דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניצולי שואה

60 אלף ניצולים עניים / חצי מיליארד שקלים נוספים יוקצו לטובת ניצולי שואה

במסגרת התכנית עליה הודיע היום שר האוצר משה כחלון יגדלו הקצבאות למקבלי הבטחת הכנסה וכן תגדל הקצבה לניצולי שואה הנמצאים מתחת לקו העוני. בארגוני הסיוע לא ממהרים לשמוח: "אני מאד מקווה שהבירוקרטיה תצומצם".

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצויין ביום חמישי בקרוב, הודיע היום שר האוצר, משה כחלון, על תכנית בהיקף של חצי מיליארד שקל לטיפול בניצולי שואה וקשישים מקבלי השלמת הכנסה. במסגרת התוכנית יגדלו הקצבאות לקשישים מקבלי הבטחת הכנסה ב-350 מיליון שקל בשנה ותגדל הקצבה ל- 60 אלף ניצולי שואה שנמצאים מתחת לקו העוני. בנוסף, 6000 ניצולי המחנות והגטאות שמקבלים קצבה מגרמניה, יזכו לקבל במקביל קצבה נוספת מבלי שזו תקוזז.

צעדה למען ניצולי שואה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90
צעדה למען ניצולי שואה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90

בהודעה שפרסם משרד האוצר על התכנית לא מפורט איך יגיע הכסף לעשרות אלפי הניצולים שיהיו זכאים לה, ואם אותם ניצולים ידרשו למהלכים בירוקרטיים לצורך קבלת ההטבה. יצויין שהמכשלה הבירוקרטית צוינה בעבר ככזו אשר מונעת מעבר התקציבים עליהם מכריז האוצר, כיוון שמדובר באוכלוסייה מבוגרת, אשר לעתים אינה מודעת לזכויותיה.

אל מול ההכרזה של כחלון יש מי שלא ממש מתלהבים מהתכנית. בתיה רפפורט, יו"ר ועדת רווחה ואיכות חיים בעמותת "יש" אמרה כי "זה תמיד מאוחר מדי וזה תמיד מעט מדי. אנחנו חייבים לתת את הדעת איך לתת לאנשים האלו את רמת החיים ואיכות החיים המגיעה להם. מה שברור הוא שאף סכום אינו מספיק. אני מאוד מקווה שהבירוקרטיה תצומצם", מוסיפה רפפורט "ושאנשי המקצוע יתגייסו לעשייה. יחס הוגן לניצולי השואה זה לא רק תקציב, זה גם ידע מקצועי שצריך להיות. זה מאמץ שצריך להיות רב-זרועי בכל תחומי החיים, מזון, דיור, תרבות וכו'."

מיכאל קלמנוביץ', גם הוא מתנדב בעמותה אמר כי, "מדינת ישראל מאז ומתמיד עשקה את ניצולי השואה והיא ממשיכה. מה שהם מקבלים זה 75% ממה שהמדינה חושבת שמגיע להם. כל ניצול היה צריך לקבל הרבה יותר כסף, בשנות ה-50 המדינה קיבלה הרבה מאוד כסף עבור הניצולים והתחייבה לדאוג להם לכל ימי חייהם והתעלמה כל השנים מהצרכים שלהם. היחיד שעשה משהו למען הניצולים זה לפיד. לא משנה מה הוא אמר (כחלון), לא צריך להגיע למצב שניצולי שואה נהיים נזקקים, מחפשים אוכל בפחים. כל אחד אומר את זה לפני יום השואה, יעברו שבועיים וכולם ישכחו מהכל."

באירוע השנתי לקראת יום השואה ויום הניצחון על גרמניה הנאצית שהתקיים בכנסת אתמול (יום ב'), אמר שר האוצר: "ביום רביעי, בעוד יומיים, נציין כולנו, כמדי שנה, את ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. לצערנו, באופן טבעי משנה לשנה פוחת מספרם של ניצולי השואה החיים בקרבנו, אך מה שלא פוחת הוא הרצון שלנו להקשיב, לשמוע ולזכור את העדויות שהן חלק בלתי נפרד מתקומת המדינה. מה שלא פוחת הוא הרצון שלנו לאפשר להם להזדקן בכבוד. לצערי, ממשלות ישראל לדורותיהן לא עשו מספיק למען אוכלוסיית ניצולי השואה. להגיד את האמת, כנראה שאין מספיק".

שר האוצר כחלון עשה גם את הקישור המתבקש בין מצבם של ניצולי השואה למצבם של כלל הזקנים בישראל: "ממשלות ישראל לא עשו מספיק גם בטיפול באזרחים המבוגרים ומיעוטי היכולת. עם כניסתי לממשלה הנוכחית עדכנו את קצבאות הבטחת הכנסה לקשישים והוספנו מעל 6,000 ₪ בשנה לזוג קשישים מקבלי השלמת הכנסה".

"אין מעשה שיוריד מעוצמת העוול שנגרם לניצולים" המשיך השר כחלון. "האחריות של המדינה היא לא רק ביום השואה אלא בכל ימות השנה. אני מקווה שבמעשים שלנו יש תיקון שיאפשר להם להזדקן בכבוד. כשר אוצר קשה לי מאוד לשמוע ולראות שיש 60 אלף ניצולים שחיים מתחת לקו העוני. כל מה שאנחנו עושים נמשיך לעשות. נתנו לכך דחיפה בתקציב הקודם וניתן גם בתקציב הבא במטרה לאפשר לקבוצות האלה לחיות בכבוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!