דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ג'ורג' קוטל הדרקון- הקדוש החשוב ביותר שלא הכרתם

נדמה לי שנתק הוא העניין המרכזי בסיפור הנוכחי, או לפחות זו המילה הקופצת לי כאשר אני מנסה לסכם לעצמי את חוויית חגיגות גיאורגיוס הקדוש, או בשמן המוכר יותר "חג סנט ג'ורג'" בעיר לוד.
כמה מן הקוראים שמעו על החג הזה? כמה בכלל יודעים שקיימת בעיר לוד כנסיית גאורגיוס הקדוש קוטל הדרקון? והרי השם כל כך אקזוטי ומיוחד, ובכל זאת אני מהמר שרבים מן הקוראים נתקלים בשם הזה לראשונה עם קריאת הכתבה הנוכחית.
לפי המסורת גיאורגיוס הקדוש נולד בלוד בתקופה הביזנטית. הוא היה חייל רומי אשר סירב לצווי הקיסר לדכא את הנוצרים והתוודה כי קיבל על עצמו את הנצרות, וכתוצאה מכך עבר עינויים קשים בתור בוגד עד שראשו נערף. עם הזמן הפך במסורת הנוצרית לקדוש ש"קטל את הדרקון", הדרקון הוא סמל הפגאניות. לפי מספר אגדות גיאורגיוס אף נלחם באמת בדרקון , גבר עליו והרגו ובכך הציל את חייה של נערה.
הוא נקבר במאה השלישית בקפדוקיה עד שבמאה החמישית הובא ראשו בחזרה ללוד, לקבורה מחודשת. לאחר מכן הפכה לוד, כן כן, לוד שאתם (לא) מכירים, למוקד עליה לרגל של צליינים מאחר וגיאורגיוס היה לאחד הקדושים החשובים ביותר לעולם הנוצרי והחשוב ביותר בנצרות האורתודוכסית.
גיאורגיוס הוא אף הקדוש הפטרון של מספר מדינות בעולם- אנגליה, אתיופיה, גיאורגיה, מונטנגרו, ליטא וקטלוניה (זה מסביר את המגוון האנושי הגדול בחגיגות בכנסייה), ועכשיו תשאלו את עצמכם איך ייתכן שלא שמעתם ולא ידעתם דבר אודות קדוש החשוב כל כך לדת השלטת ב- 157 מדינות בעולם, והחולשת על למעלה מ- 2.3 מיליארד מאמינים, לפי ויקיפדיה.
וכך, בכל שנה, ב- 16 לנובמבר בדיוק, נערכות בלוד חגיגות גיאורגיוס הקדוש, יום המציין את העברת ראשו של הקדוש בחזרה אל לוד…
למרות שחגיגות העברת הראש הערוף ממקום למקום נשמעות מעט קריפיות, החג מצויין באווירה שמחה מאד, בהתאספות של כל תנועות הנוער הנוצריות למצעד שמח, תחפושות ותפילות ואווירה מוארת וחגיגית. בזמן המיסה המרכזית, בשעות הבוקר, משתתף בדרך כלל הפטריארך היווני אורתודוכסי והטקס נערך בהשתתפות כל הבישופים בישראל. עד כדי כך חשוב האירוע וחשוב המקום לעולם הנוצרי.
אלא שהפעם לא הפטריארך הקדוש לא נכח בחגיגות, ומסתבר שהסיבה היא מחלוקת גדולה בין הכנסייה ובין מדינת ישראל, מחלוקת שכמובן לא ידעתי עליה, ואני מהמר שגם הקוראים לא.
עד כדי כך עמוק המשבר שהפטריארך הרחיק לארצות הברית כדי לנסות להשפיע שם ולפעול למען האינטרסים של הכנסייה, גם במחיר של היעדרות מן האירוע החשוב כל כך למאמינים. מסתבר, בחיפוש מידע שערכתי, שיש מחלוקת גדולה בין הממסד הנוצרי בישראל ובין מדינת ישראל המבקשת להלאים קרקעות אשר בבעלות הכנסייה שעליהן נבנו בניני מגורים, ואף קרקעות כאלו שכבר נמכרו ליזמים פרטיים. מחלוקת נוספת היא דרישתה של עיריית ירושלים לגבות ארנונה מנכסים שונים בבעלות הכנסייה, דרישה אשר לטענת הנוצרים מפירה סטטוס קוו והסכמים בינלאומיים.
אין לי ספק שלא ידעתם דבר וחצי דבר על המחלוקת הזו בין מדינת ישראל וממסד הכנסייה הנוצרית כאן. אין לי ספק שלא ידעתם גם שבתוך המשבר הנוכחי סגרו הנוצרים בצעד הפגנתי וחריג את כנסיית הקבר בירושלים בסוף פברואר 2018, מן האתרים החשובים בעולם כולו עבור הנצרות, צעד שארע לאחרונה רק לפני 20 שנים עקב אירוע אלים שהתקיים בתוך הכנסייה ולא קרה מאז.
כך נראה נתק, אמרתי לעצמי, ואולי הרגע שחידד לי יותר מכולם את הנתק בין האוכלוסיות, בין עדות וקהילות ובין האנשים עצמם היה ברגע הראשון ממש כאשר רק חניתי את רכבי באיזור הכנסייה, ולא ידעתי היכן היא בדיוק (היא הייתה לא יותר מ- 50 מטרים ממני, פניה ימינה מן הצומת שלפניי).
שאלתי תושב מקומי שבדיוק יצא מאחד הבתים עם עיתון הבוקר, יהודי כבן 60, האם יודע היכן כנסיית ג'ורג' קוטל הדרקון. הוא הביט בי, צמצם את עיניו, חשב לרגע ואמר: "כן, שמעתי על המקום הזה, אני חושב שפעם אפילו הייתי שם, לא יודע איפה זה, איפשהו כאן באיזור אני חושב"…
והכנסייה הזו, מהחשובות כאמור בארץ ובעולם כולו, הייתה 50 מטר מאיתנו, יוסיין בולט רץ את זה בפחות מ- 5 שניות, ומי יודע כמה שנים גר היהודי במקום ועדיין לא ידע בדיוק היכן היא
ואחרי שסיפרתי בכל הפוסט הנוכחי על הקדוש גיאורגיוס שלא הכרתם, על חגיגות החזרת ראשו הערוף לעיר הולדתו לוד ועל כנסיית ג'ורג' קוטל הדרקון שלא הכרתם (כנסייה שנבנתה אגב בתחילת המאה השלישית לספירה, נהרסה ונבנתה שוב ושוב עד שנבנתה בפעם האחרונה בשנת 1872 במבנה העומד עד היום), נותר רק לשאול… כמה מן הקוראים מכירים בכלל… את העיר לוד?
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!