דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

14,300,000,000 ש"ח! / ועדת הכספים דחתה את בקשת האוצר לממש את עודפי התקציב של 2015

האוצר ביקש להעביר לתקציב 2016 סכום עתק שלא מומש ב-2015. ועדת הכספים סירבה ודרשה הסברים מדוע לא מומש התקציב, ולמה הוא ישמש עתה. ח"כ בירן: "נבחרי ציבור, ולא פקידי האוצר, צריכים להחליט אם תקציבים ימומשו או ישמשו לכיסוי החוב"

גפני וכחלון (פלאש90)
גפני וכחלון (פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דיון מיוחד שקיימה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת הגיע לכדי עימות חזיתי בין חברי הכנסת, מהקואליציה והאופוזיציה יחד, ובין נציגי האוצר. הרקע לעימות: בקשת משרד האוצר להעברת עודפי תקציב על סך 14.3 מליארד שקלים מבלי להעביר לחברי הועדה את הנתונים והנימוקים הנדרשים.

חברי הועדה, בראשות היו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הזכירו לנציגי משרד האוצר את הנוהל שגובש ואושר בועדה לצורך אישור העברות תקציביות ועודפי תקציב משנה לשנה, רק לאחרונה, במושב הקודם של הכנסת.

בסיכום הדיון הודיע היו"ר גפני לנציגי האוצר – סגנית ראש אגף התקציבים יעל מבורך ואיתי טיומקין – כי הועדה מסרבת לאשר את ההעברות התקציביות למעט אישור העברה בסך 100 מליון שקלים לקרן לרווחת ניצולי השואה. גפני אמר לנציגי האוצר בדיון "תעשו שיעורי בית ואז תחזרו לכאן עם העודפים כשהם מנומקים ומפורטים בהתאם לנוהל הוועדה. אז בלבד נדון בהם ונשקול לאשרם".

פרוצדורה או מהות?

על פי הנוהל החדש נדרשים נציגי האוצר להציג היסטוריה של עודפי תקציב והעברות תקציביות משלוש השנים האחרונות עבור כל סעיף תקציב. זאת על מנת לאפשר לחברי הכנסת לוודא כי העברות התקציבים משנה לשנה, לא נובעות ממדיניות שמטרתה לעקוף דיון ציבורי בעת העברת התקציב בכנסת וכן לאתר מצבים בהם תת-ניצול תקציבי (כלומר כאשר שר או משרד ממשלתי לא מוציא את כל הכספים שמותר לו להוציא לטובת אזרחי המדינה בתקציב המאושר – ע. כ.) נובע מכשלי ביצוע במשרדי הממשלה.

כדוגמא למצבים דומים שאירעו בעבר הלא רחוק נתן חבר הכנסת רוזנטל (המחנה הציוני) את הכשלים בביצוע בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים ובפרויקט חפירת הרכבת בתל אביב שגרמו לעיכובים רבים ולבזבוז של עשרות מליארדי שקלים. לטענת רוזנטל הבזבוז והסחבת יכלו להימנע אם חברי הכנסת היו חשופים לכך שהתקציבים שאושרו לטובת הפרויקטים לא מנוצלים ועוברים משנה לשנה.

ועדת הכספים – חותמת גומי?

בדיון הציגו נציגי האוצר נתונים המראים כי כ-10% (!) בקירוב מהתקציב בשנים האחרונות מומשו באופן שונה מזה שאושר בחוק התקציב. בשנת 2012 אישרה ועדת הכספים העברות תקציב מסעיף לסעיף בסך של 32 מיליארד ש"ח, בשנת 2013 אושרו העברות בסך 23 מיליארד ש"ח ובשנת 2014 אושרו העברות בסך 32 מיליארד ש"ח.

הנתון המטריד ביותר היה דווקא זה של שנת 2015. בשנה זו אושר התקציב כחודש וחצי לפני סוף שנת התקציב. חרף עובדה זו במהלך 40 הימים שחלפו מאישור התקציב לתום השנה אישרה הועדה שינויים והעברות תקציביות בסך 8 מליארד ש"ח.

