דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נצר אחרון

נצר אחרון / 150 מחללי מלחמת העצמאות היו נצר אחרון למשפחתם שנספתה בשואה

לכבודם, התקיים שלשום (שני) טקס בשביל המחבר בין 'יד ושם' להר הרצל. "חללי נצר אחרון מעמידים אותנו במבחן תדיר אל מול החברה שלנו" אמר שר הביטחון.

דוד טברסקי

טקס הזכרון לחללי נצר אחרון בהר הרצל התקיים ביום שני השבוע. הטקס שנערך זו השנה ה-13 ציין את זיכרם של 150 חללי מערכות ישראל, ניצולי וניצולות שואה שעלו לארץ לבדם, בהיותם נצר אחרון למשפחתם שנספתה בשואה, ומצאו את מותם במלחמת השחרור. הטקס נערך במעמד שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (הליכוד) ושר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי). כמו כן, השתתפו בטקס נציגים של משרד הביטחון, צה"ל ו-2000 תלמידות ותלמידים מבתי ספר ברחבי הארץ.

"עד לפני 13 שנה רק מספר עמותות וארגונים, בעיקר של ניצולי שואה וותיקי מלחמת השחרור ציינו את זכרם המיוחד של חללי נצר אחרון, מכיוון שכפי שמם, אין אנשים פרטיים אשר זוכרים את חייהם ומותם של גיבורים אלו. כאן בטקס לא תמצא אף לא קרוב משפחה אחד". מספר אריה מועלם, סמנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף משפחות והנצחה. "ואז הוחלט להקים אנדרטה ממלכתית ולציין את היום באופן ממלכתי. האנדרטה הוקמה במיוחד בקצה של ההר, הכי קרוב ל'יד ושם' מכיוון שהיא מסמלת באופן הכואב ביותר את המעבר משואה לתקומה. תלמידי ישראל סללו כאן שביל המוביל מהאנדרטה לכיוון 'יד ושם'".

טוראי פסח וולודינגר צילום: מתוך אתר הפלמ"ח
טוראי פסח וולודינגר צילום: מתוך אתר הפלמ"ח

"חללי נצר אחרון מעמידים אותנו במבחן תדיר אל מול החברה שלנו. דמותה ואופייה" פתח בנאומו שר הביטחון, "מדינת ישראל עומדת איתן כ-68 שנים. אך כל זאת נוכח קורבן גדול של מיטב בנינו ובנותינו. האיומים על מדינת ישראל לא פסקו, ועדיין אנחנו עומדים כיום מול גורמים שמסרבים להכיר בביתו הלאומי של העם היהודי". בהמשך נאומו התייחס יעלון לתלמידים הרבים שנכחו באירוע "המלחמה הכורכת את חיינו לא יכולה להסיט אותנו מחובתנו לחיים של מוסר וטוהר הנשק. לכמיהה של חברה שמאמינה בשיוויון ובשלום. חובתכם לקבל כל אדם באשר הוא אדם. במיוחד את השונה והאחר. יהיו רגישים לחבריכם וסובככם. חתרו לחברה שיוויונית וחומלת. לשונה ולאחר מכם. או בקיצור. פשוט יהיו אנשים , זה הדרך הראויה והנכונה ביותר ללכת לאור מורשתם של חללי נצר אחרון".

שר הביטחון בנאום בטקס 'נצר אחרון' צילום: דבר ראשון
שר הביטחון בנאום בטקס 'נצר אחרון' צילום: דבר ראשון

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס בנאומו לחשיבות המיוחדת של הדור הצעיר בזכרון חללי נצר אחרון ושורדי השואה. "תלמידים יקרים, הנכם הדור האחרון שיכיר ניצולי שואה. עליכם תהיה מוטלת האחריות לזכור את סיפורם של ניצולי השואה ובינהם את סיפור חללי נצר אחרון אשר מסרו את חייהם למען דבר שהוא גדול מכולנו – שהוא מדינה יהודית בארץ ישראל. הייעוד שלנו הוא לקיים כאן חברת מופת בארץ ישראל".

אנדרטת נצר אחרון. צילום: פארוק מתוך ויקימדיה קומונס
אנדרטת נצר אחרון. צילום: פארוק מתוך ויקימדיה קומונס

האמן מיכה אולמן יצר את אנדרטת נצר אחרון לפני כ-13 שנה. האנדרטה היא בצורת בור, המסמל את התהום שאין לכסותה בנפילת חללי נצר אחרון, מכיוון שאין איש אשר יזכור אותם אישית. ליד האנדרטה ממוקם המכסה שלה בצורת חץ, הפונה לכיוון ירושלים ועליו שמות של מספר חללים.

