דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ועדות קבלה

חוק ועדות קבלה / הצעת חוק חדשה קוראת לבטל את ועדות הקבלה בהתיישבות הכפרית

הצעת החוק אמורה לעלות היום לדיון בוועדת שרים לחקיקה. מטרת החוק היא לסיים את האפלייה, לדברי מחבריו, כלפי אוכלוסיות רבות, בקבלה לקיבוצים וישובים כפריים.

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק של ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) האוסרת על קיום ועדות קבלה בישובים קהילתיים וקיבוצים, אמורה לעלות היום (ראשון) לדיון בוועדת שרים לחקיקה.

למעשה, מדובר בביטול תיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות, אשר הסדיר את ההרכב והסמכויות של ועדות הקבלה של היישובים הקהילתיים והישובים החקלאיים בנגב ובגליל. התיקון חל על 434 יישובים, כ-90% מהיישובים הקהילתיים בישראל, וזו לשונו: "התיקון מעניק שיקול דעת נרחב ואף מוחלט לוועדות הקבלה בכל הנוגע לדחיית מועמדים המבקשים להתגורר ביישובים אלה."

הצעת החוק מתייחסת לציבור שאינו "מתקבל" ליישובים, על פי תלונות הנמצאות בידיהם של ארגוני חברה אזרחית רבים. "האפליה נגד מועמדים המבקשים להתקבל אליהם נעשית על בסיס של גיל ("אנשים מבוגרים"), מועמדים עם מוגבלויות פיזיות, מועמדים מהקהילה הלהט"בית, יוצאי אתיופיה, יוצאי מדינות חבר העמים, ומזרחים. אפליה זו, על מופעיה וגילוייה השונים, סותרת את המשפט הבין-לאומי ואת המשפט הישראלי, האוסרים על אפליית אדם בגלל שונותו הגזעית, הלאומית, האתנית, נטייתו המינית, גילו ועוד."

קיבוץ גת. צילום: עמוס מרון, מתוך ויקיפדיה
קיבוץ גת. צילום: עמוס מרון, מתוך ויקיפדיה

"החוק קורא לבטל את ועדות הקבלה שיש בהרבה מקומות. ברוב המקומות זה בכלל לא חוקי, כי החוק כיום מאפשר לקיים ועדות קבלה רק בישובים שיש בהם עד 300 משפחות, ואז החוק מאפשר לעשות ועדה כדי כביכול לבדוק התאמה לקהילה." מסביר יונה, "קיבלנו המון פניות וזיהינו קשר בין מי שלא מתקבל והמוצא שלו. לא רק על לבסיס מוצא, נשים חד הוריות, אנשים מוגרים ונכים נתקלו באפליה הזו. יש בזה משהו לא שוויוני ולא ערכי, ואליטיסטי."

ח"כ איתן ברושי: "אין מדובר פה בגזענות או ברצון למנוע ממגזרים ספציפיים להשתלב בהתיישבות, הן הקיבוצים והן המושבים הם בעלי זהות מגוונת, אך יש להבין שהחיים בקיבוץ, במושב ובהרחבות הקהילתיות לא מתאימים לכל אחד"

הצעת החוק עוררה התנגדות בתוך המחנה הציוני. ח"כ איתן ברושי נציג הקיבוצים בכנסת, זעם על כך שמדובר בהצעת חוק שבאה מתוך מפלגת העבודה. ברושי מפעיל לחץ כבד על גורמים שונים, גם בקואליציה, בכדי שההצעה לא תעלה בוועדת שרים לחקיקה. מנגד, 12 ח"כים מהמחנה הציוני חתומים על הצעת החוק. (סבטלובה, כבל, בר, נחמיאס-ורבין, שי, פרץ, מיכאלי, בירן, טרכטנברג, בר-לב, סוויד ויחימוביץ').

"קיבלנו התנגדות חריפה של ההתיישבות העובדת, ברושי ממש השתולל כשהוא שמע שהחוק עולה לוועדת שרים לחקיקה." אומר יוזם החוק חבר הכנסת יוסי יונה, "הוא התחיל להפעיל לחץ גדול על חברי הסיעה שחתומים על הצעת החוק".

איתן ברושי בעקבות הצעת החוק, "לא אאפשר ליוסי יונה ולחברים אחרים לגרום לכך שסיעת המחנה הציוני תוביל לחקיקה שמטרתה היא פגיעה בהתיישבות. רק בבחירות האחרונות קיבלה המפלגה יותר מארבעה מנדטים מאנשי ההתיישבות  – מצפון ועד דרום. חבל שאנו זקוקים לעזרת הקואליציה בשביל לבלום יוזמות הפוגעות בהתיישבות אשר מגיעות דווקא מתוך הסיעה. אין מדובר פה בגזענות או ברצון למנוע ממגזרים ספציפיים להשתלב בהתיישבות, הן הקיבוצים והן המושבים הם בעלי זהות מגוונת, אך יש להבין שהחיים בקיבוץ, במושב ובהרחבות הקהילתיות לא מתאימים לכל אחד".

דודו קוכמן, מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי כתב ליו"ר הסיעה, מרב מיכאלי, "היוזמה שעליה חתומים חברי כנסת רבים מהמחנה הציוני הינה סטירת לחי. ההצעה מכילה דברים דקלרטיביים שאכן כל אחד מאתנו היה מסכים איתם, ולמעשה תיקון 8 לפקודת האגודות השיתופיות בדיוק מתמודד עם הפליות לכאורה שקיימות".

ח"כ יוסי יונה: "קיבלנו המון פניות וזיהינו קשר בין מי שלא מתקבל והמוצא שלו. לא רק על לבסיס מוצא, נשים חד הוריות, אנשים מוגרים ונכים נתקלו באפליה הזו. יש בזה משהו לא שוויוני ולא ערכי, ואליטיסטי."

איתן כבל התייחס ללחץ של ראשי המועצות, "בכל הכבוד, חקיקה מסוג זה לא צומחת לה על העצים אלא היא תוצאה של התנהלות מקוממת מכאיבה ומרגיזה של חלק מוועדות הקבלה בישובים השונים של התנועות השונות. חתימה של חלק מחברינו היא סוג של אמירה שאתם לא צריכים להתעלם ממנה – בכל מקרה אעקוב מקרוב מאוד ויש מצב שאם ועדת השרים תאשר זה יגיע לדיון בוועדת הכלכלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!