נתון מעניין נוסף שעלה, וגרר ביקורות מחברי הכנסת של האופוזיציה, היה שבכל פעם שהכנסת אישרה תקציב דו-שנתי, בשנה השנייה לתקציב נוצר צורך גדול יותר בהעברות תקציביות ושינויים באישור הועדה על מנת לתקן סטיות משמעותיות מהתחזיות.

גפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90
גפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90

נושא שינוי התקציב באישור ועדת הכספים במהלך השנה גרר בשנים האחרונות ביקורת רבה, ורבים העירו שחברי ועדת הכספים, בדרך כלל, אינם מודעים כלל לשינויים אותם הם מאשרים באופן סיטונאי, ושלא ניתנת להם נגישות למידע הכרחי כדי להחליט בנושאים חשובים אלו.

אך במהלך הדיון הציגו מבורך וטיומקין מהאוצר עמדה כי ההעברות התקציביות הן עניין טכני הנובע משיטת ניהול התקציב. בתגובה לטענה זו אמר יו"ר הועדה גפני "כשיש עודפים במשרד האוצר שלא נוצלו ע"י המשרדים אני רוצה לדעת למה?"

הבעיה הקשה – תת-ניצול תקציבי

חבר הכנסת טרכטנברג (המחנה הציוני) הוסיף לדבריו של גפני ואמר "עודפים והעברות תקציביות הם עניין מורכב. יש סיבות שונות לעודפים שונים ולהעברות השונות. חלק מהסיבות ראויות ותואמות את כוונת המחוקק באישור התקציב וחלק לא. חלקן הן צורך טבעי של המערכת במעבר משנה לשנה וחלקן לא. לכן אנחנו רוצים את הפירוט והנימוק לכל בקשה. חשוב לנו להבין מתי תת ביצוע נובע מכשל ניהולי או מהחלטות לא נכונות במשרדים".

אך כאמור, הבעיה הקשה שהתעוררה בדיון קשורה לעובדה שכספים שלא נוצלו על ידי משרדים ממשלתיים, ואין לגביהם התחייבויות ספציפיות של המשרד הממשלתי, נלקחים למעשה מאזרחי המדינה ואינם משמשים לייעודם. המשמעות היא שהכנסת החליטה בחוק לתקצב נושא מסוים, אך הכסף אינו מועבר לטובת המטרה עליה החליטה הכנסת.

מבורך וטיומקין ייצגו בדיון את עמדת האוצר הקבועה, המכתיבה כי עודפי התקציב, כלומר הכספים הבלתי-מנוצלים עוברים באופן אוטומטי לכיסוי הגירעון הלאומי. עמדה זו קוממה את חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני): "קבענו נוהל מעולה לשינויים בתקציב ובכלל זה להעברת עודפים, איך יכול להיות שהאוצר לא מגיש את הבקשות בהתאם?" הזדעקה בירן.

"אנחנו לא מוכנים שעודפי תקציב ילכו אוטומטית ילכו לסגירת החוב" המשיכה בירן. "אולי במקרים רבים עדיף שיאפשרו שינויים בסדרי עדיפויות ויתגברו סעיפים שנמצאים בחסר".

עוד אמרה בירן "כמו שהחלטה להקצות כספים למטרות שונות נמצאת בידי הכנסת גם החלטה לותר על הקצאת הכסף ולהעבירו לכיסוי החוב צריכה להיות בידי הכנסת. כשהם מביאים לנו את התקציב לאישור הם כבר יודעים על סעיפים שלא יבוצעו ויועברו לצמצום החוב." 

במהלך הדיון נרשמה תקרית, כאשר איתי טיומקין מהאוצר הניף ידו בביטול לנוכח דברי חברת הכנסת בירן ושאלות הח"כים האחרים, וזכה לביקורת חריפה מח"כ בירן. בסיום הדיון המשיכו חברי הכנסת ונציגי האוצר בוויכוח מחוץ לאולם הועדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!