דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סיפור הצלחה / רכבת ישראל יצאה מהמשבר: עלייה ברווחים, דיוק בזמנים

הדוחות הרבעוניים שפורסמו היום מציגים תמונה חיובית של החברה הממשלתית שהייתה על סף הפרטה לפני מספר שנים. קרן אצלאן, סמנכ"לית הכספים ברכבת, מסבירה את סוד ההצלחה.

ארכין. צילום: גארט מילס / פלאש 90
ארכין. צילום: גארט מילס / פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

רכבת ישראל הציגה אתמול דוחות רבעוניים המציגים הכפלה של הרווח התפעולי לרמה של 35 מליון ש"ח, עליה ברמת הדיוק בזמני הרכבות (96.7% עמידה בזמנים) ושיפור משמעותי בחוסן הכלכלי של החברה. רכבת ישראל שעמדה על סף הפרטה של תחומים משמעותיים בפעילות ונודעה ברמת שירות נמוכה ובסדרה של סכסוכי עבודה הפכה בשנתיים האחרונות למודל ניהול לחברות הממשלתיות.

קרן אצלאן, סמנכ"לית הכספים של הרכבת מסבירה את השינוי העמוק שחל ברכבת בשנים האחרונות. "רכבת ישראל היום היא חברה אחרת לחלוטין מזו שהייתה פה לפני ארבע שנים. ההנהלה כולה התחלפה, וכל תפיסת הניהול התחלפה איתה. הבסיס לשינוי התחיל כאשר שינינו את הסכם הסובסידיה שהיה לנו מול המדינה והגענו להסכם חדש שיותר דומה להסכם עסקי שמתגמל את החברה על ייעול והצלחות וקונס את החברה על תקלות וחריגות מהתוכנית. וזה מבלי להתעלם מכך שהמטרה המרכזית שלנו היה ונשאר שירות טוב לנוסעים ולא רווחיות ודיבידנדים לבעלים. חשוב לנו להיות רווחיים אבל בעיקר כדי לתת שירות טוב. כחברה ממשלתית אין לנו בעלי בית שרוצים לקחת דיבידנד. הרווח שאנחנו מציגים מייצר את החוסן של החברה שמאפשר לנו להשקיע ברמת השירות."

צילום: יח"צ רכבת ישראל
צילום: יח"צ רכבת ישראל

את יכולה לתת דוגמא לתהליך התייעלות?

"עד לפני כמה שנים בלילה לא דוממו את הקטרים. היה פה בלאגן בתהליכי העבודה הבסיסים. היה בזבוז נוראי. בסדרה של החלטות ניהוליות התפתחה פה תרבות של כבוד לכספי ציבור. קשה היום למצוא מוקדים של בזבוז ברכבת. היום גם מקפידים פה על כל מכרז ספקים שיוצא, אין כיבודי מקורבים. למנהלי התחנות ולפקחים של הרכבת יש היום מאמנים אישיים שמלווים אותם ועוזרים להם להשיג תוצאות יש פה תהליך של ארגון לומד. מרמת הניקיון דרך הפקח אנשי המנהלה ועד למכונאים." אצלאן מספרת גם על שינוי התפיסה בליבת הפעילות של החברה "הפעילות של המטענים הייתה בן חורג ברכבת. פעם הכניסו אותם ללוחות הזמנים מתי שאפשר. היום זה לא ככה. הפעילות של המטענים נכנסה לבסיס הפעולות של החברה והפכה למוקד רווח שמאפשר להעלות את רמת השירות גם לנוסעים. במקום שתי חטיבות שנמצאות בהתנגשות, חטיבת הנוסעים וחטיבת המטענים תומכות זו את זו היום. גם מבחינה תפעולית וגם כלכלית."

על פי הדיווח של הרכבת לבורסה, ההון העצמי של החברה חצה לראשונה את רף מיליארד שקלים והוא עומד היום על כ-1.023 מיליארדי ש"ח. סך הכנסות רכבת ישראל הסתכמו לכ-565 מיליון שקלים בהשוואה לכ- 533 מיליון שקלים בשנה שעברה. אחד ממוקדי העלייה בהכנסות היו דווקא מהובלת המטענים שעמדו על כ-50 מיליון שקלים, גידול של כ- 22% לעומת הכנסות של כ- 41 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

"רכבת ישראל הבינה שהיא לא רק מעבירה נוסעים מנקודה אחת לשניה. היום מדברים פה על חווית הנסיעה. בגלל זה היה חשוב לנו לשפר את רשת האינטרנט האלחוטית ברכבות, הכנסנו רכבות מיוחדות שנוסעות לאירועי ספורט. גם הנושא של מוסיקה חיה בתחנות ואירועי תרבות מיוחדים שאנחנו עושים. מדובר בהשקעה מאוד נמוכה שמשנה את החוויה של הנוסע ואת האופן בו הוא תופס את רכבת ישראל."

מהן הנקודות המרכזיות שחוללו את השינוי ברכבת?

"שינינו את הסכם הסובסידיה שהיה לנו מול המדינה והגענו להסכם חדש שיותר דומה להסכם עסקי שמתגמל את החברה על ייעול והצלחות וקונס את החברה על תקלות וחריגות מהתוכנית. היום הרכבת מקבלת בונוסים על גידול בלקוחות. יצרנו מצב שהרכבת רוצה לתת שירות טוב יותר כדי לעודד את האנשים לנסוע ברכבת. בשנת 2011 עמדנו על 36 מיליון נוסעים בשנה והיום אנחנו עומדים על למעלה מ 53 מיליון נוסעים. הישראלים מצביעים ברגלים ובוחרים ברכבת ישראל".

אצלאן מסבירה גם איך ההנפקה של אגרות חוב של הרכבת בבורסה שיפרו את התרבות הארגונית ברכבת. "הנפקנו אג"ח לפני שנה והפכנו לחברה מדווחת וקיבלנו דירוג AA+. מדובר בדירוג גבוה מאוד. ברגע שהתקנות של רשות ניירות ערך חלים עלינו אנחנו חייבים בדיווח על מצבה הכספי של החברה ועל שינויים והחלטות. רכבת ישראל מחויבת היום לשקיפות ברמה הרבה יותר גבוהה."

רכבת ישראל ידעה ימים לא קלים בתחום יחסי העבודה בסוף שנת 2012. שביתות תכופות, מאבקים קולניים ופגיעה קשה בדימוי הציבורי ובפעילות. איך נראים יחסי העבודה ברכבת היום?

"מערכת יחסי העבודה היום, בין הועד להנהלה היא טובה. הימים הסוערים של סוף 2012 הם כבר זיכרון רחוק. פה ושם יש חילוקי דעות וניגודי אינטרסים. אבל אנחנו היום כבר יודעים להכיל את חילוקי הדעות ויחד עם הועד והעובדים להגיע לפתרונות. העובדים ברכבת הם מצוינים. עובדים שיודעים להירתם כשצריך גם בזמנים קשים. יש הסכם קיבוצי חדש שעכשיו דנים עליו על בסיס ההסכם במגזר הציבורי, אני מאמינה שהשינוי התרבותי יוביל לחתימה על הסכם שיהיה טוב גם לעובדים וגם לחברה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!