"150 חללי נצר אחרון הם חללים שאין להם משפחות או אנשים שיזכירו את שמותיהם. לא פעם שאלתי את עצמי איך בנאדם ששרד את השואה התנדב והתגייס ללחימה. אין לכך תשובה ברורה" עדן ליותטר, תלמידת כיתת י"ב בבית ספר עירוני א' במודיעין

מועלם מספר שכדי להגיע לסיפורי הניצולים, האגף שכר צוות חוקרים שהעלה מכל 4000 החללים של מלחמת העצמאות, את שמותיהם של אלו שאין להם משפחות והגיע ל-150 שמות, אותם מזכירים באנדרטה ומזה כ-13 שנים מציינים בטקס ממלכתי.

"מקום מיוחד בקיום הטקס ובזיכרון יש לתלמידי ישראל. בכל שנה חניכי המש"צים (מדריכי שלח צעירים) לומדים לעומקם סיפורים של שניים או שלושה חללים ומעלים מסכת קצרה על חייהם. המפעל כולו מבוסס על יצירה של התלמידים ומוקדש להם, לכן אנחנו מקפידים להזמין לכאן כמה שיותר תלמידים שישאו את הסיפור", מספר מועלם בהתרגשות.

המש"צים בטקס 'נצר אחרון' צילום: דבר ראשון
המש"צים בטקס 'נצר אחרון' צילום: דבר ראשון

במהלך הטקס העלו חניכי המש"צים של מרחב ירושלים, מסכת עם סיפורם של שלושה מהחללים, בינהם פסח וולדוינגר.

ביוני 1941 נרצחו כ-160,000 מיהודי חבל בוקובינה על ידי רוצחים רומנים ואוקראינים וכ-150,000 גורשו לטרנסניסטריה שבמערב אוקראינה. רובם נרצחו תוך כדי גירוש ובזמן השהות שם. כל משפחתו של פסח נרצחה בטרנסניסטריה והוא לבדו שרד. במהלך המלחמה התגלגל בין בתי יתומים שונים, ב-1945 עלה לארץ במסגרת עליית הנוער כשהוא בן 16.

בארץ התחנך בחברת הנוער בכפר יחזקאל עליה כתב ביומנו: "מאושר הייתי כי הוחזר לי חלק ממה שהנאצים שדדו ממני, חיי משפחה. יתרון גדול למושב בזה, ובפרט כשהוא מקבץ ילדים מהמחנות אשר הם צמאים לחיי משפחה, כי בעודם ילדים נעשו יתומים ולא הספיקו לחיות את חייהם עם משפחתם. יתרון שני הוא בשטח העבודה, במושב, ובמושב כפר יחזקאל יכולים לקבל הכשרה יסודית בכל ענפי המשק, וטוב יעשה חבר המושב אשר יטיל על הילד אחריות אפילו אם היא מתבטאת בעבודה הכי קטנה. על ידי זה מרגיש הנער יותר טוב הן בבית והן ביחסו לעבודה."

"הבה נעשה מעשה אשר נהיה ראויים שאנשי המושב שאכסנו אותנו שנתיים וחינכו אותנו לדרך הגשמה ציונית סוציאליסטית יתגאו בנו, בנוער החוזר למולדתו ומפרה את השממה."  פסח וולדוינגר

בשנת 1947 עבר פסח עם חברת הנוער למשק הפועלות שבפתח תקווה, כדי להמשיך בלימוד ובהכשרה ומשם הצטרף לפלמ"ח ולאחר מכן הצטרף לשורות צה"ל. ביוני 1948, בעקבות חילופי הירי בין חיילי צה"ל והאצ"ל שהתרחשו כאשר חיילי צה"ל מנעו מעבר נשק מהאנייה "אלטלנה" לידי המחתרת, נהרג פסח בעיר תל-אביב.

בסיום הטקס עלתה לנאום מארגנת האירוע מטעם המש"צים, עדן ליוטר, תלמידת כיתת י"ב בבית ספר עירוני א' במודיעין. "150 חללי נצר אחרון הם חללים שאין להם משפחות או אנשים שיזכירו את שמותיהם. לא פעם שאלתי את עצמי איך בנאדם ששרד את השואה התנדב והתגייס ללחימה. אין לכך תשובה ברורה. כנראה שזו אהבת ארץ ואהבת עם גדולה. יש לנו מחויבות עצומה, בתור הדור הצעיר לזכור וספר את הסיפור הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!