דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דו"ח האנטישמיות

אנטישמיות / ירידה במספר האירועים האלימים נגד יהודים, אך עליה באכזריותם

מרכז קנטור סבור כי האלימות מופנה כלפי השעיר לעזזאל התורן - המהגרים המוסלמים. לצד זה התבטאויות השנאה, תיאוריות הקונספירציה ועלילות הדם כלפי יהודים - ממשיכות ומתגברות.

צילום: סוכנות AP/ ארכיון
צילום: סוכנות AP/ ארכיון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2015 חלה ירידה של 46% באירועי אלימות פיזית כנגד יהודים, כך מדווח הקונגרס היהודי האירופי ומרכז קנטור לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב. עם זאת חלה עליה והחמרה בהתבטאויות אנטישמיות בכלל.

פרופ' דינה פורת, יושבת ראש המרכז, הסבירה כי לעומת האירועים האנטישמיים שהתמעטו במידה רבה בכלל הארצות, "האנטישמיות המילולית והחזותית בדמות סרטים והתבטאויות, עלתה. בעיקר באירופה המרכזית והמערבית". במרכז קנטור מציינים כי אירועי האלימות עצמם הפכו אכזריים ורצחניים יותר, וכי חלה עליה באיומים כלפי יהודים, בעיקר בנשק חם.

במהלך שנת 2015 ניטר מרכז קנטור 410 אירועי אלימות אנטישמיים, וזאת בהשוואה ל-766 בשנת 2014. מדובר במספר הנמוך ביותר בעשור האחרון.

תקריות אלימות על רקע אנטישמי בשנת - 2015 גרפיקה: דבר ראשון
תקריות אלימות על רקע אנטישמי בשנת – 2015 גרפיקה: דבר ראשון

את הירידה במספר האירועים האלימים מסבירים במרכז קנטור בהגברת אמצעי הביטחון וההגנה המשטרתיים והצבאיים במוסדות יהודיים ולא יהודיים המועדים להוות יעד לטרור, בעקבות ריבוי אירועי הטרור באירופה (שרלי הבדו, היפר כשר, הפיגועים בפריז בנובמבר בהם נהרגו מאות בני אדם והפיגוע בבריסל בינואר 2016). סיבה נוספת עליה מצביעים במרכז קנטור היא הסטת תשומת הלב של הימין הקיצוני באירופה מהיהודים אל עבר המהגרים המוסלמים, אשר למעלה ממיליון מהם היגרו לאירופה במהלך השנה האחרונה. כמו כן מציינים במרכז כי רמת האלימות האנטישמית בעולם נוטה לעלות בעקבות עימותים צבאיים בין ישראל לשכנותיה, ושנת 2015 היתה שקטה יחסית מבחינה זו.

במרכז הביעו חשש מהתחזקות הימין הקיצוני באירופה. בין היתר עלייתן של מפלגות ניאו-נאציות בהונגריה, סלובניה ויוון. מיכאל שינקמן, מרצה באוניברסיטת תל אביב הסביר כי "בשלב הזה הכעס מוכוון למהגרים מוסלמים ולא ליהודים, אבל אנחנו יודעים מניסיון, שאדם זועם וכועס הסבור שאלימות היא כלי פוליטי לגיטימי – יכול לכוון את האלימות הזו כלפי כל מיעוט שיבחר. כרגע זה לא היהודים אבל לעתיד אין לדעת. אנחנו רואים צמיחה בעליית הימין הפופוליסטי שבו יש תמיכה בישראל. אולם תמיכה זו נשענת על ראיית ישראל כאויב של האיסלם". לדבריו הימין הפופוליסטי אינו תומך ביהודים המקומיים בקהילות שלהם. שם הם דווקא רוצים להגביל את זכויותיהם. ברגע שמדובר ביהודים באירופה שדורשים זכויות (של כשרות לדוגמא) הם מתנגדים ומתייחסים אליהם כאל זרים וכאיום "לכן העליה של הימין הקיצוני מדאיגה לטווח הארוך".

תקריות אלימות על רקע אנטישמי בשנת - 2015 גרפיקה: דבר ראשון
תקריות אלימות על רקע אנטישמי בשנת – 2015 גרפיקה: דבר ראשון

בשמאל האירופי, הסבירה פרופ' פורת כי בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS נעשה שימוש תדיר בסמלים ובטרמינולוגיה אנטישמית. עו"ד אריה צוקרמן, יועצו של ד"ר קנטור יושב ראש הקונגרס היהודי האירופה הסביר כי "האנטישמיות החדשה, האנטי-ישראליות, היא לא פרפרזה. זה המצע לצמיחת האנטישמיות באירופה שהיא קלאסית לחלוטין". לדבריו בארצות סקנדינביה, בהולנד ובבלגיה מדווחות הקהילות היהודיות על צמצום הוראת השואה בבתי הספר בעקבות לחץ של השמאל: "כשמתכחשים ללימוד השואה באירופה מצדיקים זאת במה שישראל עושה בעזה ובמצב במזרח התיכון". צוקרמן נתן כדוגמא את התבטאויות חברי הלייבור בבריטניה: "מה שהחל בביקורת כלפי ישראל וההתנהלות שלה כאן, הפך להתבטאויות על זכות הקיום של ישראל, ועבר להאשמת היהודים באירועי הטירור בצרפת ובבלגיה. זו ממש אנטישמיות קלאסית. לקחת את ישראל ואת היהודי ולהאשים אותו בכל מה שקורה באירופה".

פרופ' פורת הציגה תיאוריות קונספירציה נוסח הפרוטוקולים של זקני ציון שנפוצו לאחרונה באירופה: "יהודים וישראל מואשמים בגלי המהגרים לאירופה. זה נשמע קוריוז אבל זה לא" לדבריה הטענה היא כי ישראל והיושבים בה מעוניינים שהמזרח התיכון יתרוקן, ולכן ארגנו את המלחמה בסוריה והקימו את דאע"ש. כמו כן נטען, כי על ידי הבאת גלי המהגרים ישראל מסכסכת את המוסלמים והנוצרים זה בזה.  לדבריה התיאוריות מזכירות תיאוריות קונספירציה שנפוצו בעקבות נפילת התאומים.  שגרסו כי מדובר ביוזמה של המוסד.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!