דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אל דומי לנו / יום הזכרון לשואה ולגבורה ננעל בעצרות בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי

הנשיא ריבלין ושר הביטחון יעלון, הדגישו בנאומיהם את המחויבות העמוקה של החברה הישראלית להגן על עצמה ללא מורא, ובאותה העת לשמור על צלם האדם

דוד טברסקי

בבית לוחמי הגטאות ובמוזיאון בקיבוץ יד מרדכי התקיימה אתמול בערב עצרת הנעילה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2016.

הטקס בבית לוחמי הגטאות עמד בסימן 20 שנה לפתיחת המוזיאון יד לילד המספר את סיפורים של הילדים היהודים בשואה. בעצרת השתתפו מעל ל 4000 משתתפים;  אנשי כוחות הבטחון, ניצולי שואה וחניכי תנועות הנוער השונות. בטקס נשא דברים נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

שר הביטחון בטקס בקיבוץ יד מרדכי – "עלינו לזכור, כי גם כשאנו נאלצים להפעיל את כוחנו הצבאי, עלינו להקפיד על התנהגות מוסרית וערכית, אף שאויבינו נוהגים באכזריות ומשתמשים בבני עמם כבמגן אנושי."

"ביום הזה אנו עוצרים לרגע מהמולת השגרה המאפיינת את חיינו כאן, זוכרים את אלו שחייהם נגזלו מהם בברוטליות ובשיטתיות רצחנית, שאינה יודעת שובע" אמר הנשיא בפתח דבריו. "אנו עדים למצעד איוולת מחליא של גורמים אנטישמיים במפלגת הלייבור. וקולות ממסדיים מתבטאים באופן שלא היה מבייש את הדר שטרימר, כאן בארצנו, גורמים קיצוניים וציניים מנסים ליצור בריתות וקשרים עם מפלגות וקבוצות של שונאי זרים ואנטישמיים, התומכים למראית עין במדינת ישראל" ריבלין התייחס להתבטאויות האנטישמיות של חברי מפלגת הלייבור הבריטית ולמפגש חברי כנסת ופעילים פוליטיים עם מפלגות ימין אירופאיות.

ריבלין בחר להזכיר את חשבון הנפש אותו עברה ועוברת החברה הגרמנית לאחר השואה ולקשריה עם ישראל – "לא הכספים הצדיקו ומצדיקים את הפרק החדש ביחסי ישראל-גרמניה. קבלת האחריות וההתמודדות הציבורית של גרמניה עם פשעיה, הם המצדיקים פתיחת פרק חדש".

בקיבוץ יד-מרדכי, על גבול עזה, התקיים טקס נעילה בו השתתפו שר הבטחון משה (בוגי) יעלון (הליכוד) וחבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד).

"71 שנים חלפו מאז הוכתה גרמניה הנאצית והוכו אלו אשר סייעו לה, והעולם החל להיחשף לממדי הזוועה 71 שנים אחרי, והאנטישמיות, הכחשת השואה ושנאת היהודים עדיין קיימות. הן לובשות צורה ופושטות צורה באופן המחייב אותנו להיאבק בהן בנחרצות, בקול רם וברור, תוך הכרה ואמונה בדרך ובצדקתה". אמר השר יעלון

"במאבקנו זה, ובעקבות ההיסטוריה שלנו ומי שאנחנו, אנו חייבים לשמור על אמות מוסר גבוהות ועל מצפון אנושי, ללא פשרות. עלינו לזכור, כי גם כשאנו נאלצים להפעיל את כוחנו הצבאי, עלינו להקפיד על התנהגות מוסרית וערכית, אף שאויבינו נוהגים באכזריות ומשתמשים בבני עמם כבמגן אנושי. זה ההבדל בינינו לבינם. אנו חייבים, פשוט חייבים, לשמור על ערכינו היהודיים הנעלים. לחזק את דרכנו וצדקתה. אין לנו אפשרות אחרת, פן נאבד, כי אין לנו ארץ אחרת".

יאיר לפיד בטקס בקיבות יד מרדכי צילום:פלאש90
יאיר לפיד בטקס בקיבות יד מרדכי צילום:פלאש90

יעלון בחר בנאומו להתייחס גם לערביי ישראל, "עלינו להילחם בקהות החושים אשר עלולה להשתלט עלינו אל מול הסתה פרועה של גורמים קיצוניים כלפי מיעוטים, בעיקר ערביי ישראל – אזרחים שווי זכויות שחובתנו להוסיף ולקדמם כחלק משמעותי ותורם בחברה הישראלית"

"השואה לימדה אותנו שעלינו לשרוד, בכוחות עצמנו, שאסור לסמוך על אף אחד, שאיש לא יבוא להציל אותנו אם לא נציל את עצמנו." אמר שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, בנו של יוסף-טומי לפיד, ניצול השואה. "הברירה היא בין כומתת האסירים המפוספסת של סבא שלי, לכומתת השיריונר של הבן שלי. החמאס, החיזבאללה, כל אויבינו, צריכים לדעת שעם כל הכאב, הם לא ישברו אותנו לעולם. השואה לימדה אותנו שמול כוח אנחנו צריכים להציב כוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!