דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טלי פלוסקוב

עוני / דו"ח הוועדה למלחמה ומיגור העוני בקרב קשישים חושף מציאות קשה

המדינה מתקשה לסייע לקשישים לעמוד בתשלומי שכר הדירה, ומחפשת פתרונות יצירתיים. "הסיוע שניתן לא ראוי ולא עומד ביחס למחיר השכירות", אומרים במשרד השיכון.

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"אני עבדתי כל השנים, אני מקבלת 1,530 ש"ח קצבת זקנה ועוד 1,300 פנסיה." אמרה אתמול (שני) סמירה סניון, פנסיונרית, לחברי הכנסת בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. "אני גרה בחדר אצל בן-אדם, משלמת שכר דירה, חשמל, מים הכל. עבדתי כמטפלת מוסמכת, ואני לא זכאית לסיוע מהמדינה לשכר דירה, בנוסף אני מוציאה 1000 ש"ח בחודש על תרופות. אני מקבלת עזרה מפתחון לב וכל מיני עמותות."

במרכז הדיון שהתקיים אמש בכנסת,בנושא יישום המלצות דו"ח הוועדה למלחמה ומיגור העוני בקרב הקשישים, עמדה הצעת החוק של ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) בשיתוף עמותת הסיוע לנזקקים 'פתחון לב'.

פלוסקוב התייחסה לאחת מהבעיות בהן קשישים נתקלים – הקושי בתשלום שכר הדירה, ובמיוחד קשישים שאינם זכאים להשלמת הכנסה. כלומר, קשיש ללא פנסיה הזכאי לקיבצת הזקנה, מקבל בנוסף לקיצבה השלמת הכנסה הקרובה ל-3000 שקלים וגם פטור מארנונה והנחה בתשלום על חשמל. אך אדם זקן, אשר עבד במרבית חייו ומקבל פנסיה נמוכה אינו זכאי להשלמת הכנסה ואף לא לסיוע בתשלומי שכר דירה.

קשיש בבית תמחוי, ארכיון. צילום: פלאש 90
קשיש בבית תמחוי, ארכיון. צילום: פלאש 90

"אם הסכום היה מספיק כדי לחיות בכבוד כדי שיהיה להם קורת גג, מזון ותרופות היינו במצב סביר, אבל זה לא קורה נכון להיום. אם מהכסף הזה צריך לשלם אוכל, תרופות ושכר דירה, ממה נשאר להם לחיות?" אומרת פלוסקוב "לדעתי מהסכום שהמדינה נותנת צריך לגבות סכום של 7-8% לדיור ושאר הסכום למחיה."

ניסים ציוני, מנהל העמותה הביע בדיון את תמיכתו בהקמת רשות לאומית למלחמה בעוני בקרב קשישים. לדבריו החוק שפלסקוב מקדמת "ייצור שינוי היסטורי. החוק מעביר אחריות לממשלה ולא לעמותות ולמתנדבים. הקמת רשות לאומית, שיהיה מקום אחד עם אנשי מקצוע, תקציבים וכו' עם יעדים מדידים. בנוסף, הקמת רשות משמעו שהטיפול בבעיה זו לא תלויה בחילופי ממשל". לעומתו, נציגי משרדי הבריאות, הרווחה והבינוי והשיכון מתנגדים להקמת הרשות. לטענתם, יש כבר בירוקרטיה רבה בתיאום בין המשרדים ויש להשקיע את המשאבים בטיפול בקשישים ולא בהקמת רשות שיש לה עלות ותקנים.

סמירה סניון, פנסיונרית: "אני גרה בחדר אצל בן-אדם, משלמת שכר דירה, חשמל, מים הכל. עבדתי כמטפלת מוסמכת, ואני לא זכאית לסיוע מהמדינה לשכר דירה, בנוסף אני מוציאה 1000 ₪ בחודש על תרופות. אני מקבלת עזרה מפתחון לב וכל מיני עמותות."

רות מנע, ממשרד הבינוי והשיכון התייחסה לפעילות המשרד ביחס למצב הקשישים העניים, "אנו מודעים לכך שמרכיב שכר הדירה לוקח נתח גדול בהכנסה. הסיוע שניתן לא ראוי ולא עומד ביחס לשכירות, זו אחת ההמלצות שביקשנו להוביל. 63,000 קשישים זה הרבה כסף, אבל אנחנו לא מוותרים ביחס לדיונים על התקציב הבא."

מנע גם הוסיפה על תכניות מתוכננות של המשרד, "יש קשישים המבקשים לממש את הסיוע בדירות משפחה (לגור עם ילדיהם) זה הולך טוב בקרב אוכלוסיית העולים ולא קיים בכלל אצל האוכלוסייה הוותיקה, זה נושא שנרצה לקדם בקרב עוד אוכלוסיות. בנוסף, יש לנו מיזם משותף עם הסוכנות של בניית 2600 יחידות דיור נוספות בבתי גיל הזהב, באשדוד, אשקלון, באר שבע, קריית גת, ירושלים והקריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!