דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

תרומת איברים / הכנסת מוקירה את תורמי הכליה ביום מיוחד

תורמת כליה: "לא מצליחים להבין איך זה יכול להיות שאדם רוצה לתרום איבר מגופו למישהו זר"

טקס הוקרת תורמי אברים בכנסת מתוך דף הפייסבוק של מתנת חיים
טקס הוקרת תורמי אברים בכנסת מתוך דף הפייסבוק של מתנת חיים
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת מציינת היום (שלישי) יום הוקרה לתורמי כליה. במסגרת היום ערכו ועדות שונות בכנסת דיונים ומפגשים עם תורמים ומושתלים במטרה להעלות את המודעות לאפשרות ולצורך בתרומת כליה 'אלטרואיסטית', כלומר תרומה שאינה לבן משפחה או אדם קרוב.

לקראת היום דיווח המרכז הלאומי להשתלות בישראל על גידול בעשרות אחוזים בפניות מצד אזרחים המבקשים לתרום כליה באופן אלטרואיסטי, לאדם שזקוק להשתלה, שאינם מכירים. המרכז להשתלות הגדיל באופן משמעותי את מספר ישיבות הוועדות לאישור תרומת איבר ואת הבדיקות להתאמת התורמים. גם בתחום תרומת איברים מנפטרים חל שינוי חיובי בקרב הציבור בישראל ושיעור ההיענות ממשפחות של נפטרים לתרומת איברים עבר את ה-60 אחוז.

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות עסקה בשיפור התהליך הבירוקרטי שעובר אדם המעוניין לתרום כליה. "מחובתנו לפני הכל לתת ולהפעיל את מירב המשאבים והמאמצים של אותם תורמים, הן מבחינת זמני ההמתנה והן מבחינת התמיכה והמעטפת הכרוכה בכל ההליך", אמר מ"מ יו"ר הועדה ח"כ יגאל גואטה (ש"ס), "ושלא נחשוב לרגע שאנחנו עושים להם איזו שהיא טובה אלא להיפך – אותם תורמים מקריבים חלק מגופם ממש בכדי להציל את חיי אחר. יחד עם זאת לתת מענה הולם לאותם מושתלים ולהיות חלק בלתי נפרד מהם בכל ההליך".

סיפורי התורמים לוועדה מגלים שהמניעים שלהם נתרום נתקלים לעיתים בחשדנות. זאת עקב הצורך של משרד הבריאות לוודא שהם עושים זאת מרצונם החופשי, ולא בכפייה או תמורת תשלום. "הממסד מתקשה להתמודד איתנו", סיפרה נעה אופטובסקי, שתרמה כליה, "לא מצליחים להבין איך זה יכול להיות שאדם רוצה לתרום איבר מגופו למישהו זר. כל הזמן רמזו שאולי יש לי מניע כספי נסתר. הרגשתי שחושבים שאני משוגעת. הייתי מצפה שבוועדה שמפעיל משרד הבריאות יהיה מישהו לטובתי ולא ינסו להוריד אותי מזה. זה לא מופרך שמישהו יעשה משהו טוב".

על פי החוק בישראל חל איסור לתרום איברים תמורת תשלום. מי שמעוניין לתרום כליה לאדם זר יכול לעשות זאת בכפוף לאישור ועדה מיוחדת, ולזכות בהטבות שונות: עדיפות בתור להשתלות במידה והוא עצמו יזדקק להשתלה, ביטוח חיים ממשרד הבריאות, פיצוי כלכלי על אובדן ימי עבודה, טיפול פסיכולוגי וחופשת החלמה.

התהליך שעובר תורם 'אלטרואיסטי' כולל בדיקות רפואיות וכן בדיקת התאמה נפשית לתרומת איברים. התורם צריך להיות במצב בריאותי כללי טוב וברמת תפקוד טובה של הכליות. בהליך הרפואי עצמו יש גם סיכונים, מאחר שמדובר בניתוח. מנהלת השירות למושתלי כליה בבית החולים בלינסון, ד"ר רותי רחמימוב, הדגישה כי בניגוד לסברות העבר, יש סיכון לסיבוכים ארוכי טווח בתרומת כליה, בהם פי 5 סיכוי להגיע למצב של אי ספיקת כליות. "צריך לסנן את האנשים שבאמת יכולים לתרום והם בריאים גם בנפשם. יש אנשים שלא יכולים לעמוד בזה, למרות שהם טובי לב".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!