דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלם

נוער בסיכון / דו"ח עמותת עלם חושף נתונים קשים

מעל 16 אלף מבני הנוער הנעזרים בעלם צורכים אלכוהול יותר משלוש פעמים בשבוע. רלי קצב אחראית ניהול הידע בעלם: "אין להם אף מבוגר שמתווך בין מה שבני נוער חווים ברשת ובין המציאות".

נוער בסיכון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)
נוער בסיכון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עמותת עלם פרסמה היום (רביעי) את הדו"ח השנתי שלה שחושף נתונים קשים על מצב הנוער בסיכון. בישראל חיים כיום כ-800 אלף בני נוער בגילאים 18-12 וכרבע מהם חיים במצבי סיכון שונים. העמותה מקיימת קשר טיפולי רציף עם כ-20 אלף בני נוער. מהסקר שנערך עולה כי 75% ממקבלי הסיוע סבלו מגילויי אפליה וגזענות בגלל מוצאם או מראם החיצוני. 43% מתוכם חוו אפליה וגזענות מצד אנשים ברחוב, בעוד אחרים חוו יחס מפלה גם מצד המשטרה, מורים בבית הספר וחברים. שליש מהנשאלים דיווחו כי חוו גזענות ביותר ממקום אחד או על ידי יותר מגורם אחד.

עמותת עלם מסייעת ל-2,400 בני נוער יוצאי אתיופיה (המהווים 12% מכלל בני הנוער המקבלים סיוע מהעמותה). 98% מבני נוער אלו דיווחו כי הרגישו מופלים לרעה. בתקופת מחאת יוצאי אתיופיה, 71% מבני הנוער דיווחו כי הם גאים במוצאם ובתרבותם, אבל רק כ-2% חשו תקווה לשינוי בנוגע ליחס החברה ליוצאי אתיופיה בעקבות המחאה.

רלי קצב, אחראית ניהול הידע בעמותת עלם וממחברי הדו"ח, אמרה כי הגזענות עצמה היא אינה דבר חדש, אך ההתייחסות של בני הנוער אליה היא דבר חדש. "אנחנו מזהים קשר בין המציאות החברתית להיווצרותם של מצבי סיכון. זה מוביל למצב של רצון להתבדל ולהתנתק, חוויה של מה אכפת לי מהחברה גם ככה היא לא רוצה אותי, במובן הזה אנו רואים עליה משמעותית". היא מציינת גם כי "אצל האתיופים הגזענות היא בהחלט דבר מאוד בולט. בסקר עולה שגם בני נוער הגרים בישובי הפריפריה חווים גזענות והדרה, והרבה מזה קשור למקומות שאין בהם נגישות לפנאי וחינוך בלתי פורמלי".

נתון קשה נוסף העולה מן הדו"ח מלמד כי 80% (16 אלף) מבני הנוער המקבלים סיוע, שותים אלכוהול באופן מופרז לפחות שלוש פעמים בשבוע. מדובר בעליה של 10% מהשנה שעברה. כמחצית מבני הנוער אומרים שצריכת אלכוהול היא בעיה מרכזית עימה הם מתמודדים.

80% (16,000) מבני הנוער המקבלים סיוע, שותים אלכוהול באופן מופרז לפחות שלוש פעמים בשבוע . (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום : קובי גדעון / פלאש 90. ארכיון
80% (16,000) מבני הנוער המקבלים סיוע, שותים אלכוהול באופן מופרז לפחות שלוש פעמים בשבוע . (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום : קובי גדעון / פלאש 90. ארכיון

רבים מבני הנוער צורכים את האלכוהול בהיחבא – במקלטים, במבנים נטושים או בבתים פרטיים, ככל הנראה בעקבות הגברת האכיפה של איסור שתיית אלכוהול בפרקים ציבוריים. מצב זה, בו אין כלל פיקוח של מבוגרים אלא חשש פן יתפסו אותם, יוצר מצבים בעלי אופי סיכוני, בכלל זה ניצול מיני של נערות וצריכת סמים.

מין ומיניות מעסיקים את בני הנוער במידה רבה מאוד; השנה חלה עלייה בחשיפה לחומרים פורנוגרפיים, פגיעות מיניות, קיום יחסי מין, ועיסוק בזהות מינית ומגדרית. נגישות הנוער לתכנים מיניים והחשיפה של מקרים של הטרדות מיניות חדשות לבקרים- מדגישים את הצורך בשיח על מיניות בריאה ונורמטיבית.

"יש עלייה ניכרת באפשרות צילום של אקט מיני, וסביב זה אנחנו רואים הרבה יותר מצבי סיכון. אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים למנוע את התופעה הזו לגמרי, אז מה שאנחנו עושים זה להגביר את הצד האחר."

קצב מציינת כי זו תופעה רחבה מאוד, והבעיה המרכזית שמזהים בעלם היא חוסר במבוגר אחראי. "יש עלייה ניכרת באפשרות צילום של אקט מיני, וסביב זה אנחנו רואים הרבה יותר מצבי סיכון. אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים למנוע את התופעה הזו לגמרי, אז מה שאנחנו עושים זה להגביר את הצד האחר. נכנסים לעולם שלהם, מדברים איתם מסבירים להם שמה שהם רואים בפורנו זה לא העולם האמיתי. אנחנו גם מחדדים את ההבדל בין מותר לאסור, לדוגמה, נערה בת 17 שאומרת שהיא הסכימה לקיים יחסי מין עם נער אחר, אבל היא לא הסכימה שהוא יצלם ושחברים שלו יסתכלו עליהם. זו עבירה על החוק והרבה פעמים שני הצדדים לא מודעים לזה. אנחנו מנסים לעזור להם לפתור את הבלבול – אם אמרת כן כי הופעל עליך לחץ, ועוד דברים מהתחום האפור".

