דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

על שולחן הכנסת / תקציב דו שנתי ושינוי שוק האשראי: קיץ חם לכלכלת ישראל

חמושים בקואליציה של (ככל הנראה) 66 חברי כנסת, כחלון ונתניהו מחוייבים לכמה רפורמות שכתובות על שמם. ככל הנראה, צפויים להם כמה קרבות קשים בדרך.

ספר התקציב. צילום: פלאש 90
ספר התקציב. צילום: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שעם ישראל יעביר את ימי הקיץ החמים בין המזגן לחוף הים, צפויה הכנסת ה 20 להכריע במספר החלטות כלכליות משמעותיות ביותר. לא סתם דאג נתניהו לבצר את איתנותה של ממשלתו רגע לפני תחילת מושב הקיץ. לראש הממשלה יש מספר החלטות דרמטיות אותן הוא מוכרח לקדם והוא לא רוצה לחפש אצבעות במליאה.

1. תקציב דו שנתי – כנגד עמדתם של שר האוצר, פקידי האוצר וחברי כנסת רבים מהקואליציה ומהאופוזיציה החליט ראש הממשלה שהתקציב הבא שיעביר יהיה תקציב דו שנתי. מאחר ואין הרבה הגיון כלכלי בהעברת תקציב דו שנתי, ומאחר והנזקים הכלכליים שנוצרו בפעם הקודמת שהונהג תקציב כזה הצדיקו כתיבת דו"ח של מבקר המדינה, קשה למצוא סיבה מדוע תקציב דו שנתי יהיה רצוי מחפש מלבד הארכת חייה של הממשלה. ייתכן ונתניהו מרחב תמרון להחלטות מדיניות משמעותיות ויתכן שהוא פשוט רוצה לשריין עוד שנה בשלטון. בכל מקרה יו"ר ועדת הכספים, משה גפני וחברי הועדה כבר הבטיחו שההחלטה על תקציב דו שנתי לא תעבור בלי דיון מקיף בועדה.

2. מתווה הגז – גם התיקון למתווה הגז, בהתאם לדרישת בג"ץ, סוכם רגע לפני פתיחת המושב. בתיקון נקבעה "פסקת יציבות חלקית", שבשונה מפסקת היציבות הקודמת מאפשר לממשלות הבאות שיקול דעת נרחב יותר לקבלת החלטות המשפיעות על המתווה. נתניהו כנראה לא ייצטרך להעביר את המתווה דרך הכנסת, אלא אם בג"ץ יקבל החלטה לא צפויה ויאלץ את העברת סעיף היציבות המתוקן בחקיקה ראשית. בכל מקרה צירופו של ליברמן לממשלה מרחיבה את בסיס התמיכה במתווה כך שגם במידה ותידרש חקיקה לנתניהו לא צפויה להיות בעיה.

3. הקמת רשות שוק ההון – הרפורמה בבנקים אותה מקדם שר האוצר תגיע במהלך הקיץ הקרוב לרגעי ההכרעה. הויכוח בין שר האוצר לנגידה על עומק הרפורמה צפוי להיות מוכרע בשבועות הקרובים. ככל הנראה, ידו של כחלון תהיה על העליונה ואנחנו צפויים לחזות בהקמתה של רשות חדשה בישראל ואיתה שינוי עומק בשליטה בשוק האשראי הישראלי. עם זאת, הדרך לא צפויה להיות קלה: הבנקים, אשר כוחם יפגע באופן משמעותי מהשינויים, ינסו לסכל את הרפורמה.

4. העברות כספים ועודפי התקציב – הרבה כסף מונח על שולחנו של יו"ר ועדת הכספים מאז סיום מושב החורף. גפני הוביל את הועדה שלו לסרב לבקשת משרד האוצר לאשר העברות בסכום של למעלה מ-14 מליארד שקלים. ועדת הכספים מבקשת להיכנס לאחד מהחורים השחורים של התקציב ולהבין מדוע משרדי הממשלה לא ממצים את תקציביהם ואיך נוצרים עודפים גדולים כל כך. במשרד האוצר לא אוהבים ששרי הממשלה מתערבים באופן ישיר בעניינים תקציביים. כחלון וגפני נפגשו ביום רביעי האחרון ליישר את ההדורים. בשלב זה נראה שגפני מתעקש לא להיות חותמת גומי וכחלון יצטרך לקרוא את אנשי משרדו לסדר.

5. יוקר המחיה ומחירי הדיור – כחלון מבין ששעון החול של הקדנציה שלו הולך ואוזל. כעת, הוא צריך להתחיל להראות לציבור הישראלי הישגים משמעותיים בשני התחומים המרכזיים אותם סימן. כדי להתחיל לראות תוצאות בהמשך הקדנציה, כחלון יצטרך לבצע כמה צעדים משמעותיים בחודשים הקרובים. יכול מאוד להיות שנראה את שר האוצר מנפק עוד כמה רפורמות והחלטות בתחום הקימעונאי, בשרשרת השיווק של התוצרת החקלאית או לחילופין בהרחבת מדיניות פתיחת המשק הישראלי ליבוא. חבל רק שדירות אי אפשר לייבא מירדן או מטורקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!