דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

שוויון הזדמנויות בעבודה / סקר של משרד הכלכלה חושף נתונים קשים על אפליית להט"ב בעבודה

בין היתר על קושי רב יותר למצוא עבודה ועל שיעורים גבוהים של הטרדה. המשרד ממליץ להרחיב את האכיפה ולהגביר את מודעות חברי הקהילה הגאה לזכויותיהם.

מקום עבודה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90 / נתי שוחט.
מקום עבודה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90 / נתי שוחט.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה של משרד הכלכלה והתעשייה פרסמה אתמול (שלישי) תוצאות סקר שערכה בדבר תחושות וחוויות אפליה של מועסקים הומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים. תוצאות הסקר, שהוצגו לרגל יום המאבק בלהט"בפוביה, מעידות כי בקרב הקהילה שיעור גבוהה של בעלי השכלה על תיכונית או אקדמית, אולם הדבר לא בא לידי ביטוי בהכרח בשילובם בשוק העבודה. הנתונים מעידים כי טרנסג'נדרים מופלים באופן חמור, שכיח וחריף יותר. 32% מההומואים, הלסביות והביסקסואלים דיווחו כי חוו אפליה בעבודה, זאת לעומת 68% ובקרב הטרנסג'נדרים.

היבט מרכזי של האפליה, בייחוד כלפי עובדים ביסקסואלים וטרנסג'נדרים היא הקושי למצוא עבודה במשרה מלאה. בעוד  כ-15% ממבקשי העבודה באוכלוסייה הכללית מתקשים למצוא משרה מלאה, כ-46% מהביסקסואלים ו-42% מהטרנסג'נדרים מחפשים ואינם מוצאים עבודה במשרה מלאה. 32% מהטרנסג'נדרים שנסקרו, דיווחו כי אינם עובדים – לעומת 23.8% מהאוכלוסייה הכללית. עוד עולה מהסקר כי 73% מהביסקסואלים ו-85% מהטרנסג'נדרים דיווחו כי אין התאמה בין היקף ההשכלה הפורמלית (האקדמית והמקצועית) לבין תפקידם בעבודה.

נתונים: נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה. גרפיקה: דבר ראשון
נתונים: נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה. גרפיקה: דבר ראשון

הסקר אף חושף נתונים מדאיגים בדבר החוויה במקום העבודה. 41% מהעובדים ההומואים, הלסביות והביסקסואלים, ו-61% מהעובדים הטרנסג'נדרים, דיווחו כי סבלו מהומור על חשבון זהותם המינית או המגדרית במקום עבודתם. 23% מהעובדים הלהט"בים דיווחו כי המתבדח על חשבונם היה המנהל או הממונה עליהם, ו-19% דיווחו על הטרדות, כינויי גנאי ואיומים מילוליים. 54% מקרב הטרנסג'נדרים דיווחו על הטרדות שכאלה.

עדויות לאפליה שכזו הובאו בדף הפייסבוק של הארגון החינוכי חוש"ן הפועל למאבק באפליה. כך מספרת עובדת לסבית: "חלומי להיות מיילדת התנפץ לרסיסים כאשר שתי חברות צוות גילו שאני לסבית והחלו במסכת של התעללות והכפשת שמי… היה נראה להן לא מקובל שלסבית תהיה מיילדת… הן היו שואלות את היולדות האם נגעתי בהן ופעם, כשהגעתי לחדר לידה, אחת האחיות שאלה אותי 'באת לפה לראות נשים ערומות?'" עובדת אחרת, טרנסג'נדרית, סיפרה כי לאחר שסיפרה למנהל שלה כי היא בתהליך של שינוי מגדרי נאסר עליה להגיע לעבודה כשהיא מאופרת או לבושה בלבוש נשי משום ש"זה לא מכובד מול הלקוחות".

61% מההומואים הלסביות והביסקסואלים דיווחו כי מצבם הפיזי והנפשי נפגע כתוצאה מאפליה במקום העבודה, ועשירית דיווחו כי נעדרו מן העבודה על רקע אפליה שחוו. בקרב העובדים הטרנסג'נדרים דיווחו 89% על פגיעה במצב הפיזי והנפשי, ו-40% על היעדרות מן העבודה על רקע אפליה שחוו.

זהותם המינית של 82% מההומואים, הלסביות והביסקסואלים גלויה במקום עבודתם, (כלומר נמצאים "מחוץ לארון") ו-93% מתוכם יצאו מהארון מרצונם. מאידך בקרב העובדים הטרנסג'נדרים רק 65% יצאו מהארון במקום עבודתם, ועבור כשליש מהם, נחשפה זהותם המינית שלא מרצונם.

נתונים: נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה. גרפיקה: דבר ראשון
נתונים: נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה. גרפיקה: דבר ראשון

עו"ד מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה בין המגזר הציבורי – הן כמעסיק הגדול ביותר במשק והן כרגולטור של יחסי העבודה – עם ארגוני הקהילה הגאה. כמו כן ממליצים בנציבות להרחיב את האכיפה באמצעות הגשת יותר תביעות בבית הדין והרחבת הנגישות של חברי הקהילה הגאה לידע על זכויותיהם בשוק העבודה. בנציבות הדגישו כי הם עומדים לרשות חברי הקהילה הזקוקים לסיוע או למידע בתחום האפליה במקומות העבודה, וכן לפניות מעסיקים הרוצים להעמיק את היכרותם עם התחום ועם החוק.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!