דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בדרך לבית הלבן / קלינטון וטראמפ בכנס איפא"ק: מחויבים לישראל

שני המתמודדים המובילים למועמדות לנשיאות נשאו דברים בכנס השדולה הישראלית בארה"ב. קלינטון: היחסים בין המדינות צריכים להיות קרובים וחזקים יותר מאי פעם.

שי ניר

בצל המירוץ לנשיאות ארה"ב, מתקיים בימים אלו הכנס השנתי של השדולה הפרו ישראלית בקונגרס האמריקאי (איפא"ק). אל הכנס הגיעו המועמדים לראשות שתי המפלגות הגדולות – הדמוקרטית והרפובליקנית –  להביע את אהדתם לשדולה, לעם היהודי ולמדינת ישראל.

"הפיגועים האלה צריכים להסתיים באופן מידי ", קלינטון. צילום: Andrew Harnik / AP
"הפיגועים האלה צריכים להסתיים באופן מידי ", קלינטון. צילום: Andrew Harnik / AP

"היחסים בין ארה"ב לבין ישראל צריכים להיות קרובים וחזקים יותר מאי פעם כדי לגבור על היריבים המשותפים שלנו ולקדם את הערכים המשותפים שלנו" אמרה הילרי קלינטון, המתמודדת המובילה על ראשות המפלגה הדמוקרטית, "זה נכון במיוחד בשעה שישראל מתמודדת עם פיגועי דקירה וירי אכזריים. הפיגועים האלה צריכים להסתיים באופן מידי והמנהיגים הפלסטינים צריכים להפסיק להסית לאלימות ולפאר את הטרוריסטים כלוחמי קודש ולשלם לבני משפחותיהם".

"הפרובוקציה האיראנית באמצעות ניסויי הטילים אינה מקובלת וצריכה להיענות בתקיפות ובמהירות הכוללות סנקציות נוספות", הוסיפה קלינטון. "ארה"ב חייבת לאכוף סנקציות קיימות ולכפות סנקציות נוספות לפי הצורך על איראן ומשמרות המהפכה, על מימון טרור, העברה לא חוקית של נשק, הפרת זכויות אדם ועוד פעילות בלתי חוקית כמו מתקפות סייבר". קלינטון התייחסה גם ליחסי ישראל והפלסטינים ואמרה כי "מפגש אינטרסים בין ישראל למדינות מפתח ערביות יאפשר התקדמות בנושא הישראלי-פלסטיני. הישראלים והפלסטינים יוכלו לתרום לקראת שיתוף פעולה גדול יותר בין ישראל לערבים".

דונלד טראמפ, המתמודד לראשות המפלגה הרפובליקנית, התייחס גם הוא לסוגיה האיראנית בנאומו בכנס. "העדיפות הראשונה שלי היא לנטרל את ההסכם ההרסני עם איראן" אמר טראמפ. "הענקנו כפרס למובילת הטרור העולמי 150 מיליארד דולר וקיבלנו כלום בתמורה". בהמשך דבריו אמר המועמד כי "אנו נחסל לחלוטין את רשת הטרור העולמית האיראנית שהיא גדולה וחזקה אבל לא חזקה כמונו (ארה"ב ש.נ)". ביחס לניסיונות האו"ם לכפות החלטות על מדינת ישראל אמר טראמפ, "יוטל עליהן וטו ב100%". עוד אמר טראמפ "אנו נעביר את השגרירות האמריקאית לבירה הנצחית של העם היהודי, ירושלים."

על יחסי ישראל והפלסטינים נעמד טראמפ לצד ישראל ואמר כי "עליהם (הפלסטינים ש.נ.) לבוא לשולחן (המו"מ ש.נ.) עם רצון ויכולת לעצור את הטרור הפלסטיני המבוצע על בסיס יומיומי". עוד הוסיף טראמפ כי "עליהם לבוא לשולחן עם רצון לקבל את ישראל. ישראל היא מדינה יהודית והיא לעולם תתקיים כמדינה יהודית."

מספר שעות לפני נאומו של מול השדולה, נשאל טראמפ בראיון בנוגע להתייחסותו לסוגיית הסיוע הצבאי של ארה"ב למדינות אחרות. טראמפ אמר שעל המדינות לשלם לארצות הברית חלק מהכסף וביחס לישראל אמר "אני חושב שישראל גם".

ברני סנדרס המועמד לראשות המפלגה הדמוקרטית פרסם 'קווים למדיניות במזרח התיכון' במקביל לנאומי המועמדים הרפובליקנים. "השלום ידרוש הכרה ללא תנאי, על ידי כל העמים, בזכותה של ישראל להתקיים. זה ידרוש להפסיק את כל ההתקפות לסוגיהן על ישראל", כך קובע המסמך.

"השלום ידרוש ביטחון לכל פלסטיני. זה אומר הגדרה-עצמית, זכויות אזרחיות וכלכלת רווחה לעם הפלסטיני", הוסיף סנדרס "השלום משמעותו בסיום מה שהתגבש לכיבוש בשטח הפלסטיני, הגדרת גבולות מוסכמים ומשיכת ההתנחלויות בגדה המערבית, כמו שישראל עשתה בעזה". על הסוגיה האיראנית אמר כי ממשל אובמה עושה עבודה טובה תחת תנאים קשים והוסיף, "אני מאמין שיש לנו מחויבות לרדוף אחר פתרון דיפלומטי לפני שנוקטים בהתערבות צבאית". עוד הוסיף סנדרס כי הסכם הגרעין מונע מאיראן להשיג נשק גרעיני. על האפשרות שהאיראנים יפרו את ההסכם אמר סנדרס: "עלינו יהיה להטיל מחדש את הסנקציות וכל האפשרויות יהיו על השולחן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!