דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

דו"ח של משרד המשפטים / עליה של 137% בבקשות לפשיטת רגל בחמש השנים האחרונות

הדו"ח השנתי של הכונס הרשמי והאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים מראה עלייה משמעותית בבקשות לפשיטת רגל. האם הנתונים מראים על הרעה בפעילות הכלכלית בישראל?

בשיטוט מהיר בפייסבוק ניתן למצוא קבוצות דיון שונות הנוגעות לפשיטת רגל והסדרי חובות. פוסט אחר פוסט ניתן לראות אנשים, גברים ונשים, אשר נקלעו לחובות גבוהים לגורמים שונים, וחייהם התהפכו בעקבות כך.

"הצילו פליז", כותב אחד מירושלים, "יש לי חובות בערך 150 אלף שקלים ל-12 נושים, וכל עבודה שאני מנסה לעבוד בה מעקלים לי את המשכורות. אני שוקל לפנות לשוק האפור כדי לחסל חובות. אין לי כל דרך להיפטר מחובותיי, ויש לי ילדה קטנה, בת 7 ימים, לגדל".

בתגובה מזדרז אחד ממנהלי הפורום להציע לחייב ללכת להליך פשיטת רגל. הליך פשיטת הרגל מיועד להסדיר את הנעשה כאשר אדם נקלע לחובות שאין ביכולתו לשלם. הכרזה על פשיטת רגל נותנת לחייב הגנה על נכסיו, ונקבע לחייב הסדר חוב שהוא יכול לעמוד בו, המפוקח על ידי נאמן מטעם כונס הנכסים הרשמי. בתקופה שבה החייב הוא פושט רגל מוטלות עליו חובות שונות, שבעיקרן הן דיווח על כלל הכנסותיו, על מנת לוודא שאינו מתחמק מתשלום החובות.

פשיטת רגל 5על פי נתוני כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, אשר התפרסמו בדו"ח השנתי אשר התפרסם אמש, בשנת 2015 נעשו 14,756 בקשות לפשיטת רגל, הנקראות בשפה המשפטית "בקשות צו כינוס". זוהי עליה של 12% לעומת שנת 2014, ועליה של 31% לעומת שנת 2013. ובהסתכלות רב-שנתית, מדובר בעליה של 137% לעומת מספר הבקשות שהיו בשנת 2010, אז היו "רק" 6,216 בקשות בשנה.

הכונס הרשמי מטפל כיום, על פי הדו"ח, ב-50,296 תיקים פעילים. גם כאן מדובר בעלייה תלולה במספר התיקים. לעומת שנת 2014 זוהי עלייה של 16%. אך לעומת שנת 2010, אז טיפלו בכונס הנכסים ב-17,645 תיקים, מדובר בעליה של למעלה מ-185%, כלומר כמעט פי שלושה.

העליה התלולה במספר התיקים והבקשות לפשיטת רגל עשויה להיות מוסברת בקושי של אנשים נורמטיביים להתמודד עם קשיי הכלכלה הגוברים, במיוחד לאור ההאטה המסתמנת במשק.

הכונס הרשמי מטפל כיום ב-50,296 תיקים פעילים. מדובר בעלייה תלולה. לעומת שנת 2010, אז טיפלו בכונס הנכסים ב-17,645 תיקים, מדובר בעליה של למעלה מ-185%, כלומר כמעט פי שלושה.

הסבר אחר עשוי להיות שרבים לומדים לעשות שימוש בכלי של פשיטת רגל על מנת להתגונן מנושיהם. עם זאת, ההסבר הזה נדמה קלוש – היות ועצם הצורך להשתמש בכלים של פשיטת רגל, לרבות ההגבלות החלות על החייב, מצביע על מצוקה.

דו"ח הכונס הרשמי מציג גם את היכולות החדשות והנוספות שפותחו במשרד המשפטים לצורך חקירה של החייבים, ואיתור החייבים המשתמשים במנגנון פשיטת הרגל על מנת להתחמק מחובותיהם, ואף לקיים פעילות בלתי חוקית. בין היתר מציג הדו"ח את המקרה המפורסם מתחילת שנת 2015 אז נתפש אדם שהתחזה לפושט רגל בעודו מקים חברות קש שניהלו בין היתר מסחר עם ארגון חמאס ברצועת עזה.

 שינוי כיוון ביחס לחייבים?

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, הדגישה בדבריה המקדימים את הדו"ח, את מה שהיא רואה כמשימה החשובה ביותר העומדת בפני רשויות המדינה המטפלות באזרחים אשר נקלעו למצוקה כספית וחובות לאחרים.

הגישה תלונה בעצמה. שרת המשפטים איילת שקד. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
. שרת המשפטים איילת שקד. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

"הכונס הרשמי", כתבה שקד, "תורם רבות להגנה על זכויותיהן של אוכלוסיות מוחלשות, והגנה על ערכים חברתיים. בשנה האחרונה קידמתי את הסדרת תחום חדלות הפירעון בחקיקה. אישורה הסופי של הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תוביל לשינוי משמעותי בדיני חדלות הפירעון ותקבע סדר יום חדש בתחום", הוסיפה שרת המשפטים, בהזכירה את הרפורמה שהיא מקדמת, במסגרתה נשקלת שמיטת חובות עבור חלק מהחייבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!