מאות אנשי איגוד מקצועי מארגון כורי הפחם של דרום ויילס, הנחשב לאזור שמרני. היה זה לאחר שקבוצת פעילים להט"בים נחושים פעלו במשך שנתיים לגיוס תרומות, בין היתר בארגון מסיבות התרמה גאות ואוונגרדיות בלונדון למען משפחות הכורים השובתים כנגד ניסיונותיה של ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר לשבור את כוחה של העבודה המאורגנת במדינה. קשה שלא להיזכר בסיפור המרגש, המונצח בסרט "גאווה" מ-2014, בעקבות השביתה עליה הכריזה האגודה למען הלהט"ב בישראל בשבוע שעבר, שביתה שהפיחה תקווה ברעיון שהמאבק למען שוויון ערך האדם, על פניו השונים, יכול להתקיים בשילוב ידיים.

בעולם בו ישנה הפרדה ולעיתים אף עוינות בין קבוצות אינטרסים שונות, אין לכאורה כל קשר בין יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי ויו"ר האגודה למען הלהט"ב חן אריאלי. הוא פועל בעולם העבודה המאורגנת והיא בעולם הארגונים האזרחיים. בפועל, מדובר רק במראית עין, שכן שניהם עוסקים – על בסיס יומיומי, ולרוב הרחק מעיני התקשורת – בעיצוב דמותה של החברה הישראלית. שביתת המחאה יוצאת הדופן עליה הכריזה אריאלי בשבוע שעבר הדגימה היטב את הקו המחבר ביניהם.

השביתה של האגודה למען הלהט"ב בישראל, ראשונה מסוגה בישראל, באה על רקע האפליה כלפי הקהילה בחוק הפונדקאות ובסוגיות נוספות. בעקבות הצהרתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי הארגון תומך בשביתה, נכנסה לתמונה גם העבודה המאורגנת. בצעד מבורך, פעלו ועדי עובדים רבים וגדולים במשק הישראלי על מנת לאפשר לעובדיהם שירצו בכך שלא להגיע לעבודתם ולצאת להפגין.

מחאת הלהט"ב בכיכר רבין, 22 ביולי 2018 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין, 22 ביולי 2018 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

בניסיון להבין את האפשרויות העתידיות לשיתופי פעולה בין הקהילה הגאה וארגוני העובדים, קיימנו ראיון טלפוני משותף עם צרפתי ואריאלי.

ממתי האגודה למען הלהט"ב מכריזה על שביתות?
"היתה התרעמות גדולה על שורה של דברים שקרו ובראשם החוק שעבר שמייצר אפליה ברורה בפונדקאות לזוגות חד-מיניים. על גבנו, ולמרות הצהרותיו של ראש הממשלה עברה חקיקה אנטי-להט"בית" פתחה אריאלי. "הרגשנו שזה לא מספיק לעשות הפגנה. כמה ימים לפני שהחוק עלה קיימנו הפגנה של כמה אלפים, והרגשנו שצריך לקחת את זה לצעד הבא".

"יש תמיד דיבור על הקהילה שלנו שהיא כוח כלכלי, אלקטורלי, אזרחי – והחלטנו לעשות ניסוי, ולמרות שאנחנו לא כוח עבודה מאורגן לקחת את זה לשביתה" הוסיפה. "אני חייבת להגיד שכל מי שהתייעצנו איתו אמר לנו שזה מורכב ולא יצליח, ש'אין לנו הזכות לשבות'. לקחנו פה הימור מאוד גדול, משום שהזכות לשביתה היא זכות יסוד – אבל רק לכוח עבודה מאורגן, מה שאנחנו לא".

צרפתי הצטרף לדבריה והוסיף: "מבחינה חוקית, הלוואי והייתי יכול לבוא ולומר שאני עושה שביתה על מנת לתמוך בקהילה הלהט"בית ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות – אבל האפשרות לא קיימת חוקית. אסור לי לעשות את זה. מותר לי לשבות עקב בעיה כלכלית שיש לנו מול המעסיק – וגם את זה מנסים להגביל היום בכל מיני צורות", המשיך.

"בשביתה הנוכחית ביקש ועד העובדים לאפשר למי שמעוניין להפגין לקחת יום חופש, "אמנם רשות החברות לא הסכימה שזה יהיה על חשבון המעביד, אבל אי אפשר היה למנוע מעובד להשתתף בהפגנה", אמר.