בין השאר, הוקמה השנה בכנסת ועדת משנה לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית בראשות ח"כ מירב בן ארי (כולנו). הוועדה ומשרד הרווחה העמידו את נושא חסרות הבית לטיפול ופתרון מיידי – הוקצו 22 מיליון שקלים לצורך הרחבת המענים לצעירים חסרי בית ולטובת פיילוט לתכנית סיוע בשכר דירה עבור 200 צעירים וצעירות. המטרה המרכזית כרגע היא מציאת פתרון הוליסטי, 24 שעות ביממה לצעירים וצעירות חסרי בית בישראל. במהלך השנה עלם סייעו באופן ישיר ל-531 צעירים וצעירות חסרי בית במרכזי היום של עלם והמקלט לצעירות חסרות בית.

האם יש מגמת עליה במספר בני הנוער בסיכון?
"אין עליה במספר בני הנוער בסיכון אבל סביב מצבי הסיכון והמצבים שהם מתמודדים איתם יש החמרה. אנחנו מגיעים ליותר בני נוער ואנחנו רואים שינויים משמעותיים במצבי הסיכון. למשל כל עניין הגזענות וההדרה שבני הנוער חווים. כשהם פוגשים אפליה וגזענות זה דבר שמוביל למצבי סיכון. לדוגמה, נער אתיופי או קווקזי שחווה גזענות, זה מפתח מצבי סיכון כמו שוטטות, נשירה מבי"ס וירידיה במוטיבציה לשרת בצה"ל."

האם אתם ממלאים ריק מסוים שקיים במערכת החינוך?
אנחנו ממלאים ריק אבל לא ספציפי של מערכת החינוך. אין להם אף מבוגר שמתווך בין מה שבני נוער חווים ברשת ובין המציאות, זאת הבעיה. היום המקום שבו הם לומדים על מיניות זה הרשת.

מהסקר שנערך עולים הנתונים הבאים, 75% ממקבלי הסיוע דיווחו שסבלו מגילויי אפליה וגזענות בגלל מוצאם או מראם החיצוני. 43% מתוכם חוו אפליה וגזענות מצד אנשים ברחוב, בעוד אחרים חוו יחס מפלה גם מצד המשטרה, מורים בבית הספר וחברים.

איך המדינה מתמודדת ומעורבת בבעיות שעולות מהדו"ח?
"שיתוף הפעולה ביננו ובין משרדי הממשלה קיים כבר 16 שנים והוא משתפר משנה לשנה. זה מן ריקוד בין המדינה לעלם. בגלל שאנחנו מגזר שלישי, הרבה יותר קל לנו לזהות את הבעיות ולהיכנס אליהן לפני המדינה. אבל אנחנו רואים שהמדינה נכנסת לעוד ועוד מקומות שבעבר היא לא הייתה מתעסקת אתם, כמו נערים חסרי בית וזנות ילדים. אני מאוד מקווה שעוד שנה נראה את המדינה מתעסקת בגזענות ובמיניות."

הדו"ח הוא ראי לחברה בישראל
עמותת עלם הגישה היום (רביעי) את הדו"ח השנתי לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין באירוע שהתקיים בבית הנשיא. באירוע נשאו דברים אנשי העמותה והשתתפו גם מתנדבי העמותה ובני נוער המלווים על ידי העמותה, שסיפרו על הקשיים שחוו והסיוע שקיבלו בזכות עלם.

חברה שלא דואגת לחסרי הישע שלה, לא ראויה להיקרא חברה, הנשיא ריבלין ואנשי עמותת עלם. צילום: מארק ניימן/לע"מ
"חברה שלא דואגת לחסרי הישע שלה, לא ראויה להיקרא חברה", הנשיא ריבלין ואנשי עמותת עלם. צילום: מארק ניימן/לע"מ

הנשיא התייחס לממצאי הדו"ח המדאיגים ואמר כי "יאנוש קורצ'אק אמר 'אין ילדים רעים, יש ילדים שרע להם', האמונה הזו בנפש הילד היא הבסיס לעשייה הברוכה של עלם. כמידי שנה, אני קורא בעיון את הדו"ח המוגש לידי- הדו"ח הוא ראי לחברה בישראל".
הנשיא המשיך והתייחס לתחושת האפליה עליה דיווחו בני הנוער ואמר "מצד אחד אנו עדים לטיפול יוצא הדופן בכל מה שקשור לנערים ונערות חסרי בית ויחד עם זה אנו קוראים על 75 אחוזים שמרגישים עוינות רבה כשהם במצוקה כזאת או אחרת, בעיקר ילדים מהעדה האתיופית ואי אפשר לזלזל בכך, זו הרגשה קשה ביותר. חברה שלא דואגת לחסרי הישע שלה, לא ראויה להיקרא חברה. ועל כך באתם על הברכה ואני גאה להשתתף באירוע הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!