דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערביי ישראל

יומן אירועים / המחאה נגד חוק הלאום: "מסוכנותו של החוק דורשת את ביטולו"

המפגינים צעדו מכיכר רבין לרחבת מוזיאון תל אביב, שם מתקיימת בשעה זו עצרת מחאה | מארגני ההפגנה ביטלו את הכוונה להציב 80 מאבטחים שיופקדו על הרחקת דגלי פלסטין

  • לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
    לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
  • לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
    לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
  • לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
    לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
  • לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (קרדיט: ועדת המעקב)
    לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (קרדיט: ועדת המעקב)
  • לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
    לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
שי ניר

כעשרים אלף מפגינים צעדו הערב (שבת) בתל אביב, במחאה על חוק הלאום. הפגנת המחאה, ביוזמת ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל, החלה בצעדה לרחבת מוזיאון תל אביב, בה תיערך עצרת תחת הכותרת "יבוטל חוק הלאום – כן לשוויון". 26 תנועות, מפלגות וארגוני חברה אזרחית צפויות לקחת חלק באירוע, בהן מרצ, שלום עכשיו, האגודה לזכויות האזרח, סיכוי ועומדים ביחד.

בעצרת נשאו דברים מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי; מאזן גנאים, יו"ר הוועד הארצי לראשי הרשיות המקומיות הערביות; נשיאת בצלאל לשעבר פרופ' אווה אילוז מהאוניברסיטה העברית; הסוציולוגית ד"ר מהא כרכבי-סבאח וההיסטוריון הדרוזי פרופ' קייס פרו מאוניברסיטת חיפה ומו"ל עיתון "הארץ" עמוס שוקן.

על פי מידע שנמסר ל"דבר ראשון", עד אתמול בחצות ביקשו מארגני ההפגנה מחברת האבטחה שתביא 100 מאבטחים, שמונים מהם אחראים להרחיק דגלי פלסטין. בחצות ביטלו את ההנחיה, וכעת נמצאים בשטח רק 20 מאבטחים, המופקדים על הכוונת התנועה.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

ח"כ רוזין: "לא נכופף את הראש למדיניות ההפרד ומשול של ממשלת נתניהו"

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "לא נכופף את הראש למדיניות ההפרד ומשול של ממשלת נתניהו. מי שחושב שהממשלה יכולה להפלות היום קהילה אחת ומחר לא תפלה קבוצה אחרת, טועה ומטעה. צר לי שיש גורמים פוליטיים שהחליטו להיעדר ממהפגנה. אי אפשר ביד אחת להתנגד לחוק הלאום ולדבר על שוויון לכל וביד השניה לסרב להביע סולידריות עם ערביי ישראל."

ח"כ רוזנטל: "אין ציונות בלי דמוקרטיה ואין דמוקרטיה בלי שוויון לכל"

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "‏ארס השנאה שהפיץ נתניהו עורר מורא בלב חלקים נרחבים של הציבור. הכי מדאיגים אותי הם חברי למחנה שחוששים להתייצב בגאון מול מסע ההסתה, שמא יבולע להם ציבורית או פוליטית. זה כל כל פשוט, אני מצטרף להפגנה לא כתמיכה במארגניה ולא בהזדהות עם כל מסריה אלא בגלל אמונתי שאין ציונות בלי דמוקרטיה ואין דמוקרטיה בלי שוויון לכל".

החלה הצעדה מכיכר רבין לרחבת מוזיאון תל אביב

לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)
לקראת הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין, 11 באוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן)

זוהיר בהלול: "הכיכר הזו היא האופטימיות בהתגלמותה"

ח"כ זוהיר בהלול, שהתפטר בעקבות חוק הלאום מהכנסת, בהפגנת הציבור הערבי נגד החוק בכיכר רבין: "הכיכר הזו היא האופטימיות בהתגלמותה. זו הוכחה שיש עם ששואף לסולדיריות, שוויון וחיים יחד בכבוד. עם שאינו שותף לתפיסה הקיצונית של נתניהו וחבריו בממשלה. הציבור שמגיע בהמוניו, שבוע אחר שבוע, לדרוש שיווין לקהילות השונות במדינה הוא ההוכחה שלא פסה התקווה ושיש סיכוי לייצר מדינה שוויונית ומכבדת לכל המיעוטים שבה."

"היינו צריכים להפגין לפני הרבה שנים, חוק הלאום הוא זרז"

אבו יונס מאזן, בן 65 מסח'נין, בוגר ברית הנוער הקומוניסטי ובעל קצביה, המשתתף בהפגנה, אמר לדבר ראשון כי "מאז אני מתמיד הייתי פעיל פוליטי. מעורב פוליטית וחברתית, חי את ההוויה הציבורית והאישית של העם שלי. אני מודע לפרובלמה של העם שלי. אנשים ילידי הארץ, ישראל באה אלינו ופוליטית בעד שלום ושוויון לשני העמים. בעד לבצע את החלטות האו"ם להסדרת הבעיה הפלסטינית".

