דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
וטרנים

יום הניצחון על גרמניה הנאצית / הווטרנים צעדו אתמול מלאי גאווה ברחובות ירושלים

הגיבורות והגיבורים היהודים זוכים בשנים האחרונות לכבוד המגיע להם בציבוריות הישראלית. "זה מרגש לראות צברים מתעניינים בסיפורי הווטרנים" אומרים פעילים.

דוד טברסקי

אתמול (ראשון) התקיימה בירושלים הצעדה המרכזית לציון יום הניצחון על הנאצים. אירועי יום הניצחון מצויינים בארץ בכ-20 צעדות עירוניות, גדולות וקטנות, ומשתתפים בהם כעשרים אלף אנשים.

ברחובותיה המרכזיים של עיר הבירה צעדו כ-500 וטרנים (ותיקים, יוצאי צבא – ד.ט.) ומשפחותיהם, לוחמים ולוחמות יהודים ממועדוני וטרנים מכל הארץ, שלחמו בשורות הצבא האדום במלחמת העולם השנייה. בטקס שהתקיים ברחוב הלל התאספו כ-2,000 איש. בראש הטקס והצעדה עמד ארגון הווטרנים הישראלי בראשות אברהם גרינזאייד (92). באירוע נכחו ונאמו שר הקליטה, זאב אלקין (הליכוד). שרת הקליטה לשעבר, סופה לנדבר (ישראל ביתנו), נציגת האופוזיציה ציפי לבני (המחנ"צ) וראש העיר ניר ברקת. לצד הלוחמים השתתפו חיילי צה"ל, אנשי כוחות הביטחון וחניכי תנועות הנוער.

טקס יום הניצחון בירושלים. צילום: דבר ראשון.
טקס יום הניצחון בירושלים. צילום: דבר ראשון.

מיכאל גאנשין בן ה-90 היה אחד מהצועדים. גאנשין נולד במוסקבה אך בגיל צעיר עבר לבלארוס. בגיל 15 שיקר בקשר לגילו והתגייס לצבא. הוא נלחם תחילה בבלארוס וסיים את מלחמת העולם השנייה בחזית הצפונית. מיכאל עלה לארץ ב-1993, ומאז גר בירושלים ומגיע לצעדה כל שנה. בסוף הצעדה הציע לו מתנדב מד"א כיסא גלגלים וליווה אותו לטקס. "אני אמנם זקן וחולה. אבל זה אירוע שאני לא אפספס עד היום שאני אמות", אמר בגו זקוף.

הווטרן מיכאל גאנשין בן ה-90 צילום: דבר ראשון
הווטרן מיכאל גאנשין בן ה-90 צילום: דבר ראשון

"עברו הרבה שנים, שנים בהן לא הכירו את את הסבים והסבתות שלנו שצעדו ברחובות עם מדליות ועיטורים, היום אני חושב שכולם יודעים מי הם ומה הם הווטרנים, ומהי תרומתם החשובה לאנושות", אמר השר אלקין. "אלפי גיבורות וגיבורים חיים עדיין בינינו כאן בארץ. במשך שנים כאשר נאבקנו על ההכרה באותם גיבורים אמרו לנו: למה אתם עושים את זה? גם ככה כולם ימותו בקרוב. התשובה לטענות המופרכות האלו נמצאת כאן. כאשר אנחנו פוגשים אתכם שנה מדי שנה, אתכם ואת הילדים שלכם. אנחנו פוגשים פה דור צעיר שצועד עם תמונות של בני משפחתו ורוצה לזכור ולהכיר את מעשי הגבורה שלכם".

"לצערי ובושתי הרבה, גיליתי את סיפורי הגבורה הרבים והמדהימים שלכם רק כאשר נכנסתי לנעלי שרת הקליטה", התוודתה ציפי לבני. "במהלך תפקידי נחשפתי לעשרות סיפורים מדהימים, של דור אמיץ שהציל את העולם. עמדתי על ההבנה העמוקה שאם לא גבורתכם – מדינת ישראל שלנו לא הייתה קמה לעולם, כי לא הייתה אפשרית מדינת היהודים ללא השמדת המפלצת הנאצית. אני חושבת שקרה שינוי והחברה הישראלית למדה להכיר את סיפור גבורתכם, גם אם אוחר מדי".

