דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ראו הוזהרתם / המוסד לבטיחות ולגיהות: מדריך להפחתת הקרינה הבלתי מייננת בעבודה

תחום הקרינה הבלתי מייננת לא נחקר דיו ומוגדר כגורם מסרטן אפשרי ראוי לנקוט זהירות | ד"ר דובדבני: "בסביבת עבודה רגילה מקורות קרינה שכיחים עשויים להיות תשתית החשמל: בייחוד ארונות ולוחות חשמל, חדרי אנרגיה ושנאים"

עובדת בחדר שרתים. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
עובדת בחדר שרתים. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אנו נוטים לחשוב שעבודה בחשיפה לקרינה מאפיינת עבודות מסוימות בלבד – בתחומי המחקר, הסלולר ועוד. אולם ההתפתחויות הטכנולוגיות הופכות עובדים רבים ובמקצועות מגוונים, ובכללם בתחומי התעשייה והבניה, לחשופים לקרינה. צוות מומחי המוסד לבטיחות וגיהות תעסוקתית כתב מדריך בסיסי למעסיקים ולעובדים להפחתת החשיפה בו הוא ממליץ על קביעת תקנות בנושא חשיפה תעסוקתית לקרינה בלתי מייננת. "תחום הקרינה הבלתי מייננת הנו תחום חדש, בו רב הנסתר על הגלוי. לפיכך, יש לנקוט במשנה זהירות, בהתאם לעקרונות הבינלאומיים של ה"זהירות המונעת" מסרה מנכ"לית המוסד, ד"ר אורנית רז.

קרינה בלתי מייננת היא סוג של קרינה אלקטרומגנטית בתחום התדרים הנמוכים – שדות מגנטיים הנוצרים ברשת החשמל, תדרי רדיו ומיקרוגל (בתחום התדרים שבין 0 ל-300 ג'יגה הרץ). האדם אינו יכול לחוש קרינה זו, אך חשיפה לה ברמות גבוהות, גם לטווח קצר, עשויה להיות בעלת השפעה בריאותית שלילית.

המחקר בוחן כיום גם את השלכותיה של חשיפה נמוכה אך ארוכת טווח לקרינה בלתי מייננת. חשיפות מסוג זה גדלו משמעותית בעשורים האחרונים בעקבות ההתפחות הטכנולוגית, שהופכת כמעט את כלל האוכלוסייה לחשופה לרמה מסוימת של קרינה זו. הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC) סיווג אותה כגורם 'מסרטן אפשרי' – כלומר כזה שקיימות ראיות מוגבלות לגביו בבני אדם, ובלתי מספקות במחקרים שנעשו על בעלי חיים. תחום זה מצוי עדיין במחקר, וארגונים דוגמת ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליצים על נקיטת 'עקרון הזהירות' שמשמעותו נקיטת אמצעים סבירים להפחתת החשיפה. עקרון זה מקובל גם על משרדי הממשלה בישראל.

"בסביבת עבודה רגילה מקורות קרינה שכיחים עשויים להיות תשתית החשמל: בייחוד ארונות חשמל, לוחות חשמל, חדרי אנרגיה ושנאים" אמר לדבר ראשון ד"ר אמנון דובדבני, מהמוסד לבטיחות וגיהות, אשר כתב עם הצוות שלו מדריך למעסיקים ולעובדים לצמצום החשיפה לקרינה בלתי מייננת. נתקלתי בעבר בבניינים גדולים של מוסדות, באנשים שעובדים באופן קבוע לצד ארון חשמל. דבר נוסף זה מכשירים חשמליים – בעיקר ספקי כוח, מטענים, גופי תאורה וכו', וישנן גם תשתיות WIFI שיוצרות בדרך כלל חשיפות נמוכות". בסביבת העבודה הרגילה, ממליץ דובדבני להקפיד לקרוא וליישם את הוראות הבטיחות של יצרני המכשירים השונים, לצד הפתרון הפשוט של הגדלת המרחק מגורמי קרינה, שלה השפעה מכרעת על רמת החשיפה.  במקרים רבים, ככל שמתרחקים ממקור הקרינה כך דועכת החשיפה לפי ריבוע המרחק. לדוגמה, הגדלת המרחק פי 2 גורמת להפחתת רמות החשיפה לקרינה פי 4, והגדלתו פי 10 תפחית את רמות החשיפה פי 100.