אבו יונס מאזן, משתתף בהפגנת המחאה נגד חוק הלאום, 11 באוגוסט 2018. (צילום: שי ניר)
אבו יונס מאזן, משתתף בהפגנת המחאה נגד חוק הלאום, 11 באוגוסט 2018. (צילום: שי ניר)

"חוק הלאום זה חוק גזעני לאומני בצורה מובהקת. יש אפליה כלפי הציבור הערבי למרות שישראל טוענת שהיא דמוקרטית כלפי כל התושבים למרות שזה שקר אחד גדול.

"היינו צריכים להפגין לפני הרבה שנים, חוק הלאום הוא זרז. השלטון בישראל והזרועות הביטחוניות נמצאים בכל התחנות במערכת היחסים של הציבור הערבי והמדינה. הם לא עוזרים להתפתח בצורה טבעית ומסכסכים בתוך הציבור הערבי.

"אני מחתים על עצומה שקוראת לבטל את חוק הלאום. לבד החתמתי כמעט 2000 איש. רוב החותמים ערבים אבל גם כמה יהודים שפגשתי בסח'נין".

האם בשביל להשיג שוויון צריך רק לבטל את חוק הלאום?

"אנחנו בבעיה רצינית. גנבו לנו את האדמות במגזר הערבי. כל אדמות הטרשים מסביב לישובים הערבים מכרה 50 אלף דונם למנהל מקרקעי ישראל. נמכרו רק לכיוון אחד. אפלייה בתקציבים, אמנם יש שיפור אבל עדיין הפער עצום, בכל תחומי החיים. היה ניתן גם לפתור הרבה אם הייתה נפתרת הבעיה הפלסטינית. היה חוסך הרבה דם יזע ודמעות".

השר אופיר אקוניס: "עשרות דגלי אש"ף בהפגנה - ההוכחה הנחרצת בנחיצותו של חוק הלאום"

"אם למישהו עוד היה ספק מדוע הכרחי חוק הלאום, אז התמונות מת"א הערב הם ההוכחה הברורה והחד משמעית שישראל חייבת את חוק הלאום. מול אלה המערערים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, הדגל הכחול-לבן והמנון התקווה חוק יסוד: הלאום, הוא מהחוקים החשובים שחוקקו בישראל בשנים האחרונות".

מוחמד ברכה: "כולנו כאן למחות על חרפת חוק הלאום"

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, בעצרת ברחבת מוזיאון תל אביב: "לא כל הערבים שכאן חושבים אותו הדבר, לא כל היהודים שכאן חושבים אותו הדבר, אבל כולנו כולנו כאן למחות על חרפת חוק הלאום, חוק יסוד האפרטהייד".

ח"כ חנין: "רגע מכונן במאבק המשותף של יהודים וערבים על דמותה של החברה שלנו"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "עשרות אלפי ערבים ויהודים נהרו הערב אל הכיכר בדרישה של דבר אחד בסיסי – שוויון. לכל מי שחיים כאן. זהו רגע מכונן במאבק המשותף של יהודים וערבים על דמותה של החברה שלנו. מי שרצה לקבע בחוק יסוד את האפליה ואת היררכיית האזרחות, מי שניסה להעביר מסר שיש כאן אזרחים סוג ב' וסוג' ג' מקבל הערב את התשובה הכי חזקה. מאבק משותף שלא הולך להיפסק עד לביטול חוק הלאום. עד לביטול של כל צורות האפליה והגזענות. עד שיהיה כאן שוויון אמיתי לכל האזרחים. מקום לכולנו. בלי תנאים ובלי סייגים."

ברכה: "לא תהיה עוד נכבה"

"מתי עוד דירגו בני אדם? אוי כמה רבים הקרבנות שמתהפכים בקברם. אנו קרובים להגיון של שנות הארבעים ושל המאה הקודמת. יש מספר סיכויים עם החוק אבל יש סיכויים. לא תהיה עוד נכבה. אנחנו לא נעזוב. אנחנו נשארים כאן".

"חוק יסוד הנצחת הכיבוש אומר לא פתרון של שתי מדינות ולא מדינת אזרחים ולא מדינה דמוקרטית. בעצם אומרים מדינת אפרטהייד".

