דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק גרעיני

הירושימה / הנשיא אובמה קרא לעולם ללא גרעין בהירושימה

אובמה היה לנשיא האמריקני המכהן הראשון שביקר בעיר שהופצצה לפני כ-71 שנים. "מי ייתן שנמצא כעת את האומץ לחתור לעולם ללא נשק גרעיני", אמר הנשיא.

הנשיא אובמה, חתן פרס נובל לשלום, בהנחת זר באתר ההנצחה לנספי הירושימה. צילום: AP.
הנשיא אובמה, חתן פרס נובל לשלום, בהנחת זר באתר ההנצחה לנספי הירושימה. צילום: AP.

ביום שישי האחרון, כמעט 71 שנים אחרי שמפציץ אמריקאי חלף בשמי העיר היפנית במשימה מבצעית ששינתה את ההיסטוריה, ביקר בהירושימה נשיא ארה"ב ברק אובמה לכבד את קרבנות הפצצה האטומית הראשונה ולקרוא לעולם ללא נשק גרעיני.

בספר האורחים של פארק השלום בהירושימה, כתב הנשיא האמריקני, "ידענו כבר את יגון המלחמה. מי ייתן שנמצא כעת את האומץ, ביחד, להפיץ שלום ולחתור לעולם ללא נשק גרעיני". מאוחר יותר אמר אובמה כי ההתקדמות המדעית חייבת להיות מלווה בהתקדמות מוסרית, אחרת גורלו של המין האנושי נידון לאבדון.

ביקור אובמה, הראשון של נשיא אמריקני מכהן בהירושימה, עורר ציפייה רבה בעיר וביפן כולה, להכרה של מנהיג אמריקני בסבל שנגרם ל-140 אלף ההרוגים בהפצצה ב-6 לאוגוסט 1945 והשלכותיה. בין ההרוגים גם 20 אלף עובדי כפייה קוריאנים שהובאו לעיר על ידי הצבא היפני. פצצה שנייה שהוטלה שלושה ימים מאוחר יותר בנגסאקי הביאה למותם של 80 אלף איש, בכללם 30 אלף קוריאנים. מרבית ההרוגים בשתי הערים היו אזרחים. קיסר יפן הכריז על כניעה שבוע מאוחר יותר.

בבוקר יום שישי האחרון התמלאו הרחובות בקהל שבא לצפות בשיירה הנשיאותית. הנשיא אובמה הגיע לאנדרטת ההנצחה לנפגעי הפצצה, שם הניח זר ונשא דברים.

"הגענו לכאן להרהר בכוח הנורא שהשתחרר מרִסנו בעבר הלא-רחוק", אמר הנשיא. נשמות האנשים שמתו בעיר הזו מדברות אלינו", הוסיף, "הן מבקשות מאתנו להסתכל פנימה, לעשות חשבון נפש ולהבין מי אנחנו ולמי אנחנו עלולים להיעשות".

הנשיא קרא לאומות העולם לשקול מחדש תכניות לפיתוח כלי נשק גרעיניים ולהביא לסיומן הסופי. "העולם השתנה כאן לנצח", אמר אובמה, "אבל היום הילדים בעיר הזו יכולים לעבור את יומם בשלום. כמה יקר ערך הדבר הזה. שווה לשמור על כך, ולהרחיב את זה לכל ילד. זה העתיד בו אנחנו יכולים לבחור, עתיד בו הירושימה ונגסאקי לא ידועות כשחר של הלוחמה האטומית אלא כתחילתה של ההתעוררות המוסרית שלנו".

צפו בנאום המלא:

ספק ותקווה
"הייתה זו בהחלט מחוות זיכרון ופיוס חזקה וחשובה", אמר לוושינגטון פוסט דריל קימבל מהעמותה האמריקנית לבקרת נשק. "ביקור אובמה מחזיר את הזרקור לסכנות המתמשכות של הנשק הגרעיני והצורך הדחוף במנהיגות אמריקנית ועולמית שתתעסק בנושא. אנחנו מקווים שבהמשך לביקורו, ינקוט הנשיא אובמה צעדים של ממש שישרטטו מסלול לעולם ללא נשק גרעיני".

דבריו של קימבל מהדהדים את התחושות שהותיר אחריו הביקור הנשיאותי ביפן. "העולם הקדיש תשומת לב למה שקרה כאן, אפילו אם רק לזמן קצר, כי מישהו חשוב כמו אובמה בא להירושימה", אמרה קימי מיאמוטו, ניצולת הפצצה בת 89, "אבל אי אפשר אף פעם לדעת אם זה באמת יביא שינוי, כי זה תלוי גם מה יעשו מדינות אחרות".

מספר פעילים נגד נשק גרעיני הביעו חשש שגורל נאומו של הנשיא בהירושימה יהיה כמו זה של הנאום שנשא אובמה ב-2009 בפראג, נאום שסייע לו לקבל את פרס נובל לשלום, ואחרי שההד הציבורי של הדברים יירגע, יחזרו הדברים למסלולם.

דאגה זו מתבססת, בין השאר, על הרקורד הבעייתי של אובמה בתחום הגרעיני. למרות הצהרותיו הרבות של הנשיא האמריקני בנושא, בזמן כהונתו קוצצו תקציבי תכניות לעצירת התרבות הנשק הגרעיני וההוצאה הצבאית על פיתוח הדור הבא של כלי נשק גרעינים נותרה על כנה. כמו כן, הנשיא כשל בניסיונותיו לשכנע את פקיסטן והודו לוותר על תכניות הגרעין שלהן וחידש את ההסכמה שאפשרה לסין לחתור לעיבוד מסחרי של פלוטוניום.

"אסור לנו לתת לביקור אובמה בהירושימה להיות רק טקס", סיכם מאמר המערכת של עיתון השמאל היפני מאינצ'י. "הוא יכהן שמונה חודשים נוספים בלבד. אנחנו מקווים שהנשיא ישתמש בזמן שנותר לו לנקוט בצעדים של ממש להשאיר מורשת פוליטית שתסלול את הדרך לעולם ללא נשק גרעיני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!