דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב דו-שנתי

התקציב הדו שנתי / ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה: התקציב הדו שנתי מייתר אותנו

"אנחנו מסבירים את הבעיות בתקציב דו שנתי ולמה לדעתנו צריך לעשות תקציב חד שנתי. ובכל זאת התקבלה החלטה אצל ראש הממשלה" אומרים באוצר.

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, וסגניתו, יעל מבורך התייצבו אתמול (שני) בפני ועדת הכספים על מנת לנמק את עמדותיהם המקצועיות ביחס להפעלתו של תקציב דו שנתי לשנים 2017-2018. ניכר כי מרביתם, ואף חלק מחברי הכנסת, ובראשם יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) מתנגדים לתקציב הדו שנתי, אך ראש הממשלה בשלו.

ינון סקר את האפשרות המשפטית להחליט על תקציב דו שנתי. בפעם הקודמת שנקבע תקציב דו שנתי מלא (2011-2012) ההחלטה עברה במסגרת הוראת שעה תוך התייחסות לתקציב הדו שנתי כניסוי. ינון קבע שבשל התנאים שנקבעו בבג"ץ שהוגש בנושא, לא ניתן להעביר שוב את התקציב הדו שנתי בהוראת שעה. במידה וראש הממשלה ירצה להעביר תקציב דו שנתי הוא יצטרך לשנות את 'חוק יסוד: משק המדינה' באופן קבוע.

מסקירת בכירי אגף התקציבים עולה כי למעשה, שלוש מתוך ארבע הפעמים בהן יושם התקציב הדו שנתי, היה זה כתוצאה מבחירות שנערכו במהלך שנה שבה לא אושר תקציב. במצב זה איחדו את החודשים שנותרו לשנה לאחר כינון הממשלה הנבחרת עם השנה שלאחריה, בכדי להימנע מאישור תקציב לחודשים בודדים. רק תקציב 2011-2012 אושר כתקציב דו שנתי מלא.

משה גפני (יהדות התורה) יו"ר ועדת הכספים "העברות לא מסבירים, רוצים חוק הסדרים ענק, תקציב אחת לשנתיים ובסוף גם יש נומרטור. מה יהיה לנו לעשות פה? שיביאו לנו מוצצים ויסגרו את הבניין הזה".

אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, הבהיר לחברי הכנסת "העמדה שלנו שהוצגה כאן על ידי יעל (מבורך, סגניתו – ע.כ.) הוצגה גם לראש הממשלה. אנחנו מסבירים את הבעיות בתקציב דו שנתי ולמה לדעתנו צריך לעשות תקציב חד שנתי. הצגנו את השתלשלות העניינים גם ב 2011. ובכל זאת התקבלה החלטה אצל ראש הממשלה, ואנחנו נפעל על פיה".

מבורך הדגימה את הבעייתיות שנוצרה בשנים שבהן היה תקציב דו שנתי כשבמהלך השנה השנייה נאלצו באוצר לבצע העברות כספים לא מתוכננות בהיקפים גדולים מהרגיל, "בשנה השניה של תקציב דו שנתי הניסיון מלמד כי יש צורך בשינויים גדולים בתקציב" אמרה. על מנת להתמודד עם הבעיות הנוצרות בתקציב דו שנתי, הציעו אנשי אגף התקציבים להכניס מנגנון בקרה שיאלץ את הממשלה לבחון שוב את התקציב במהלך הפעלתו.

כששאל ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) איך נראה המנגנון המדובר, ענתה מבורך "העקרונות של המנגנון לא נסגרו סופית. במהלך 2017 האוצר יגבש תחזית מעודכנת להכנסות של 2018. אם אין חריגה בגירעון ממשיכים כרגיל, במקרה שבפועל התחזית המעודכנת תראה על ירידה בצפי ההכנסות, אנחנו נגיע לוועדת הכספים והממשלה תציע תוכנית איך להתכנס בחזרה למסגרות." "אז בעצם אין תוכנית – אתם אומרים אם נראה שיש בעיה נצטרך לחשוב על איך מטפלים בה." השיב בכעס ח"כ רוזנטל.

משה גפני יו"ר ועדת הכספים מתנגד בחריפות לתקציב הדו שנתי שמוביל נתניהו. צילומים: פלאש 90
משה גפני יו"ר ועדת הכספים מתנגד בחריפות לתקציב הדו שנתי שמוביל נתניהו. צילומים: פלאש 90

גפני הוסיף והקשה על אנשי אגף התקציבים כששאל "מדוע לא מביאים תקציב דו שנתי שלם לשנתיים ומביאים שני תקציבים לשנה שיעברו בהחלטה אחת?" מבורך השיבה לו "אנחנו צריכים להתכנס ליעד גירעון מסויים. אם אישור ההוצאות יהיה לשנתיים ונצרך לבצע תיקונים כדי לעמוד ביעד הגירעון, לא נוכל לבצע תיקונים מאחר ותיאורתית משרדי הממשלה יוכלו לנצל את כל התקציב כבר בינואר של השנה הראשונה."

חבר הכנסת פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הביע את הסתייגותו מתקציב דו שנתי כשאמר "אין איש מקצוע בעולם שחושב שיש היגיון בתקד"ש ואף על פי כן אנחנו דוהרים לדבר כזה. אז המינימום שאני דורש זה מאנשי המקצוע להציג את עמדתם. נניח שיש האטה במשק ואתה צריך לקצץ 10 מליארד שקל. זה לא מופרך. מה יהיה אז, מי יקבע את הרכב הקיצוצים? מדובר בשינוי דרמטי בסדרי העדיפויות. זו בדיוק הנקודה שבה המיקרו והמאקרו נפגשים וזה בדיוק ההבדל בין תקציב חד שנתי לדו שנתי. בתקציב דו שנתי הצורך להתאים למציאות המשתנה ללא תכנון מחדש של סדרי עדיפויות יהיה פרטאצ' כדי לפתור בעיה."

אמיר לוי הממונה על התקציבים באוצר, הבהיר לחברי הכנסת "העמדה שלנו שהוצגה כאן על ידי יעל (מבורך) הוצגה גם לראש הממשלה. אנחנו מסבירים את הבעיות בתקציב דו שנתי ולמה לדעתנו צריך לעשות תקציב חד שנתי. הצגנו את השתלשלות העניינים גם ב 2011. ובכל זאת התקבלה החלטה אצל ראש הממשלה, ואנחנו נפעל על פיה"

חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני) הציגה התנגדות לתקציב דו שנתי, מכיוון שונה, "אותי יותר מטריד מה קורה אם טעיתם ויש עודף בקופה. היכולת להגדיל את ההוצאה ולתת מענה לאתגרים חברתיים לא תהיה על השולחן בכלל."

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון כשהביע את ביקורתו על כך שתקציב דו שנתי מייתר את עבודת הכנסת כשאמר "העברות לא מסבירים, רוצים חוק הסדרים ענק, תקציב אחת לשנתיים ובסוף גם יש נומרטור. מה יהיה לנו לעשות פה? שיביאו לנו מוצצים ויסגרו את הבניין הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!