דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / יחס החוב הלאומי לתמ"ג נמצא בירידה, זו השנה השישית

באוצר מציינים בסיפוק את הירידה המתמשכת ביחס החוב הלאומי לעומת התוצר המקומי הגולמי. אך המשמעות האמיתית של הנתון שפורסם אמש היא שתקציבים מועברים במקום לייעודם - לכיסוי החוב.

משרד האוצר (צילום: דבר).
משרד האוצר (צילום: דבר).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הדו"ח המתאר את ניהול החוב הלאומי של ישראל בשנת 2015 פורסם אמש (רביעי) על ידי משרד האוצר. על פי הדו"ח יחס החוב הלאומי לעומת התוצר המקומי הגולמי עומד על 64.6%, היקף חוב נמוך מזה שנצפה. משרד האוצר פירסם את הדו"ח בסיפוק רב, ועם לא מעט טפיחות עצמיות על השכם.

2015 הייתה השנה השישית ברציפות בה נרשמה ירידה ביחס חוב-תוצר. שר האוצר הגיב לדו"ח ואמר "הירידה ביחס חוב-תוצר היא הישג לכלכלה הישראלית. המדיניות הכלכלית, האחראית והנכונה אותה אנו מובילים, הובילה לצמצום ביחס חוב-תוצר. מדיניות זו תאפשר לנו להתמקד בתקציב הקרוב בהצמחת המשק הישראלי ולהגדיל תקציבים לחינוך, בריאות ורווחה לטובת אזרחי ישראל. נמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית בצורה שקולה ואחראית אך עם חמלה ורגישות חברתית."

יחס חוב תוצר במדינות המתועשות. קרדיט: דבר ראשון.
יחס חוב תוצר במדינות המתועשות. קרדיט: דבר ראשון.

איך נקבע יחס חוב תוצר ומה גורם לעלייתו או לירידתו?

כשמו כן הוא, יחס חוב-תוצר הוא נתון המתקבל מחלוקת החוב הלאומי המצטבר בתוצר המקומי הגולמי של המדינה. לצורך העניין החוב הלאומי המצטבר של ישראל (סך כל החובות של הממשלה והרשויות המקומיות) עמד בסוף 2015 על 726.7 מיליארד ש"ח, ואילו התוצר עמד על כ-1,124 מיליארד ₪. חלוקת הסכומים זה בזה נותנת את תוצאת היחס חוב תוצר (64.6%).

שני תסריטים עשויים להוביל לירידה ביחס חוב-תוצר. התסריט הראשון הוא צמיחה משמעותית בהיקף התוצר, צמיחה בשיעור העוקף את צבירת החוב הציבורי. אפשרות שניה היא צמצום החוב הציבורי ע"י צמצום הוצאות הממשלה (הגירעון השנתי) והפניית כספי הממשלה (בד"כ עודפי תקציב) לכיסוי חובות ולפירעון מוקדם של אגרות חוב ממשלתיות.

במקרה של מדינת ישראל, בארבע השנים האחרונות הצמיחה הייתה נמוכה למדי ונעה בין  2.5% (2015) ל 3.3%  (2013) . שיעור קרוב לזה של שיעור צמיחת האוכלוסייה (כ-2% בשנה). מכאן ניתן להסיק כי עיקר הירידה ביחס חוב-תוצר נובעת בעיקר ממדיניות תקציב מצמצמת המעדיפה הפניית תקציב לצמצום הגירעון השנתי והחוב הממשלתי על פני השקעה בתשתיות או בשירותים חברתיים.

מדוע שר האוצר מברך על יחס חוב תוצר נמוך?

יחס חוב-תוצר נמוך לא מהווה סימן לרמת חיים גבוהה לאזרחים, וגם אינו מסמן כלכלה צומחת. לצורך ההשוואה יחס החוב תוצר של גרמניה עומד  על 70.7%, של בריטניה על 88.9% , של קנדה  על 90% ושל ארצות הברית על 104.9%. הממוצע של המדינות המפותחות עמד על 105.2%. המשמעות של יחס חוב-תוצר נמוך הוא יכולת גיוס הון של הממשלה. יחס החוב-תוצר הנמוך מעודד את חברות הדירוג להאמין ביכולת ההחזר של הממשלה וכתוצאה מכך לתת לה דירוג אשראי גבוה שיאפשר לה לגייס הון בריבית נמוכה יותר. עם זאת חברות דירוג האשראי מתייחסות לפרמטרים נוספים המעידים על חוסן המשק כשהן קובעות את דירוג האשראי. ככל שהריבית על החוב יורדת המדינה צריכה לשלם פחות כסף לריבית ויכולה להפנות אותו לתקציבים אחרים.

הבעיה בהגיון הזה היא שעל מנת לצמצם את החוב, מדינת ישראל צמצמה – ומדויק יותר לומר, הגדילה בקצב מתון מאוד, נמוך לעתים מצמיחת האוכלוסיה, את ההוצאה הציבורית ופגעה בשירותים חברתיים רבים. מצב מערכת הבריאות, מערכת החינוך וההשקעה הלאומית בתעשייה נפגעו בשם צמצום יחס חוב-תוצר. התוצאה של הצמצום בשירותים החברתיים תתבטא בפריון נמוך ובצמיחה נמוכה לאורך שנים. ייתכן שמצב האשראי הכספי של ישראל משתפר אבל מצב האשראי החברתי (כישוריהם של בוגרי מערכת החינוך, מצב בתי החולים, הפריון בתעשיה ובחקלאות ומצב תשתיות התחבורה והאנרגיה וכו') יימצא בפיגור משמעותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!