"אני רואה בזה פגיעה בדמוקרטיה, צרפתי (מימין) ארכיון. (צילום: ארז רביב).
"אני רואה בזה פגיעה בדמוקרטיה, צרפתי (מימין) ארכיון. (צילום: ארז רביב).

צרפתי ציין שוועדי העובדים בהסתדרות אמנם שבתו בעבר על סוגיות כדוגמת עובדי הקבלן, שכר המינימום ושילוב עובדים עם מוגבלות, אך הדגיש כי גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מחויב לפעול על פי חוק ומוגבל בתחומים בהם הוא יכול להפעיל את כלי השביתה. "ארגוני עובדים לא שובתים בגלל עניינים הנוגעים לאופי השלטון במדינת ישראל והדמוקרטיה" הסביר, "ולצערי הרב בשנים האחרונות יש ניסיון מתמיד להחליש את כוחם של ארגוני העובדים. אני רואה בזה פגיעה בדמוקרטיה, בדיוק כמו חוק הפונדקאות וחוקים אחרים. הייתי שמח לו הייתי יכול להצטרף למאבק הזה ולעזור. אולי הגיע הזמן לחשוב איך להגדיל את כוחם של ארגוני העובדים, לאפשר להם להביע את עמדתם בדרך כזו או אחרת, ולאפשר שביתות סולידריות גם למען מטרות נעלות וסוגיות שיש עליהן מחלוקת. קשה לי להאמין שיתנו לזה יד בחקיקה כי מי שאמור לאשר את זה הם אותם מקבלי החלטות שיושבים גם 'על השאלטר' של החקיקה".

נראה את הקהילה הלהט"בית נאבקת בעתיד לשמירה על זכות השביתה? אולי אפילו להרחיב אותה לנושאים אזרחיים?
"יכול מאוד להיות", השיבה אריאלי. "אני חייבת להגיד שרק בשבועות האחרונים, כשחשבנו לצאת לשביתה, הפכתי בקיאה בתחום הזה. התחלתי להבין יותר מה החוק אומר, והופתעתי לגלות את הדברים שמיקו מציין, ביחס לזכות לשבות במדינת ישראל. אני חושבת שזו זכות אזרחית שיש להיאבק עליה והיא חשובה מאוד. הוכחנו את זה בשבוע שעבר בצורה מאוד ברורה".

אילו שיתופי פעולה אפשר לייצר בין הקהילה הגאה וארגוני העובדים?
"אני מאוד מסכימה עם מה שעלה, שלוועדי העובדים צריך להיות כוח" השיבה. "אני חושבת ששיתוף הפעולה שלנו איתם צריך קודם כל להיות ברמה של הקהילה והצרכים שלה: איזה ייצוג יכול להיות ללהט"בים בתוך ועדי העובדים הקיימים. אני בטוחה שבין עובדי חברת החשמל ישנם גם חברי וחברות הקהילה הגאה, וכך גם בהרבה מהחברות הגדולות במשק שיש בהן ועדים. אני חושבת ששיתוף הפעולה צריך להתחיל משם".

היא מוסיפה שהיא סבורה שהצהרת התמיכה של ההסתדרות והוועדים בשביתה בשבוע שעבר עשויה להוביל תהליכים רחבים יותר. "אני חושבת שזה יכול להניע תנועה של שיח סקטוריאלי בתוך ועדי העובדים, איך נותנים מענה לציבור הגאה, ומחזקים באמצעות המענה הזה גם את ועדי העובדים. זה משליך גם על איך שאנחנו מסתכלים על הכוח של האזרח הקטן מול גופים כמו הממשלה ומקבלי ההחלטות".

צרפתי מסכים מיד. "ודאי שקיימים עובדים ששייכים לקהילה בין עובדי חברת החשמל" אמר. "יש כאן גם כאלה שחברים בארגון העובדים וזה דבר שהוא טבעי וכך גם צריך להתייחס אליו. אני שמח על כך. אני חייב לומר שאצלנו בארגון הנושא לא עלה בצורה מובהקת כי מעולם לא שמעתי שיש איזו שהיא אפליה. ודאי שלא ינקפו אצבע כנגד עובד או ינסו להפלות אותו לרעה עקב נטייתו המינית – זה לא דבר שמישהו מעלה על הדעת. זה טבעי לגמרי מבחינתנו, ואין סיבה להתייחס לזה אחרת. השאלה היא אם עושים משהו מתחום האפליה המתקנת, שזה צריך להיות ברמת ההחלטה של מדינה, כפי שקיבלו החלטות כאלו לגבי אוכלוסיות אחרות".

