דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היי-טק

היי-טק בישראל / החלו הפיטורים בחברת אינטל בישראל

בחברה בישראל מועסקים כ-10 אלף עובדים והיא נחשבת למעסיק הפרטי הגדול במשק. חבילות הפיטורין צפויות להיות נוחות יחסית, אך מאחר והעובדים אינם מאורגנים הם לא ישתתפו במשא ומתן על אופי הפיטורין.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שהודיעה ענקית ההיי-טק אינטל כי בכוונתה לערוך צמצום כוח אדם בשיעור של 11% מעובדיה – כ-12 אלף משרות ברחבי העולם, החלו עובדי החברה לקבל מכתבי פיטורין במהלך יום ראשון. הראשונים להיות מפוטרים הם העובדים שקיבלו ציונים נמוכים במבחני הערכה תקופתיים. לעובדים אשר קיבלו ציונים בינוניים צפויה החברה להציע תוכניות פרישה מרצון בתנאים מוגדלים. על פי פרסום גלובס, העובדים המפוטרים יקבלו חבילת פיצויים בסך שמונה משכורות חודשיות. לעובדים בני 58 ומעלה תוצע אפשרות של פרישה מוקדמת. מאינטל נמסר כי "פרידה מעובדים מסורים היא תמיד קשה וכואבת, וכפי שנהגה תמיד – אינטל תעמוד לצד עובדיה ותגיש להם את מלוא הסיוע לקראת המשך דרכם המקצועית." מאחר ועובדי אינטל אינם מאוגדים לא יתקיים משא ומתן על תנאי הפרישה.

אינטל ישראל היא המעסיק הפרטי הגדול במדינה ומועסקים בה כ-10 אלף עובדים במרכזי פיתוח בקרית גת, יקום, חיפה, פתח תקוה וירושלים. אינטל נחשבת גם לחברת ההיי-טק הנתמכת ביותר על ידי המדינה, וקיבלה לאורך השנים מענקים שונים, והטבות מס. המענק האחרון בסך 1.07 מיליארד שקלים, אותו קיבלה לפני שנה וחצי, משמש אותה להרחבת המפעל בקריית גת. בחברת אינטל הדגישו כי הקיצוצים לא יפגעו בהתחייבויות החברה לממשלת ישראל, וכי גם אם יפוטרו עובדים במפעל בקריית גת, יקלטו תחתם עובדים חדשים. במפעל מועסקים 3,000 עובדים, ועם סיום הרחבתו הוא צפוי לגדול ב-1,000 עובדים נוספים. באפריל השנה דווח כי אינטל רכשה 17 דונם קרקע עליהם יבנה מבנה משרדים חדש בעלות של 440 מיליון שקלים, בקריית אריה בפתח תקווה, במטרה לרכז אליו את כלל עובדיה במרכז הארץ, כ-2,000 עובדים.

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

העובדים הישראלים מועסקים בתחום המחשבים האישיים שנחשב עד כה לתחום הליבה של אינטל ובעקבות השינויים בשוק צפוי להצטמצם, אולם רבים מהם מועסקים גם בתחומים אחרים המהווים את ציר ההתפתחות של אינטל: מחשוב ענן ושרתים וכן פיתוח התחום המוגדר כ"האינטרנט של הדברים" המאפשר יישום של תכנות במכשירים שונים בחיי היום יום.

כבר במהלך החג מנהל מרכזי הפיתוח של אינטל בישראל, רן סנדרוביץ', שלח מכתב לעובדים ובו פירוט של לוח הזמנים הצפוי לקיצוצים. על פי הודעתו, חודשיים אחרי אפריל צפויה הנהלת החברה להחליט על תוכניות ייעול ופרוייקטים שיבוטלו או יאוחדו.
עם סיום חופשת החג קיים סנדרוביץ' תדריכים למנהלי הצוותים, בעקבותיהם יתחילו מנהלי הצוותים בשיחות עם העובדים – בחלקן שימועי פיטורין, ובחלקן הזמנה לפרישה מרצון בתנאים מוגדלים.

"מרכזי הפיתוח של אינטל ישראל תורמים רבות לקידום היעדים של אינטל המתחדשת" כתב סנדרוביץ' במכתבו לעובדים והדגיש כי על אף כוונתה של אינטל להתרחב אל מעבר לתחום המחשבים האישיים, "תחום זה הוא עדיין מנוע ההכנסות העיקרי של אינטל". הוא הדגיש את חשיבותם "מרכזי הפיתוח בארץ הפכו לחלק מרכזי בתכנון וביצוע טכנולוגיית התקשורת הקווית והאלחוטית, שמקשרת את כל הדברים החכמים בינם לבין עצמם ובינם לענן. טכנולוגיות החישה וההבנה מאפשרות לנו ליצור מכשירים חכמים יותר, וישראל היא גם בסיס הולך ומתחזק של טכנולוגיית תוכנה, אבטחה וסייבר". מנגד, כתב כי "השינוי הנדרש לא יהיה פשוט ולא יהיה קל", וכי חלק מהשינויים ישפיעו על אנשים ופרויקטים. סנדררוביץ' היצר על כך שההודעה נשלחת במהלך חג הפסח, והתחייב כי אנשים שיושפעו מהשינויים יקבלו על כך הודעה מיד לאחר הפסח.

על אף שהרבעון האחרון של אינטל נחשב לחלש מבחינתה, המשיכה אינטל להגדיל את הרווח התפעולי שלה ב-13%. פיטורי 12 אלף עובדים צפויים להקטין את הוצאותיה ב-1.4 מיליארד דולר.

על פי הערכה שפרסם האתר AnandTech המתמחה בתחום תעשיית השבבים, בכוונת אינטל לעצור את תהליכי הפיתוח של סדרות מעבדי Broxton ו- SoFIA. סדרות שאינן מפותחות בישראל. אולם סגירתן מעידה על נסיגה, לפחות זמנית של אינטל משוק המעבדים לסלולר.

עובדי אינטל בישראל אינם מאוגדים בארגון עובדים, ועל כן – על אף תנאי הפרישה המוגדלים שצפויים לקבל מפוטרי החברה, לעובדים אין אפשרות לקיים משא ומתן עם ההנהלה באשר להיקף הפיטורין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!