דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

הרחבת הקואליציה / סיעת ישראל ביתנו הצטרפה לממשלה

אביגדור ליברמן יהיה שר הביטחון וסופה לנדבר לשרת העלייה והקליטה. כמו כן יוקצה תקציב לרפורמה פנסיונית.

נתניהו וליברמן בעת חתימת ההסכם הקואליציוני. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
נתניהו וליברמן בעת חתימת ההסכם הקואליציוני. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הדרמה הפוליטית הגיעה לסיומה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן חתמו הבוקר (רביעי) על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וישראל ביתנו. בכך הגיע לקיצו משא ומתן שנמשך מספר שבועות, במהלכו התנהלו מגעים גם עם המחנה הציוני, ודיונים מרתוניים בימים האחרונים לסגירת מחלוקות בין ליברמן לנתניהו לאחר הצטרפות ישראל ביתנו תמנה הקואליציה 66 חברים.

על פי ההסכם, ימונה  ליברמן לתפקיד שר הביטחון, ח"כ סופה לנדבר תמונה לשרת העלייה והקליטה. בנוסף למינויים אלו, יתמנו חברי הסיעה גם לתפקידים הבאים: סגן יו"ר הכנסת, חבר בוועדת הכלכלה, שר חבר בקבינט החברתי כלכלי, שר מהסיעה חבר בוועדת השרים לענייני סמלים וטקסים,שר חבר בוועדת השרים לענייני חקיקה.

גרפיקה: דבר ראשון.
גרפיקה: דבר ראשון.

עוד סוכם בין הצדדים כי יקדמו הקמת קבינט לענייני קליטה ועליה וכי יתמכו בהצעת חוק שתאפשר הצבעה של ישראלים השוהים בחו"ל ביום הבחירות לכנסת ותמכו בהצעץ התקציב הדו-שנתי.

בנושא הרפורמה הפנסיונית, אותה הציג ליברמן כתנאי מכריע להצטרפותו לממשלה, סיכמו הצדדים כי 1.4 מיליארד ש"ח יוקצו על פני ארבע שנים לטובת תוספת לגמלאים נטולי פנסיה, תוספת זו תובא להסכמה בממשלה ותיכנס לסדר עדיפויות במסגרת אישור תקציב 2018-2017.

עוד סוכם כי הממשלה תרחיב  את תכנית שיקום שכונות ואת רכישת הדיור הציבורי כולל הוסטלים ומקבצי דיור בהיקף של 150 מיליון שח.

ההסכם יגיע לאישור הממשלה ביום ראשון, כאשר נכון לרגע זה התנאי שהציב שר החינוך נפתלי בנט לתמיכה בהסכם החדש – מינוי מזכיר צבאי לקבינט הביטחוני –  טרם קיבלה מענה ויתכן ששרי הבית היהודי לא יתמכו באישור ההסכם.

גרפיקה: דבר ראשון.
גרפיקה: דבר ראשון.

ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס החתימה כי "מאז הקמת הממשלה לפני כשנה הדגשתי פעם אחר פעם שכוונתי להרחיב אותה. ישראל זקוקה ליציבות שלטונית כדי להתמודד עם האתגרים. אני מקבל היום את ליברמן כשותף. לפעמים בסערת הוויכוח נאמרו דברים שלא צריכים להיאמר. ההסכם מביא בשורה לציבור העולים והגמלאים. המחויבות שלנו היא להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל".

נתניהו סיים את נאומו בקריאה להרצוג להקים ממשלת אחדות, "אני קורא להרצוג וחבריו להצטרף לממשלת אחדות אמיתית ולמצות את הסיכוי לשלום.

"היום אנחנו שוב שותפים ישנים חדשים" אמר ליברמן, "אני מודה לך על היכולת להתגבר על משקעי העבר. עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר שלי. בסופו של דבר הנושא שבעכרנו הוא ביטחונם של אזרחי ישראל למטרה זו עשינו מאמץ".

"אני מוכן לסכן את עתידי הפוליטי אם הוא מוכן לעשות זאת גם כן" הגיב יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, "נתניהו ממצמץ. הוא לא מוכן לקחת את הסיכון הנדרש. שמעתי את דבריו עכשיו. ליברמן מלמל כמה מילים באנגלית על הצורך בתהליך מדיני, כמובן באנגלית. וגם נתניהו אמר ש'אני רוצה' לא שותפיי… צר לי לומר לכם, הכיוון יכול להיות אחר. אני ביום הזה מאוד מודאג, ואני חושב שאזרחי ישראל צריכים להיות מודאגים מקואליציה ימנית קיצונית. ברמה הפוליטית, הדמוקרטית הביטחונית והמדינית. אותם מנהיגים שהיו מוכנים להושיט יד מסביב מסתכלים בעניים כלות ולא מבינים איך נתניהו יכול לממש את הדברים שהוא מפריח באוויר כשסביבו בנט וליברמן".

"נתניהו ממצמץ. הוא לא מוכן לקחת את הסיכון הנדרש", הרצוג צילום: יוסי זליגר
"נתניהו ממצמץ. הוא לא מוכן לקחת את הסיכון הנדרש", הרצוג צילום: יוסי זליגר

ח"כ צחי הנגבי (הליכוד) אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל שנתניהו לא מחלק את שאר התיקים, ביניהם החוץ כי הוא היה רוצה שהמחנה הציוני הצטרפו גם הם לקואליציה.

מישראל ביתנו נמסר כי "כמו שדרשנו בהסכם יש 1.4 מיליארד ₪ שיוקצה לפנסיות לאוכלוסיות שהכי נפגעות ועוד 150 מיליון ₪ לדיור ציבורי והוסטלים, בהתאם למה שדרשנו. מדובר בקבוצות חלשות שאין להם ותק ביטוחי. באחוזים מכלל הקבוצה רובם עולים מברה"מ לשעבר אבל מעולם לא דרשנו שההסכם הזה יחול רק עליהם. אנחנו גם לא ביקשנו סכום כלשהו, אלא שינוי של הקריטריונים. מדובר בתוספת של בין 300-700 ש"ח לחודש".

״התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הבטחוני היא תמוהה" אמרו בסיעת הבית היהודי, "לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים. דרשנו להציל חיי אדם. ההתעקשות מוזרה פי כמה וכמה לאור לקחי צוק איתן שקובעים שבשל מידור זה מלחמה של שבוע, התארכה ל-51 ימים, עם כל המחירים. זוהי דרישה שנכתבה בדם ולא נרד ממנה".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, הגיב לחתימה על ההסכמים הקואליציוניים בין ישראל ביתנו לליכוד ״ליברמן הקורא להחרים חנויות של אזרחים ערבים ולמחוק כפרים פלסטינים שלמים הוא שותף טבעי וברור למדיניות השנאה של נתניהו. כניסתו לממשלה מסוכנת לכלל האזרחים במדינה. נתניהו שהפך את הגזענות והשנאה לבשורה המרכזית שלו לאזרחי המדינה, ממשיך להוביל את כולנו לעומק התהום כאשר רק שרידותו הפוליטית עומדת לנגד עיניו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!