איך ועד עובדים יכול להפוך מקום עבודה לבטוח ושוויוני יותר לעובדים להט"בים?
"אני חושבת שמכיוון שיש איסור אפליה בחוק במקומות העבודה אז הרבה פעמים מאוד קשה להוכיח שיש התעמרות או אפליה במקום העבודה על רקע הנטייה המינית", הצביעה אריאלי על האופי החמקמק לעיתים של הסוגיה. "חשוב להנגיש כל מיני תנאים סוציאליים במקומות העבודה כך שיהיו גם לזוגות חד מיניים – זה לא תמיד אוטומטי, והרבה פעמים צריך לעשות איזה הליך בירוקרטי מעט יותר מורכב. זה מתחיל אפילו בניסוח הטפסים במחלקת כוח האדם, שיהיה רשום 'שם ההורים' ולא 'שם האב ושם האם'. הנגשה ונגישות וגיוון הם הדברים הראשוניים שהייתי עושה, וקודם כל מייצרת מרחב בטוח לדבר על הדברים הללו.

"זכות אזרחית שחשוב להיאבק עליה", אריאלי, 22 ביולי 2018 (ענת חרמוני / פלאש90)
"זכות אזרחית שחשוב להיאבק עליה", אריאלי, 22 ביולי 2018 (ענת חרמוני / פלאש90)

"חשוב גם לגוון במרחבי העבודה, לייצר אפשרויות תעסוקה לקהילה הגאה בכלל ובייחוד לקהילה הטרנס*ית שהרבה פעמים מתקשה למצוא מקומות עבודה ולהישאר בהם. צריך להנגיש את מקומות העבודה גם לקהילה הזו. במקומות העבודה יש היום גם ממונה על הטיפול במקרי הטרדה מינית במקומות העבודה, וחשוב הוא או היא ידעו לטפל גם בנושאים הנוגעים לסוגיה הלהט"בית. כל מה שיכול להקל על להט"בים לפעול בתוך המערכת".

לאן יכולה להתפתח המחאה הזו?
"בזמן האחרון עולה נושא הסולידריות, אבל אם לא יתרגמו את זה לכוח פוליטי, קשה לי להאמין שיבוא שינוי, בדיוק כמו שבתנועת המחאה שהייתה זה לא התרגם לכדי כוח פוליטי ולכן לא השתנה יותר מדי" השיב צרפתי. "אני חושב שבהחלט יש להם במה להיעזר בהסתדרות כארגון החברתי הגדול בישראל, ואני בטוח שאבי ניסנקורן יירתם לעניין ויפעיל את הלחץ שלו, עם כל העוצמות שאנחנו נותנים בוועדים.

"צריך להמשיך את המגמה שזה יהיה בכותרות, לא לוותר. בהחלט אפשר להפעיל אמצעים כלכליים, בדיוק כמו שאנחנו דיברנו בעבר על קנייה כחול-לבן, או להעדיף עסקים שמעסיקים את העובדים שלהם תחת הסכם קיבוצי. בהחלט עשינו ניסיונות כאלה וניתן לנצל את הכוח הכלכלי. מקומות שהפלו לרעה – שישלמו על זה גם במחיר כלכלי".

סיכת עם דגל הגאווה בדש החולצה של עובדת בנתב"ג בזמן שביתת הלהט"ב. 22 ביולי 2018 (צילום: עמר כהן)
סיכת עם דגל הגאווה בדש החולצה של עובדת בנתב"ג בזמן שביתת הלהט"ב. 22 ביולי 2018 (צילום: עמר כהן)

אריאלי חיזקה את דבריו. "חשוב מאוד לקחת את זה לשלב הפוליטי, ולא רק להצטרף לוועדי העובדים אלא גם למפלגות, מכל הקשת הפוליטית, ולהתחיל להיות יותר מעורבים בכל מבני ושדרות מקבלי ההחלטות כדי שנוכל להשפיע מבפנים, כי אנחנו אזרחים של המדינה הזו ויש לנו יכולת לשנות אם ניקח אחריות ונכנס למבני הכוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!