אלקין: "עברו הרבה שנים, שנים בהן לא הכירו את את הסבים והסבתות שלנו שצעדו ברחובות עם מדליות ועיטורים. היום אני חושב שכולם יודעים מי הם ומה הם הווטרנים, ומהי תרומתם החשובה לאנושות"

יום הנצחון על גרמניה הנאצית מצוין מדי שנה ברחבי העולם, אם כי ישנו שוני בתאריך המצוין במדינות שונות. מדינות המערב מציינות יום זה ב-8 למאי, היום בו נכנע הצבא הנאצי בפני הצבא האמריקאי, לפני 71 שנים. אך הצבא הנאצי נכנע בפני צבאו של סטאלין רק מאוחר יותר, ב-9 למאי 1945, ועל כן זהו התאריך המצוין כיום ברוסיה, וגם בארץ.

מנהג הצעדה של הלוחמים במרכזה של העיר התקבע גם בישראל. מדי שנה עשרות אלפיי וטרנים יוצאי הצבא האדום צועדים ברחובות במדים מעוטרי אותות ההוקרה על גבורתם במלחמה. היום נחשב ליום זיכרון כללי לכל נפגעי המלחמה ולא רק החיילים שנלחמו בחזית, והצועדות והצועדים מציינים גם את מותם של עשרות מליוני אזרחי סובייטים במלחמה, בינהם כ-12 מיליון חיילים.

טקס יום הניצחון בירושלים. צילום: דבר ראשון.
טקס יום הניצחון בירושלים. צילום: דבר ראשון.

בשורות הצבא האדום לחמו כמיליון וחצי חיילים יהודים וכשליש מהם נהרגו. רבים מהיהודים זכו לאותות הוקרה גבוהים, בינהם גם קצינים בכירים רבים.

אך מעבר לצעדה המסורתית, מתפתחות לאחרונה דרכים נוספים לציון היום בעל המשמעויות הלאומיות והבינלאומיות. קבוצה של צעירים שעלו לארץ מארצות ברית המועצות לשעבר תיעדה סיפורים של וטרנים, וביקשה להביא את סיפורם לקהל הישראלי שאינו מכיר את סיפורם. הפרוייקט נעשה במתכונת של 'זיכרון בסלון', והופעל על ידי קבוצה המכנה עצמה 'הבריגדה התרבותית', שהיא גם חלק מתנועת 'דור 1.5', תנועה של צעירים ישראלים דוברי רוסית.

"קיבלנו כ-1000 הצעות מווטרנים ברחבי הארץ לבוא ולספר את סיפורם", מספרת אלכס ריף, 30, מיוזמות הפרוייקט וחברה ב'דור 1.5'. "זה מרגש מאוד לראות גם את העניין הגובר בקרב ישראלים צברים, שלא כל כך מכירים את הסיפורים האלו, וגם את ההיענות המרשימה של כל הווטרנים, שחלקם הגדול כבר מזמן עבר את גיל ה-90, לבוא, לשתף ולספר. חוץ מזה השקנו אתר מקיף שמספר את הסיפורים השונים, מביא עדויות על המלחמה מפי נשים וגברים שלחמו במלחמה. האתר גם מספר את תפקידן המיוחד של הנשים שאיישו את העורף התעשייתי כשכל הגברים עזבו לקרב והיו חלק בלתי נפרד מהניצחון. גם גיבורי העיר לנינגרד, שכמיליון מהם נהרגו במצור האכזרי על העיר שנמשך כמעט שלוש שנים, אך נשארו בה, לחמו ומנעו ממנה להיכבש ע"י הנאצים."

עוד נודע אתמול כי ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) פנתה לשר החינוך נפתלי בנט וקראה לו "להכניס לתכניות הלימודים את סיפורי הגבורה והניצחון על הצורר הנאצי, ובכך לחשוף את תלמידי ישראל לחלק חשוב מאין כמותו בהיסטוריה של עמנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!