מרחק מומלץ מגורמי קרינה בלתי מייננת בשהייה ממושכת (מקור: המוסד לבטיחות וגהות)
מרחק מומלץ מגורמי קרינה בלתי מייננת בשהייה ממושכת (מקור: המוסד לבטיחות וגהות)

מומלץ לצמצם גם את זמן החשיפה למקורות הקרינה, את משך פעולתם או את היקף השימוש בהם, ולבחור מלכתחילה ציוד ומכשירים המפיצים כמה שפחות קרינה.   לדוגמה: ציוד בעל הספק שידור נמוך יותר או כזה המיישם טכנולוגיות לביטול שדות מגנטיים. נדרש כמובן גם תחזוקם הנכון והתדיר של המכשירים ומקורות הקרינה השונים, בהתאם להוראות היצרנים.

באשר להימצאותם של מקורות קרינה חיצוניים למקום העבודה, כגון קווי מתח גבוה, תחנות השנאה, אתרים סלולריים, מתקני שידור או אנטנות אחרות ממליץ המדריך לדרוש את ההיתרים והאישורים להפעלתם מטעם המשרד להגנת הסביבה.

בעוד שרמות הקרינה המשפיעות על הציבור הכללי מפוקחות על ידי המשרד להגנת הסביבה, אומר דובדבני, כמעט ואין כיום רגולציה ספציפית הנוגעת להיקף החשיפה של עובדים מקצועיים במקצועות העובדים בסביבת קרינה בלתי מייננת כגון טכנאים ועובדים המתעסקים בציוד תקשורת, במכ"מים הקיימים בתעשיות ביטחוניות, ובמעבדות אלקטרוניקה. גם מי שעוסק בחשמל במתח גבוהה או בייצור חשמל, כגון עובדי חברת החשמל, עשוי להיחשף לרמות קרינה גבוהה יותר. "יש גם תהליכים בתעשייה שבהם מחממים או מחטאים באמצעות קרינה בלתי מייננת כגון גלי מיקרוגל באמצעות מכונות גדולות. גם בעבודות ריתוך תעשייתי נוצרת חשיפה יחסית גבוהה. גם בענף הבניין עבודות ריתוך עשויות לחשוף לקרינה לצד העבודה בקרבת רשת החשמל. אוניברסיטאות ומעבדות מחקר עושות לפעמים שימוש בקרינה בלתי מייננת. ויש גם מכשור רפואי שעושה שימוש ברמות קרינה גדולות".

במקרים הללו אומר דובדבני, נדרש להזמין איש מקצוע שיבדוק את סביבת העבודה ומקורות הקרינה, על מנת לוודא שהחשיפה אינה עוברת את תקני המשרד להגנת הסביבה. עם זאת, במדריך נכתב כי נדרשת עדיין הסדרה שתכלול הכשרה ייעודית והסמכה עבור ביצוע מדידות קרינה מסוגים אלו להם חשופים עובדים, ולפיקוח על רמות הקרינה להם נחשפים עובדים במקצועות וסביבות עבודה המועדים לחשיפה גבוהה.

לאחרונה פתח המוסד לבטיחות ולגיהות מעבדה חדשה לזיהוי קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת. ציוד המדידה במעבדה מאפשר לזהות חשיפות חריגות לקרינה במקומות עבודה ולהמליץ על צעדים לטיפול, ואף על הכנה של תכנית בטיחות קרינה מפורטת, במידת הצורך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!