"מסוכנותו של חוק הלאום דורשת את ביטולו"

הסוציולוגית ד"ר מהא כרכבי-סבאח: "חוק הלאום הוא הדרת האחר והשונה בדתו, אין מסוכן ממהלכים אלו שמתרחשים בחסותה ותחת עיניה הפקוחה של הדמוקרטיה. במציאות זו החוק סולל את בדרך אט אט לחיסול השוויון והחירות לכל ללא הבדל דת גזע ומין, שכל חברה תקינה בנפשה ובחוקיה שואפת לממש ללא היסוס. נשאלת השאלה מה משמעות אזרחותו של מי שלא נמנה עם הלאום היהודי? איך יתמודד העם הפלסטיני עם זהותו שפתו וההיסטורית שלו. אנו מחויבים לביטול החוק הזה. מסוכנותו של חוק הלאום דורשת את ביטולו. כן לאזרחות שווה ולא לחוק הלאום.

יו"ר הכנסת: "המאבק שמנהלים חברי הכנסת הערבים הוא לא נגד חוק הלאום, אלא נגד קיומה של מדינת ישראל"

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין, בתגובה להנפת דגלי פלסטין הערב בכיכר רבין: "הערב הוכח פעם נוספת- המאבק שמנהלים חברי הכנסת הערבים הוא לא נגד חוק הלאום, אלא נגד קיומה של מדינת ישראל. צר לי שהם שוב גוררים את הציבור הערבי ישראלי למפגן הסתה מכוער".

"החוק הזה פוגע בכולנו, ואנחנו צריכים לשלב ידיים נגדו"

מאזן גנאיים, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערבים: "אני פונה מפה לראש הממשלה באופן אישי, מה תגיד לאותו רופא ערבי שמחר מטפל בחולה יהודי? מה תגיד למיילדת בנהריה, איך תסתכל לה בעיניים? איך תדבר עם המחנכת או השוטר, האם תגיד להם שהם אזרחים סוג ד'? החוק הזה פוגע בכולנו, ערבים ויהודים, ואנחנו צריכים לשלב ידיים נגדו".

עמוס שוקן: "הקרב לחיסול חוק יסוד כבוד האדם וחירותו יצא לדרך עם חוק הלאום"

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן: "בין האנשים שנמצאים כאן הערב יש לבטח מחלוקות חשובות בנושאים חשובים, אבל מול ממשלה מפלגת ומסיתה נגד אזרחיה ועכשיו עיגנה בחוק יסוד את האפליה, אנו חייבים להתאחד. כדי להבטיח שבדמוקרטיה הישראלית יהיה שוויון הזכויות הבסיס לכל, לכן אני נמצא כאן הערב. מדינת ישראל אמר נשיא המדינה רובי ריבלין מורכבת מארבעה שבטים, אשר שניים מהם לא ציוניים. כל הארבעה שותפים בבעלות על המדינה, אמר ריבלין. הנשיא גם הציע דרך חדשה לניהול המדינה שאחד מיסודותיה הוא הוגנות ושוויון. לפני 26 שנים חוקקה ממשלת ימין את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אבל הזכות לשוויון לא עוגנה בחוק הזה. אלא שהפסיקות בית המשפט פירש אותו כך. הימין הקיצוני לא השלים עם הפרשנות הזו והשלב הנוכחי במתקפה שלו הוא חוק הלאום. חוק הלאום מגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולא מזכיר שוויון. זהו שינוי שמבשר רעות שנועד להגביר את ההפרדה בין יהודים לערבים… זה מאבק על הדמוקרטיה. לכם כל אזרח ישראלי שרוצה דמוקרטיה צריכים להצטרף למאבק ולא לוותר על החוק… אמירתו המסיתה והאומללה של נתניהו ביום הבחירות כמו בחוק הלאום, המטרה היא לייאש אתכם מלשחק במשחק הפוליטי ושתפסיקו להצביע לכנסת…. לכם אני אומר לכם האזרחים הערביים, אל תתנו לממשלת הימין פרס של יאוש והתבדלות. לכם הכח הפוליטי לעצב מחדש את השיח הפוליטי בישראל על ידי השתתפות בבחירות. תשתמשו בכח הזה"

ח"כ חזן: "הנפת דגלי טרור הם לא פחות מפגיעה בריבונות והסתה חריפה נגד מדינת ישראל"

ח"כ אורן חזן (הליכוד): "תל אביב נכבשה ודגלי האויב הפלסטינים מככבים בלבה. מי שעדיין לא הבין למה חוק הלאום חשוב, היום יותר מתמיד מספיק להעיף מבט אחד אל הכיכר שטופת השנאה כדי לקבל את התשובה. ההם שם בכיכר הם לא משלנו, הם רק מחפשים לקחת את מה ששייך רק לנו. הנפת דגלי טרור הם לא פחות מפגיעה בריבונות והסתה חריפה נגד מדינת ישראל".

