דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמדאן

רמדאן 2019 / "חשוב על זולתך": על משמעות המנהגים בחודש הרמדאן המקודש

עזרה והזדהות עם סבלו של הזולת, שותפות ואחווה, צניעות ואיפוק, התרחקות מניבולי פה ורכילות - הם רק חלק מהערכים אותם מעלה על נס חודש הרמדאן שהחל אתמול | דכיל אבו זייד חאמד, יו"ר האגף לשוויון בהסתדרות, בטור לרגל החג

סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
דח'יל אבו זייד חאמד
דח'יל אבו זייד חאמד
יו"ר האגף לשוויון בהסתדרות הכללית
צרו קשר עם המערכת:

אפשר לסכם את הרמדאן בשלוש מילים בעברית, כפי שהיטיב המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש לכתוב: "חשוב על זולתך", או בערבית: فكر بغيرك. חודש הרמדאן חל בחודש התשיעי לפי לוח השנה ההיג׳רי , וצום הרמדאן השנה חל מיום 6/5/2019, וצפוי להסתיים ביום 4/6 או 5/6. בסיום חודש הרמדאן מציינים את חג 'עיד אלפטר' عيد الفطر السعيد.

את חודש הרמדאן מציינים קרוב ל 1.5 מיליארד מוסלמים בכל רחבי תבל. מאחר שתאריך תחילת הצום תלוי בהופעת הירח, ייתכנו שינויים של יום או יומיים בתחילת הצום במדינות המוסלמיות, וכך גם עם עיד אלפטר. על פי האיסלאם בחודש הרמדאן קיבל הנביא מוחמד את פסוקי הקוראן מהמלאך ג׳בריל, ובעת שעשה זאת לא אכל ולא שתה, מצאת החמה עד לצאת הכוכבים. את הצום הנביא מציינים המוסלמים עד עצם ימינו.

נשים מוסלמיות מתפללות במסגד (צילום ארכיון: AP Photo/Dar Yasin)
נשים מוסלמיות מתפללות במסגד (צילום ארכיון: AP Photo/Dar Yasin)

הצום ברמדאן הוא אחד מתוך חמש מצוות החובה של האיסלאם, כאלו שמוטלת על כל גבר, אשה וילד מעל גיל 8 שנים. ברמדאן כל המשפחה מקפידה על התאספות מאחורי שולחן סעודת שבירת הצום, דבר שלא קורה בימים רגילים. בהרבה מקומות מזמינים ברמדאן לאפטאר קולקטיבי إفطار جماعي, ומזמינים שכנים לארוחה שבירת הצום.
המנהג הזה מסמל את ערכי השכנות הטובה, האחווה והסובלנות.

ברמדאן ולפי הדת חובה על האחים לבקר את אחיותיהן ולהביא מתנות ״صلة الرحم".
הבזבוז ברמדאן אסור איסור מוחלט, ובמקום לבזבז עדיף שיחלקו דברי וחבילות מזון ובגדים למשפחות עניות. מקובל לקשט את הבתים בתאורה מהבהבת ושמים קישוטים בצבעים בולטים בצורות של ירח.

לאורך כל חודש רמדאן צמים המוסלמים מאוכל, שתייה ועישון, החל מעלות השחר ועד השקיעה, והוא מוקדש להתבוננות פנימית. המסר הנלמד ברמדאן בנוסף לצום, הוא המחשה של סבלם של העניים והנזקקים וחיזוקם בעזרת מסר של סבלנות סובלנות, ועזרה והזדהות עם סבלו של הזולת, שותפות ואחווה, צניעות ואיפוק, התרחקות מניבולי פה ורכילות.

פעם נוספת רמדאן כרים
بمناسبة حلول شهر رمضان الفضيل ، نتمنى للجميع صوما مقبولا وإفطارا شهيا ودوام الصحة والعافية ومديد العمر وأن تسود قيم السلام والمساواة والعدالة ، والعدالة الإجتماعية


הכותב הוא דכיל אבו זייד חאמד, יו״ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות הכללית

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!