"ממשלת ישראל וויתרה על השאיפה לשוויון"

פרופ׳ אווה אילוז: "לחיות כאזרח שווה וחופשי פירושו לחיות עם אמון בבני אדם והמוסדות סביבו. שוויון בונה את האדם מבפנים ובחברה מבחוץ. שוויון זה הוגנות, זה צדק, זה קהילה זה אחווה עם הזר והשונה. כך למדתי שהייתי קטנה וזרה בארץ אחרת. התייחסו אלי כשווה וכך יכולתו להיות. מבן גוריון ועד ז'בוטינסקי התעקשו על שוויון. היום ממשלת ישראל וויתרה על השאיפה הזאת. אני מוותרת על הפריבילגיה שניתנה לי כיהודיה. אני לא רוצה אותה".

"השיח שקושר בין שירות בצבא לשוויון הוא ישן ואין לו תוצאות"

פרופ קייס פרו: אני רוצה לדבר על הדרוזים. נתניהו הצהיר שהוא ייקל על הריסת הבתים ותעסוקה בקרב חיילים דרוזים משוחררים. בנט כתב: 'עלינו מוטלת האחריות לאחות את הקרע עם הדרוזים'. השיח שקושר בין שירות בצבא לשוויון הוא ישן ואין לו תוצאות. הגדלת תקציבים, פיתוח תשתיות ותעסוקה לדרוזים רק מגביר את אי השוויון. זה רק העמקת פערים, זה לא שוויון".

"עשרות אלפי ערבים ויהודים נעים בכמויות באוטובוסים לתל אביב, כי היום אנחנו מתעקשים להעביר מסר ברור – מדינה דמוקרטית חייבת להיות לכל האזרחים. אין אמירה יותר ערכית מזו מול חוק הלאום האפרטהיידי ואין תשובה הולמת יותר לממשלה מסיתה מרבבות של אנשים שיוצאים לרחובות במחאה", כך אמר היום יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה לקראת העצרת.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמרה לפני שעה קלה כי "רבבות של אנשים, יהודים וערבים, נוהרים בשעה זו לכיכר רבין בת"א. זוהי הפגנה חשובה ביותר, לא רק בשל עשרות האלפים שמשתתפים אלא גם בשל גיוון האוכלוסיות שמגיעות כדי להרים צעקה ברורה שעוד תהדהד בראשם של הגזענים: מאבק עיקש עם קומה זקופה עד הפלת חוק הלאום וכל גילויי הגזענות, האפליה וההדרה".

בינתיים ידוע על אוטובוסים שייצאו מ-70 מוקדים מהצפון ומהדרום, לרבות מכפרים דרוזים ובדווים, כך לדברי המארגנים, המקווים שמספר האוטובוסים שיגיעו לכיכר יעלה ל-250. לדבריהם מספר זה לא כולל את תושבי יפו ותל אביב, לוד, רמלה, ואת אזור המשולש, שצפויים להגיע ברכבים פרטיים להפגנה.

בקריאה של הארגונים המשתתפים בהפגנה נכתב כי "חוק הלאום הוא חוק אנטי דמוקרטי שמעמיק את האפליה. את זה גם ההמשלה ידעה כשהיא חוקקה אותו. בגלל שהיא לא מסוגלת להציע פתרונות לאף אחת מהבעיות שלנו, אז מה שנותר לה זה רק להסית, לפלג ולייצר הפרד-ומשול".

שקד מורג, מנכ"לית שלום עכשיו, אמרה כי "שלום עכשיו מובילה התנגדות לחוק הלאום כבר תקופה ארוכה בשורה של פעולות מחאה. אנחנו שמחים לעמוד בסולידריות עם המוחים נגדו ובקריאה משותפת לשוויון ולדמוקרטיה."

רולא דאוד ונדב ביגלמן מהנהגת תנועת עומדים ביחד, אמרו: "הממשלה הגזענית העבירה את החוק הזה כדי לשסע ולפלג ולייצר כאן אזרחים סוג ג'. אבל עכשיו יותר מאי פעם, אנחנו בוחרים לעמוד ביחד, יהודים וערבים, נשים וגברים, מזרחים, אתיופים, יוצאי ברה"מ, חברות וחברי הקהילה הגאה. ביחד נבהיר, שהם לא יצליחו להפריד בינינו, ונדרוש שוויון מלא לכל האזרחים, כי זה הבית של כולנו."

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, אמר כי "אנחנו מזמינים את כל האזרחים שמתנגדים לחוק הלאום לצעוד יחד איתנו בדרישה אחת לבטל את חוק הלאום. אנחנו לא אורחים כאן, לא נתינים ולא אזרחים סוג ב', אלא רוצים להיות אזרחים שווים. החוק הזה אמנם מכוון נגד הערבים אבל מחסל את המרחב הדמוקרטי. כל מי שמאמין בשוויון, בצדק ובדמוקרטיה מוזמן לצעוד עם רבבות האזרחים היהודים והערבים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!